- فرهنگی

فردوسی با نگاه حراست از جامعه ایرانی شاهنامه را سرود

استاندار خراسان رضوی گفت: فردوسی با سردون شاهنامه در برهه زمانی خود دفاع از مرزهای جغرافیایی و باورهای دینی را معنا کرد.

یعقوبعلی نظری در مراسم گرامیداشت حکیم فردوسی عصر امروز در آرامگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: فردوسی یک شخصیت جامع است که نگاه ادبی، برجستگی ادبی و هنرمندی ادبی او قابل تقدیر و احترام است، در عین حال مسئله شناسی فردوسی بسیار حائز اهمیت است. سردون شاهنامه بر اساس یک نیاز در آن مقطع از تاریخ صورت گرفته است.

وی افزود: یقین دارم شخصیتی همانند فردوسی این اثر برجسته را مبتنی بر یک نیاز و یک واقعیت سروده است. فردوسی با سرودن شاهنامه در واقع از حریم جغرافیایی که هویت ملی مردمان و انسان‌ها است و از حریم اعتقادی و شخصیت درونی و نگاه اعتقادی انسان‌ها بوده، دفاع کرده است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: قطعا انسان‌ها باید از حریم معنوی و هویت و شخصیت خود دفاع کنند. جوامع باید خودشان از حریم‌ها و مرزهای جغرافیایی خود دفاع کنند و برای این پاسداری نیاز به روحیه حماسی و استقامت دارند.

نظری خاطرنشان کرد: بدیهی است که دفاع از هویت شخصی، شخصیتی، دینی، اعتقادی و ملی مشکلاتی دارد که در برابر دشمنان درونی و بیرونی اتفاق می‌افتاد. انسانی قادر به دفاع است که روحیه حماسی داشته باشد. هر انسانی نمی‌تواند مدافع باشد. فردوسی با یک روحیه حماسی و با نگاه حراست و حفاظت از مرزهای آن موقع جامعه ایرانی شاهنامه را سروده است. البته این روحیه حماسی اگر مبتنی بر اعتقاد باشد، قطعا کارسازی آن چند برابر خواهد شد؛ لذا در متن و بطن شاهنامه ضمن اینکه هنرمندانه و جذاب داستان‌سرایی شده، روح حماسه در درون داستان‌های آن جلوه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: فردوسی از این جهت قابل تقدیر است که مساله‌شناس و زمان‌شناس بود و نسبت به مرزهای ملی حساسیت داشت. نسبت به مرزهای اعتقادی ایستادگی و ارائه طریق داشت و در عین حال از ابزار ادب و سخن به نحو مطلوب بهره ‌می‌برد و از قوه خلاقیت، داستان‌سرایی و شخصیت پردازی به خوبی استفاده می‌کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مردم ما با تکیه و تاکید بر همین اصولی و مبانی میدانی همچون هشت سال دفاع مقدس را آفریدند. آنچه در داستان‌ها و تاریخ می‌شنیدیم و می‌خواندیم در این هشت سال به وقوع پیوست. امروز شخصیت‌های مبارز و مجاهدی که در شاهنامه به تصویر کشیده است را در صحنه‌های واقعی مشاهده می‌کنیم. شخصیت‌های بزرگ، متدین، انقلابی و ملی همچون شهید قاسم سلیمانی، شهید شوشتری، شهید چراغچی، شهید باکری، شهید همت، شهید متوسلیان و… را در اختیار داریم که در این مقطع به جامعه بشریت معرفی کرده‌ایم. به حضور آنان در میدان و تاریخ و حماسه‌سازی تمام آن‌ها مفتخریم.

نظری تصریح کرد: تمام فارسی‌زبانان از آن جلوه خاص شاهنامه که باور دینی و اعتقادی در آن جمع شده، از حریم اعتقادی خود دفاع می‌کنند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید