- فیلم و سینما

نویسنده سریال «بازی تاج و تخت» از مالک چت جی‌پی‌تی شکایت کرد

جورج آرآر مارتین خالق دنیای فانتزی سریال «بازی تاج و تخت» مالک چت جی‌پی‌تی را به سرقت ادبی سیستماتیک در مقیاس انبوه متهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جورج آرآر مارتین و جان گریشام نویسندگان شناخته شده امریکایی از شرکت «اُپن اِی‌اِل» (OpenAI) مالک هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) به دلیل ادعای نقض حق چاپ آثار و استفاده بدون اجازه از کتاب‌هایشان، شکایت کردند.

جورج آرآر مارتین به دلیل خلق دنیای فانتزی «نغمه‌ای از یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) که سریال محبوب «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) را با اقتباسی از روی آن ساختند شناخته می‌شود. نام جان گریشام نیز به عنوان نویسنده‌ای که رمان‌هایی با موضوعات حقوقی می‌نویسد، مطرح است، رمان‌هایی که از اکثر آن‌ها نسخه‌های سینمایی مختلفی ساخته شده است.

این دو نویسنده در دادخواست جدید خود ادعا کردند که شرکت هوش مصنوعی مذکور از کتاب‌های نویسندگان بدون اجازه آن‌ها برای هوشمندتر کردن چت‌جی‌پی‌تی استفاده کرده است. البته شرکت «اُپن اِی‌اِل» مدعی شده که به حقوق نویسندگان احترام می‌گذارد و معتقد است «آن‌ها باید از فناوری هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.»

اما این تنها واکنش نویسندگان به گسترش هوش مصنوعی نیست. جدا از اعتصابات گسترده چند ماهه نویسندگان آثار نمایشی در آمریکا، نام نویسندگان برجسته دیگری هم در این شکایت وجود دارد که از آن میان می‌توان به جاناتان فرانزن، جودی پیکولت و جورج ساندرز اشاره کرد.

این پرونده توسط انجمن نویسندگان، یک گروه تجاری در ایالات متحده که به نمایندگی از نویسندگان نامبرده کار می‌کند، به دادگاه فدرال در منهتن، نیویورک برده شده است و بر اساس آن، شرکت «اُپن اِی‌اِل» به دست داشتن در «سرقت سیستماتیک در مقیاس انبوه» متهم شده است.

 

این شکایت به دنبال اقدام قانونی مشابهی است که توسط کمدین شناخته شده، سارا سیلورمن در تابستان امسال شکل گرفت، حرکتی که با نامه سرگشاده‌ای توسط نویسندگان مطرح نوشته شد، ادامه پیدا کرد. در این نامه افرادی همچون مارگارت اتوود و فیلیپ پولمن از شرکت‌های هوش مصنوعی خواستند تا به آن‌ها برای استفاده بدون اجازه از آثارشان غرامت پرداخت کنند.

در این میان سخنگوی شرکت «اُپن اِی‌اِل» گفت: «ما در حال گفتگو‌های سازنده با بسیاری از سازندگان در سراسر جهان از جمله انجمن نویسندگان هستیم و به طور مشترک برای درک و بحث درباره نگرانی‌های آن‌ها در مورد هوش مصنوعی کار کرده‌ایم. ما خوشبین هستیم که به یافتن راه‌های سودمند متقابل برای همکاری با یکدیگر ادامه خواهیم داد.»

هوش مصنوعی جای انسان‌ها را می‌گیرد

طبق استدلال موجود در این پرونده سیستم هوش مصنوعی LLM (که از تکنیک‌های پیشرفته یادگیری ماشینی، به ویژه شبکه‌های عصبی، برای تولید پاسخ‌های متنی منسجم و مرتبط استفاده می‌کند) از کتاب‌های دارای حق چاپ بدون اجازه نویسندگان استفاده کرده است، آن هم به این دلیل که می‌توانست خلاصه‌های دقیقی از آن‌ها ارائه دهد.

این شکایت همچنین به نگرانی گسترده‌تری در صنعت رسانه اشاره کرد، اینکه این نوع فناوری «جایگزین محتوای نوشته‌شده توسط انسان» می‌شود.

پاتریک گولد، دانشجوی حقوق در این رابطه گفت که اگرچه می‌توان با نویسندگانی که پشت این شکایت هستند همدردی کرد، اما اعتقاد دارد که موفقیت این شکایت بعید است و آن‌ها در ابتدا باید ثابت کنند که چت‌جی‌پی‌تی کارشان را کپی کرده است.

او با تشبیه این نگرانی‌ها به آن دسته از فیلم‌نامه‌نویس‌هایی که در حال حاضر در هالیوود علیه آن‌ها اعتراض می‌کنند، گفت: «آن‌ها در واقع نگران حق چاپ نیستند، چیزی که نگران آن هستند این است که هوش مصنوعی یک قاتل شغل است. زمانی که ما در مورد اتوماسیون هوش مصنوعی و جایگزینی نیروی انسانی صحبت می‌کنیم، این چیزی نیست که حق چاپ باید آن را برطرف کند.

کاری که ما باید انجام دهیم این است که به پارلمان و کنگره برویم و در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی جای هنر‌های خلاقانه را خواهد گرفت و در آینده چه کاری باید در مورد آن انجام دهیم صحبت کنیم.

این مورد جدیدترین مورد از یک ردیف طولانی شکایات است که علیه توسعه دهندگان به اصطلاح هوش مصنوعی مولد، یعنی هوش مصنوعی که می‌تواند رسانه‌ها را بر اساس پیام‌های متنی ایجاد کند، به دلیل این نگرانی مطرح شده است.

این پس از آن صورت گرفت که هنرمندان دیجیتال از تولیدکنندگان متن به تصویر در ژانویه شکایت کردند و ادعا کردند که آن‌ها فقط با آموزش آثار هنری دارای حق چاپ کار می‌کنند.

از طرف دیگر شرکت «اُپن اِی‌اِل» در کنار مایکروسافت و سایت برنامه‌نویسی جیت هاب، از سوی گروهی از کارشناسان محاسباتی که استدلال می‌کنند از کد آن‌ها بدون اجازه برای آموزش هوش مصنوعی به نام کاپیلوت استفاده شده است، با شکایت روبرو است و هیچ یک از این دعاوی هنوز حل نشده است. در این شرایط شکایت جدید از طرف نویسندگان کار را برای شرکت‌های هوش مصنوعی بسیار سخت کرده است.

خبرگزاری آنا

دیدگاهتان را بنویسید