- سبک زندگی, سلامت, ورزش, ویژه

توصیه های ورزشی برای فصل پاییز

با شروع فصل پاییز افرادی که ورزش می‌کنند غالبا مجبور می‌شوند که به دلیل تغییرات آب و هوایی تغییراتی در برنامه ورزشی خود ایجاد کنند. با سردتر شدن هوا برنامه ورزشی باید مطابق شرایط آب و هوایی جدید تنظیم شود.

توصیه‌های ورزشی زیر برای فصل پاییز می‌تواند مفید باشد:

۱ـ از هوای سرد پاییز استفاده کنید: فصل پاییز خنک‌تر از تابستان است اما هوا تمیز است و می‌توان خارج از فضای بسته ورزش کرد. ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سریع، هایکینگ (راهنوردی در طبیعت)، دوچرخه سواری و اسکیت برای این فصل مناسب هستند. این ورزش‌ها کالری‌سوزی بالا دارند و باعث پرورش عضلات نیز می‌شوند.

۲ـ به باشگاه بروید: معمولا با تمام شدن فصل گرما افراد به سمت باشگاه می‌روند. ورزش‌های باشگاهی برای پرورش عضلات و داشتن روابط اجتماعی مناسب‌تر هستند.

۳ـ ورزش متفاوت را تجربه کنید: پاییز زمان خوب برای ایجاد تغییرات است. اگر در ذهن خود فکر انجام ورزش متفاوتی را دارید می‌توانید در پاییز این کار را آغاز کنید.

۴ـ شدت ورزش را افزایش دهید: در فصل پاییز هوا خنک‌تر است و راحت‌تر می‌توانید ورزش‌های مفید را تحمل کنید. شدت پیاده‌روی یا دویدن را افزایش دهید.

۵ـ هدف‌های روزانه برای خود تعیین کنید: میزان قدم‌هایی که باید در روز بردارید یا مسافتی که باید طی کنید را تعیین کنید. این کار باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای ورزش پیدا کنید.

منبع:ایسنا

ورزش در اوایل روز

Related image

 
 
سعی کنید در صبح، یا طول روز ورزش کنید. با تغییر زمان و زودتر غروب کردن آفتاب، زمان، دیرتر از آنچه واقعا هست، احساس می شود. این مسئله، مردم را از حد معمول خسته تر می کند. انجام یک برنامه ی تمرینی در اوایل روز، ورزش را تضمین می کند، و این امکان را می دهد که در بعدازظهر و شب، اعصاب آرامی داشته باشید.
رسیدن به تناسب اندام در پاییز

لاغر شدن نیاز به تغییر سبک زندگی، تغذیه‌ی درست و ورزش منظم دارد.
پاییز، زمان انتقالی سال است! برگ درختان تغییر می کنند، هوا زودتر تاریک می شود، و درجه ی حرارت پایین می آید. پاییز، فصل مورد علاقه ی بسیاری از مردم است. با این حال، چنین تغییراتی می تواند باعث استرس افرادی شود که دوست دارند در این فصل، سلامتی و تناسب اندامشان را حفظ کنند.
ورزشی در فصل سرد سال بیشتر شود، می تواند به بدن ما انرژی بیشتری برساند. شادابی و لذت از زندگی؛ کلید حفظ تندرستی می باشد. ورزش را می توان بهترین راهکار را برای حفظ تناسب اندام و خلق و خوی خوب دانست. تمرینات ورزشی متوسط همچنین سیستم ایمنی را تقویت می کند که سلاحی عالی برای مقابله با عفونت های زمستان است.
سردتر شدن هوا، مانع از بیرون رفتن مردم برای ورزش می‌شود. اما مراقب باشید سردی هوا موجب تنبلی شما نگردد.شما میتوانید از دستگاه های هوازی(تردمیل،الپتیکال،دوچرخه) در منزل استفاده نمایید و به فعالیت بدنی و تناسب اندام خود بپردازید.از بیماری های فصل پاییز جلوگیری نمایید:   سرماخوردگی در پاییزImage result for ‫تغذيه در سرماخوردگي‬‎

