- فیلم و سینما

فیلم دفاع مقدس نباید شعاری باشد

یک فیلمساز مشهدی گفت: در حال حاضر فیلمسازان ما گرایش پیدا کردند که به حقیقت‌ها و واقعیت‌های جنگ نزدیک شوند و فیلم‌های دفاع مقدس ما چه از نظر کاراکتر و چه مضمون در حال نزدیک شدن به واقعیت‌های جنگ است.
 

جواد علیزاده امروز، ۵ مهرماه، در حاشیه هفته نمایش فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس فیلمسازان مشهدی و خراسانی با عنوان «سینمای جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» که در سینما هویزه مشهد برگزار شد،اظهار کرد: این برنامه حرکت بسیار خوبی بوده و جای چنین کار‌هایی خالی است.

وی افزود: فیلم مردی شبیه باران نیز نوستالژی بوده و موجب تجدید خاطره می‌شود.  امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد و تنها به امسال ختم نشود، بلکه با شیوه‌های جدیدتر و فیلم‌های بیشتر و پربارتر استمرار داشته باشد.

علیزاده در خصوص فیلم مردی شبیه باران عنوان کرد: این فیلم به طور کامل در مشهد ساخته شده است. تانک‌ها را از شاهرود آورده بودند و صحنه‌های جنگ را در میامی ضبط کردیم. صحنه‌های زندان را در هنرستان شهید بهشتی، زندانی در شیروان و ورزشگاه شماره دو تختی فیلمبرداری کردیم. بعید است که الان فیلم جنگی با این تعدد لوکیشن و پروداکشن در مشهد ساخته شود.  

این فیلمساز مشهدی با اشاره به اینکه فیلم دفاع مقدس نباید شعاری باشد، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر فیلمسازان ما گرایش پیدا کردند که به حقیقت‌ها و واقعیت‌های جنگ نزدیک شوند. در فیلم‌های دفاع مقدس افراد باید واقعی‌تر باشند، امامزاده نبوده و شکست‌ناپذیر نباشند. خوشبختانه الان فیلم‌های دفاع مقدس ما چه از نظر کاراکتر و چه مضمون در حال نزدیک شدن به واقعیت‌های جنگ است.

وی در خصوص تعداد کم آثار در مشهد بیان کرد: بخشی از این موضوع به سیاست‌گذاران فرهنگی شهر و استان و بخشی به بودجه برمی‌گردد. چند سالی است که تخصیص اعتبار برای فیلمسازی کم شده است. مسئولان فرهنگی استان باید تلاشی کنند که فیلمسازی دوباره رونق بگیرد.  

فیلم سینمایی مردی شبیه باران به کارگردانی و نویسندگی سعید سهیلی در سال ۱۳۷۵ ساخته شد. بازیگران این فیلم ابوالفضل پورعرب، حسین انصاری، فاطمه صامتی، حمید طالقانی، مجید عبدالعظیمی و سینا مهرداد هستند. جواد علیزاده در این فیلم به عنوان دستیار کارگردان در کنار سهیلی حضور داشت.  

فیلم مردی شبیه باران در خصوص منصور قاسمی یکی از فرماندهان برون‌مرزی سپاه است که در جریان حمله نیرو‌های دشمن موجی و دستگیر می‌شود. عراقی‌ها برای شناسایی فرمانده اسرا (منصور قاسمی) فردی را به جاسوسی در میان آن‌ها اجیر می‌کنند.

جاسوس که به طور اتفاقی در جریان مکالمه منصور و برادر همسرش او را شناسایی کرده بود توسط منصور کشته می‌شود. عراقی‌ها با کشته شدن نیروی نفوذی خود و همچنین بی‌نتیجه ماندن شناسایی فرمانده، شکنجه اسرا را تشدید کرده و سهمیه آب اردوگاه را قطع می‌کنند.

برادر همسر منصور در جریان شکنجه عراقی‌ها به شهادت رسیده و همسر منصور (زینت) که به اسارت دشمن درآمده بود، به منظور شناسایی منصور به میان اسرا آورده می‌شود. زینت پس از جستجوی اسرا منصور را پیدا می‌کند، اما وقتی با جنازه برادر شهیدش مواجه می‌شود او را منصور قاسمی معرفی می‌کند.

در حاشیه اکران این فیلم از علی نجات‌عباسی جانباز دفاع مقدس و مستندساز مشهدی تقدیر شد.

شهرآرانیوز

دیدگاهتان را بنویسید