- تکنولوژی

وی پی ان و مصائب مردم برای ورود به فضای مجازی

در حالی که تمامی کشورهای دنیا در حال توسعه زیرساخت‌های مترتب بر افزایش سرعت اینترنت با هدف رونق کسب و کارهای خود در حوزه IT و فضای مجازی هستند تا از این راه به ایجاد شغل پایدار و سودآور برای جوانان و از سویی اخذ مالیات از ایشان برای توسعه زیرساخت‌های حوزه IT خود بپردازند، مردم ما در حال پرداخت میلیون ها دلار به دلالان برای خرید فیلترشکن های رفع محدودیت استفاده از پیام رسان ها و ورود به پلتفرم شبکه های اجتماعی هستند.

پیام‌رسان های منع شده ای که نماینده، وکیل، وصی، رئیس جمهور، سخنگو …. در آن به راحتی فعالیت و تولید سخنان سیاسی یا تبلیغاتی بی حاصل می کنند ولی اگر جوانی قصد فروش کیف دست دوز چرم در اینستاگرامش را داشت می بایست وارد مسیر پر ریسک خرید وی پی ان از دلالان شود!

در بحث گردش مولتی میلیاردی فروش وی پی ان در کشورمان، کارشناسان امر مطالب زیادی را در جهت زیان به اقتصاد خانواده ها و به تبع آن ملی زده اند و تقریبا برای عوام روشن است که این پول حاصل از خرید وی پی ان به کجا سرازیر می شود.

آما آنچه که باعث نارضایتی مردم شده ایجاد بستری فساد آور به نام بازار مکاره فروش وی پی ان است که از قضا نگارنده نیز بارها تجربه ناکام واریز وجه به ناشناس و کلاهبرداری را داشته است.

به این معنی که تصمیم سازان کشور در حالی که خود از فضای بدون محدودیت بهره می برند، مردم را به ناچار وارد مسیری کرده اند که آن سوی رفع حاجت شان برای دسترسی به وی پی ان ناشناخته است.

هزینه های سرسام آوری که گاهی پرداخت می شود ولی از سوی فروشنده ای که کاملا ناشناس است اجابت نمی شود و این بازار مکاره که جیب عوام را خالی می کند درست حاصل فعالیت همان هایی است که شَر قانون فیلترینگ را بر سر مردم نازل کرده اند.

انتظار می رود با برطرف شدن محدودیت ها و اجازه به مردم بصیر که همواره (و نه در ایام خاص) خوب و بد را تشخیص می دهند هم به *آزادی* حق شهروندان که رکن رکین انقلاب اسلامی ایران است احترام گذاشت و هم به بازار مکاره و پرخطر فروش وی پی ان خاتمه ببخشند و اقتضای زمان را در برهه های امن و ناامن اجتماعی تمیز و تشخیص دهند.

همانطور که کاندیداهای انتخابات پیش رو به درستی تبلیغات در فضای مجازی را اثرگذارتر از حقیقی تشخیص داده اند این فضای می تواند در جهت تبیین مبانی جمهوری اسلامی و روشنگری و آرمان های مورد نظر در *جهاد تبیین* مورد بهره برداری قرار گیرد.

تابناک