- فرهنگی

واقعیت در نگاه معرفت شناسی غرب، ساختنی است هرچند حقیقت نداشته باشد

 

پژوهشگر و مدرّس رسانه با بیان اینکه فلسفه غرب، فلسفه ساخت واقعیت است ابراز داشت در معرفت شناسی غرب بر این نکته تأکید می‌شود که واقعیت ساختنی است کما اینکه در ماجرای هولوکاست نیز آنها با ابزار سینما و ادبیات و رسانه یک واقعیت را ساختند که حقیقت نداشت.

 دکتر محمد حسنی طی سخنانی در نشست “دکوپاژ” که به همت انجمن سواد رسانه طلاب و مدرسه فکرت در مؤسسه شناخت برگزار شد، با بیان این که فیلم” محاکمه در نورنبرگ” ساخته ۱۹۶۱ به کارگردانی استنلی کریمر از جمله آثاری است که باید به دقت در جزئیات آن و از جمله دیالوگ های فیلم توجه کرد و به تحلیل آن پرداخت، اظهار داشت: با وجود مدت زمان نسبتاً طولانی و سیاه و سفیدبودن آن، این فیلم به هیچ وجه خسته کننده نیست و یکی از آثار شاخص و جذاب تاریخ سینما در ژانر درام حقوقی و سیاسی به شمار می رود.

وی افزود: از آن جا که آمریکایی ها معمولاً با مقولاتی چون جرم و جنایت و زندان و دادگاه سر و کار دارند، در ساخت این گونه آثار سرآمد هستند و البته در خصوص این اثر باید توجه داشت که این فیلم در سال هایی ساخته شده که جنگ سرد آغاز گشته و ابرقدرت ها عملاً به دنبال یارگیری از کشورها به نفع اهداف خود هستند.

مدیرعامل موسسه انتشاراتی کتاب جمکران همچنین گفت: البته در تحلیل و نقد این قبیل فیلم ها نباید از زمینه تاریخی و سیاسی حاکم بر سال های تولید آن ها غافل شد، ضمن آن که باید بدانیم سازندگان آن ها از چه چیزهایی در اثر خوششان می آید و آن ها را برجسته کرده اند و از چه چیزهایی متنفر بوده اند.

وی بیان داشت: فیلم “محاکمه در نورنبرگ” از جمله اولین آثار جدی سینمای غرب و آمریکاست که گفتمان هولوکاست را در این ابعاد آن هم با ایفای نقش جمعی از ستارگان وقت سینمای دنیا مطرح می کند.

حسنی خاطرنشان کرد: از جمله پیام های فیلم آن است که اگر در دنیا، جنگی در ابعاد وسیع جنگ جهانی دوم رخ دهد، تنها کشوری که شایسته است در مقام قضاوت و دادستانی برای محاکمه جنایتکاران جنگی وارد عمل شود، آمریکاست و لذا شخصیت محبوب این فیلم، قاضی اصلی دادگاه است که یک آمریکایی می باشد.

وی ابراز داشت: آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم گرچه هزینه زیادی نداد اما عملاً بیشترین بهره برداری رسانه ای را برای تحکیم هژمونی خود داشت و در این اثر نیز این آمریکایی ها هستند که به سان دیگر آثار آمریکایی، قهرمان فیلم به شمار می روند.
این پژوهشگر و مدرّس رسانه با بیان اینکه فلسفه غرب، فلسفه ساخت واقعیت است ابراز داشت در معرفت شناسی غرب بر این نکته تأکید می‌شود که واقعیت ساختنی است کما اینکه در ماجرای هولوکاست نیز آنها با ابزار سینما و ادبیات و رسانه یک واقعیت را ساختند که حقیقت نداشت.

وی تصریح کرد :ماجرای اخیر غزه کار خداست و خواست الهی بر این قرار گرفته که هیمنه اسرائیل غاصب شکسته شود و در این راستا خون مظلومان غزه و کودکان بی‌گناه فلسطینی باعث بیداری بیشتر جهانیان خواهد شد.

حسنی افزود: البته خود غرب هم فهمیده که اسرائیل روزهای آخرش را می‌گذراند و رفتنی است چرا که روایت از اسرائیل نیز رو به پایان است.

اخبار حوزه