- اجتماعی

فضای مطالعه برای پیشرفت و تشویق دانش‌آموزان به مطالعه است

مدیر یک مدرسه در دماوند، فضای مطالعه را فضایی برای پیشرفت و تشویق دانش‌آموزان به مطالعه دانست.

الهام شفیعی، مدیر دبیرستان متوسطه دوره دوم دماونداز بهسازی کتابخانه این دبیرستان خبر داد و اظهار کرد: «دبیرستان زهره خبازی تقریبا ۲۰ سال پیش بدست خانوداه مرحوم زهره خبازی معلم فداکار تأسیس شده است. کتابخانه در قسمت انتهایی محوطه مدرسه قرار داشت و فرسوده و دارای فضای نامناسب بود. سعی کردیم با بهسازی و مرمت فضای کتابخانه و سالن مطالعه فضای جذاب‌تری برای حضور دانش‌آموزان و مطالعه آن‌ها در مدرسه فراهم کنیم.»

وی ادامه داد: «به این نتیجه رسیدیم که بعد از ۲۰ سال دیگر کتاب‌ها نیاز به وجین کردن دارند؛ این امکان فراهم شد که مجموع کتاب‌هایی که در کتابخانه بود یک بار دیگر بازبینی شوند، کتاب‌هایی که از رده خارج شده بودند را جدا کنیم و فضای کتابخانه را از جهت امکانات مطالعه و دسترسی آسان به کتاب‌هایی که در کتابخانه قرار دارند برای استفاده دانش‌آموزان مهیا کنیم. کتابخانه دبیرستان در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰۰ جلد کتاب با موضوعات، اجتماعی، اسلامی و اعتقادی، فرهنگی‌وهنری، علمی و کمک‌درسی دارد که برای استفاده دانش‌آموزان در یک فضا مهیا شده است و دانش‌آموزانی که دیگر کنکور خود را به پایان رسانده‌اند کتاب‌های کمک درسی خود را به صورت داوطلبانه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.»

این مقام مسئول درباره‌ فضای مطالعه و مزایای آن بیان کرد: «من اعتقاد دارم در هر جایی از این جهان که کتاب‌های هر فردی قرار دارد بهتر است یک جای مطالعه نیز وجود داشته باشد، تا دانش‌آموز دسترسی آسان به کتاب‌ داشته باشند و این باعث بالارفتن تمرکز می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند برای مطالعه درسی و غیردرسی از این فضا استفاده کنند. همچنین در فضایی که برای آن‌ها مهیا شده است می‌توانند تحقیقات و دروسی که دبیران از آن‌ها خواسته‌اند را در یک محیط آرام انجام دهند. این مکان می‌تواند برای دانش‌آموزان کنکوری که سالی سخت و تلاش زیادی برای ساختن آینده‌ خود دارند، هر ثانیه‌ای از زمان برای آن‌ها خیلی ارزشمند است. کتابخانه به آن‌ها کمک بزرگی می‌کند. همچنین برگزاری جلسات هم‌اندیشی که یکی از هدف‌های ایده آل بود و ما توانستیم در خانه‌ دوم دانش‌آموزان آن را ایجاد کنیم. ایجاد سالن مطالعه در کنار کتابخانه فرصتی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد تا بتوانند در آن فضا هر زمانی نیاز به مطالعه داشته باشند، حضور پیدا کنند و حتی کلاس‌های درسی در این فضا تشکیل می‌شود تا بتوانند گفت‌گو و هم‌اندیشی علمی داشته باشند و فعالیت‌های خود را با آرامش انجام دهند.»

مدیر مدرسه زهره خبازی درباره‌ ضرورت یک فضای مطالعه برای دانش‌آموزان توضیح داد: «وجود یک فضای مطالعه در مدرسه برای دانش‌آموزان بسیار ضروری است، خیلی از زمان‌ها مانند ساعت‌های تفریح و ساعاتی که بین ساعات درسی خلوت داشته باشند، می‌توانند به راحتی در این ساعات خلوت در فضای مطالعه حضور پیدا کنند و با آرامش مطالعه کنند. فضای مطالعه فضایی تحریک کننده است که به جمعیت دانش‌آموزان علاقه‌مند به مطالعه می‌افزاید و دانش‌آموزان ضعیف را تشویق به مطالعه می‌کند. بنابراین فضای مطالعه فضایی برای پیشرفت و تشویق دانش‌آموزان برای مطالعه است و با وجود فضای مطالعه دانش‌آموزان با هم در رقابت خواهند بود. همچنین لازم به ذکر است دانش‌آموزان از این فضا در مدرسه بسیار استقبال کرده‌اند.»

شفیعی در پایان از حمید پورفارسی، حمید دبیریان، علی مسیبی که در هزینه‌ها، پشتیبانی و ساخت فضای مطالعه این دبیرستان را همراهی کردند تقدیر و تشکر کرد.

خبرگزاری آنا