- طبیعت و گردشگری

لاوان مروارید ناشناخته

لاوان نام یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج فارس و در جنوب ایران است که از قسمت شمال شرق به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور منتهی می گردد و در یک فاصله ۲۸ کیلومتری از غرب ساحل نخیلو قرار گرفته است. این جزیره یک موقعیت بسیار مهم و استراتژیکی خاص در خلیج فارس دارد و بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان یک جزیره نفت خیز می شناسند. این جزیره با مساحتی در حدود ۷۴ کیلومتر مربع، کمتر از سه هزار نفر جمعیت دارد. اغلب مردم لاوان در گذشته به صید ماهی مشغول بوده اند اما امروزه تعداد بسیاری زیادی از آنان به استخدام شرکت های نفتی موجود در منطقه درآمده اند. تعداد بسیار اندکی از آنها نیز به کشاورزی مشغول هستند.
 این جزیره دارای گونه‌ های متفاوت جانوری و گیاهی همچون کوسه، دلفین، لاک‌پشت و آهو است. متاسفانه توجه گردشگری خاصی به این منطقه نشده و میزان پیشرفتی که داشته است نیز مدیون نفت خیز بودن منطقه است. قرار نیست تمامی مسافرت های ما را سفر به کیش و یا شهرهای شمالی تشکیل دهد. در برخی از اوقات سفر به برخی از نقاط دور افتاده نیز می ‌تواند خاطره و تجربه ای به یاد ماندنی برای ما به دنبال داشته باشد. با معرفی این جزیره ما را همراهی نمایید. 

سفر به جزیره لاوان هر چند همانند سفر به جزیره کیش یک مسافرت لوکس و لاکچری محسوب نمی گردد اما قطعاً خاطره یک مسافرت کاملاً متفاوت و منحصر به فرد را برای شما ایجاد خواهد کرد. در سفر به جزیره لاوان احتمالاً با گرمای بیش از حد هوا مواجه شده و قدری شوکه شوید، اما این اتفاق بیشتر مختص به فصل تابستان بوده و در زمان‌ های دیگر همچون فصل پاییز و زمستان هوای معتدل تری را تجربه خواهید کرد. به هرحال گرمای هوا عادی ترین مسئله ای است که در مسافرت های خود به جنوب کشور با آن مواجه خواهید شد اما باید به این نکته مثبت نیز توجه کنید که همین گرمای هوا باعث ایجاد رویش گونه ‌های گیاهی متفاوت و زندگی جانوران منحصر به ‌فردی در این منطقه شده است. اغلب سواحل جزیره لاوان هرمزگان با دکل های نفتی پوشیده شده اند و ممکن است فضای مناسبی جهت چادر زنی یافتن نشود. با این حال می توانید در سواحل گرت، ساحل مرجانی و ساحل شرکت نفت با خیال راحت به استراحت و چادر زنی بپردازید. 

جاذبه های گردشگری لاوان 

برجسته ترین جاذبه گردشگری لاوان سواحل مرجانی بکر و دست نخورده ای است که می توانید شگفتی های طبیعت را بدون دخالت انسان در آنجا مشاهده کنید. جزیره مارو و گشت و گذار بر فراز تپه های بسیار زیبای آن نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جزیره لاوان است. سواحل مارو در برخی از نقاط شنی و در برخی دیگر صخره ای و پوشیده از مرجان بوده و بسیار زیبا و دست نخورده هستند. حیات وحش مارو و جزیره لاوان و به ‌خصوص تخم گذاری لاک پشت ها در نیمه دوم اسفند ماه نیز از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. دلفین ها را در تمامی طول سال می توانید در آب های نزدیک ساحل مشاهده کنید. پرستو دریایی و حواصیل نیز از گونه های جانوری نادری می باشند که تنها می توانید در جزیره لاوان آنها را مشاهده کنید.

 

فاران مزتضایی وحید

دیدگاهتان را بنویسید