 

 

از شایع ترین بیماری های این فصل سرماخوردگی است. در طب سنتی ترشحاتی که از بینی خارج می شود زکام و ترشحات پشت حلق را نزله می نامند. این ترشحات باید از سر و بینی پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج این مواد شد. متأسفانه امروزه با بروز اولین نشانه های سرماخوردگی مصرف آنتی هیستامین و قرص سرماخوردگی مانع خروج این مواد شده و مدتی بعد سرماخوردگی به صورت حادتر و همراه با عفونت برگشت می کند که به دلیل سرکوب اولیه که نامناسب بوده است، اتفاق می افتد. در مراحل اولیه احساس بروز سرماخوردگی قرقره کردن آب ولرم همراه نمک یا جوش شیرین، نوشیدن فراوان مایعات گرم و شیرین، استفاده از هوای آزاد در محیط بیرون و تنفس عمیق و استفاده از بخورهای گیاهی مثل بخور اکالیپتوس توصیه می شود.

   افسردگی فصلی

روان پزشکان سال هاست به تأثیر نور در تشدید برخی بیماری ها پی برده اند و معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصول پاییز و زمستان به علت کاهش نور دریافتی بدن و در پی آن کاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می دهدمثلاً پیاده روی سبک، حدود 10 دقیقه در نزدیک ترین پارک، کنار زدن پرده ها و ورزش کردن با دستگاه های هوازی و استفاده از همان نور اندک می تواند برای افراد مفید باشد. انجام ورزش؛ خود باعث افزایش ترشح هورمون اندروفین در بدن خواهد شد،که این هورمون شادی و نشاط و کاهش استرس در فردایجاد می نماید.

  نارسایی قلبی

 

 
نارسایی قلبی، یک تهدید جدی برای بیماران قلبی در فصل پاییز است.
بدن برای تطابق با تغییرات فصلی تلاش زیادی می کند که این مسئله می تواند کار سیستم قلبی و تنفسی را افزایش دهد و مشکلات جدی ایجاد کند.
لذا برای جلوگیری از بروز این مشکل باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید، حدود 30 تا 40 دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید.  بیماری های روماتیسمی 
 
بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت نیز در فصل پاییز شایع می شوند که در اثر افزایش حساسیت و درد مفاصل نسبت به سرمای هواست.
حمام کردن با آب گرم، انجام طب سوزنی، استفاده از پمادهای ضد التهاب و ضد درد و پرهیز از پیاده روی در هوای سرد یا بارانی باعث جلوگیری از بروز علائم این بیماری می شود.
اگر درد مفاصل در فصول سرد سال بیشتر شد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب و کلسیم باعث بهبود تغذیه ریشه اعصاب و غضروف بین مفاصل می شود.
لباس گرم تری بپوشید (خصوصاً در قسمت مفاصل) و ورزش کنید. انجام چند ورزش ساده می تواند حرکت مفصل  و کارآیی عضلات را حفظ کند.  البته باید در یک اتاق گرم ورزش کنید. چاقی

چاقی نیز یکی از مشکلات جدی افراد در فصل پاییز است. بدن انسان با نزدیک شدن به فصل سرما شروع به ذخیره  چربی در بدن می کند، در نتیجه چاقی به راحتی ایجاد می شود.اما چربی انباشته شده در بدن فقط شکل ظاهری بدن (هیکل) را تغییر نمی دهد، بلکه باعث ایجاد بیماری های مختلفی مانند فشار خون بالا و تصلب شرایین می گردد.
بنابراین بایستی وزن طبیعی بدن را حفظ کرد، به مقدار کافی استراحت کرد و مصرف میوه ها و سبزی ها را برای استراحت روده ها افزایش داد.
به طور منظم ورزش و پیاده روی نمود تا از چاقی جلوگیری شود.
 

 

دیدگاهتان را بنویسید