- فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمی‌خواهیم برای اصحاب هنر محدودیت ایجاد کنیم/ اعضای شورای نمایش همگی از شخصیت‌های انقلابی کشور هستند

 
اسماعیلی با بیان اینکه همه اعضای شورای نمایش از شخصیت‌های انقلابی و فرهنگی شاخص کشور هستند، گفت: نمی‌خواهیم برای اصحاب هنر محدودیت ایجاد کنیم؛ بلکه ما باید مطابق قانون عمل کنیم، اما نمی‌توانیم بر اساس توقعات عده‌ای عمل کنیم.
 

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به انتقادات برخی کارشناسان به نحوه نظارت بر ساخت برخی آثار سینمایی اظهار داشت: اشکال بر سلیقه همیشه ممکن است در موضوعات مختلف داشته باشد که موضوع طبیعی است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بنده چندی پیش از حرم حضرت عبدالعظیم بودم که فردی به من رجوع کرد و اعلام داشت که یکی از آثار سینمایی که فروش زیادی هم داشته است با هدف رواج فمینیسم تولید شده است و پیام‌های ناخودآگاهی با مضمون فمینیسم منتقل می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما ۹ نفر شورای نمایش داریم که آقایان نوباوه، سرلک، رمضان، شاکری و زین‌العابدین برخی از افراد حاضر در این شوا تشکیل می‌شود، همگی این افراد جزء عناصر فرهنگی انقلابی شاخص کشور محسوب می‌شود. همه این افراد سال‌ها مدیریت شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما و مدیریت در بخش‌های دیگر حوزه فرهنگ و هنر کشور را بر عهده داشته‌اند.

وی افزود: وقتی که این شورا با حضور این افراد فیلم‌ها را تأیید می‌کنند، مبنای عمل ما می‌شود، البته ما منکر این نیستیم که آثار سینمایی هیچ ایرادی ندارد، ممکن است برخی در لایه سوم یا چهارم یک فیلم اشکالاتی را هم پیدا کند، اما همه تلاش ما بر این است که اشکالات فاحش مرتفع شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تهیه‌کننده‌ها ارتباط بسیار خوبی با شورای نمایش دارند و به جلسات این شورا دعوت می‌شوند. اما شما را دعوت می‌کنیم که تأملی به دبیرخانه سازمان سینمایی داشته باشید و ببینید چه میزان از فیلم‌ها رد و چه میزان تأیید می‌شود. فیلمانه‌ها به دقت تمام مطالعه می‌شود تا در صورتی که ایراداتی داشته باشد مرتفع شوند و در مرحله نمایش مشکلی ایجاد نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که ۱۵۰ اثر سینمایی از دولت قبل مجوز اخذ کرده‌اند که کار کمی سخت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سال منتهی به اغتشاشات غالب آثار سینمایی و نمایش خانگی با مضامین فمینیستی و محوریت زن بوده است؟ گفت: شورای نمایش نمی‌تواند با یک تحلیل کلی درمورد یک اثر اظهار نظر کند، بلکه باید به صورت موردی به بررسی آثار بپردازد، بله ممکن است که در یک دید منتقدین و کارشناسان به این نتیجه برسند که در یک سال بیشترین فروانی آثار مربوط به حوزه زنان بوده است.

اسماعیلی تصریح کرد: نمی‌خواهیم برای اصحاب هنر محدودیت ایجاد کنیم. بلکه ما باید مطابق قانون عمل کنیم، اما نمی‌توانیم بر اساس توقعات عده‌ای عمل کنیم.