- تکنولوژی

واکنش زارع‌پور به اختلالات اخیر اینترنت: به هیچ وجه حمله‌ سایبری اتفاق نیفتاده است

در حالی که گفته می‌شد حمله سایبری دلیل اختلالات اخیر و قطع شدن اینترنت در روز شنبه بوده است، وزیر ارتباطات این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرد.
 

از اواخر هفته گذشته مشاهدات و تجربه کار با اینترنت کشور نشان از بروز اختلالاتی در اینترنت داشت که سرعت را کند کرده بود. روز شنبه (بیست‌وهفتم آبان) این اختلالات به جایی رسید که اتصال به اینترنت بین‌المللی غیرممکن و در بسیاری از نقاط کشور اینترنت به‌مدت ۳۰ دقیقه قطع شد.

این قطعی به شکلی بود که دسترسی به شبکه‌ داخلی کشور میسر بود و بسیاری از سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند، در دسترس بودند، هرچند در مواردی اختلالاتی داشتند. با وجود این، اتصال به اینترنت بین‌المللی ممکن نبود.

پس از بروز این مشکل در شبکه ارتباطی کشور اخبار و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که مسئله قطعی اینترنت و اختلالات آن ناشی از یک حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی کشور بوده است، مطرح شد. امروز، بیست‌ونهم آبان ماه، وزیر ارتباطات این موضوع را تکذیب کرد:

 

گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که حمله سایبری شده است، به هیچ وجه هیچ حمله‌ای اتفاق نیفتاده و یک مشکل فنی بود. من دستور دادم تدبیر کنند که دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او در ادامه مشکلات فنی را علت قطع شدن اینترنت و اختلالات پیش‌آمده دانست: «در شبکه زیرساخت کشور یک مشکل فنی پیش آمده بود که حدود نیم ساعت شاید ۲۵ درصد ظرفیت شبکه کشور دچار مسئله شد و مشکلاتی را برای برخی هموطنان به وجود آورد که شرکت زیرساخت هم اطلاعیه داد و عذرخواهی کرد. بلافاصله هم این مسئله حل شد.»

مشکلات فنی در هفته‌های اخیر نیز باعث بروز اختلالاتی در اینترنت و شبکه فیبر نوری شده بود. در ماه جاری مواردی از قطعی، اختلال و کندی سرعت اینترنت کشور مشاهده شده بود که شرکت ارتباطات زیرساخت یک مرتبه در روز ۱۲ آبان و بار دیگر در تاریخ ۲۰ آبان علت این مشکل را قطعی فیبرنوری در خارج از کشور و برخی از لینک‌های بین الملل ورودی از خاک کشورهای ارمنستان و ترکیه عنوان کرده بودند.

ایرنا