- هنر

مخاطب امروز تئاتر نسبت به گذشته سخت‌گیر نیست

بازیگر نمایش «کمدی مرد کُمدی» می‌گوید گروتسک به دلیل آنکه مربوط به مخاطبینی خاص است که اکنون به درک و دغدغه‌ای رسیده و تمایل دارند تا در کنار این دغدغه یک لبخند تلخی هم شاید داشته باشند، دارای مخاطب کمتری است.

مرجان آقانوری، بازیگر نمایش «کمدی مرد کُمدی» در گفت‌وگو با پانا درباره این اثر نمایشی گفت:«نمایش روایت کننده داستان مردی است که از اخبار می‌ترسد و در کمد قایم می‌شود؛ همسر مضطربش مدام به دانبال کاهش اضطراب اوست؛ ورزش می‌کند، ساز میزند و دلسوزی می‌کند و کاری از دستش بر نمی‌آید.»

وی ادامه داد: «شاید بتوان اینگونه گفت که این مرد و زن یکدیگر را نمیفهمند؛ مرد به شدت دچار انزوا است و زن یک فرد کاملا اجتماعی است. این دو نفر نمیتوانند یکدیگر را درک کنند و قصه از جایی آغاز خواهد شد که مرد روزی از کمد بیرون می‌آید تا غذایی بخورد و مجددا به داخل کمد برگردد.»

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: «گروتسک به دلیل آنکه مربوط به مخاطبینی خاص است که اکنون به درک و دغدغه‌ای رسیده و تمایل دارند تا در کنار این دغدغه یک لبخند تلخی هم شاید داشته باشند، دارای مخاطب کمتری است. درحالیکه در جامعه امروز کمدی و طنز دارای مخاطب بیشتری است؛ مخاطب گروتسک ممکن است از این خنده و لبخند حالش بد شود. شاید به این دلیل باشد که این نوع کمدی مربوط به فرهنگ ما نیست و مخاطب کمتر متوجه آن خواهد شد.»

بازیگر نمایش قصه‌های درگوشی تاکید کرد: «مردم تمایل دارند بیشتر بخندند و بیشتر از فضای بیرونی جامعه دور شوند اما در سبک گروتسک ممکن است بعضا افراد گیج و مبهوت در پایان کار از سالن خارج شوند و متوجه نشوند که چه اتفاقی رخ داده است.»

وی افزود: «درحال حاضر آثار کمدی فروش بیشتری دارند اما آثار فاخر ریسک بسیار بالایی دارد، به شخصه معتقدم اگر کار درست انجام شود به فاخر و کمدی بودن آن نباید بسنده کرد. با شناختی که از تاریخ، جامعه و فرهنگ دارم تمایل به نمایش‌های لاله زاری همواره بیشتر است و تئاتر به مثابه یک سرگرمی خود را بیشتر نشان می‌دهد.»

بازیگر نمایش آلاء با تاکید براینکه باید مولفه‌هایی شبیه‌تر به فرهنگ را انتخاب کنیم؛ بیان کرد: «متاسفانه آنچه امروز قابل مشاهده است، این است که کیفیت اجراها پایین آمده است. زیرا یک سری افراد نو ظهور با کیفیت ضعیف آثار در صحنه حضور پیدا کرده‌اند که البته در ادامه ممکن است پیشرفت کنند. علاوه براین؛ مسئله‌ی دیگر گران شدن متریال است که بسیاری از گروه‌ها را مجبور به استفاده از وسایل جزئی و ارزان‌تر می‌کند که این امر در نهایت موجب خواهد شد تا طراحی صحنه برای چشم مخاطب ضعیف به نظر برسد.»

مرجان آقانوری در پایان عنوان کرد: «امروزه آثاری را میبینیم که از لحاظ کیفی ضعیف اما پر فروش است و حتی برعکس این موضوع نیز بسیار مشاهده شده است. براین باورم که مخاطب تئاتر نسبت به گذشته زیاد سخت گیر نیست و حتی با یک اثر کوچک نیز ارتباط برقرار کرده و همراهی بیشتری با اعضای تئاتر می‌کند.»

خبرگزاری پانا