- تکنولوژی, سلامت

پیش‌بینی بیماری‌های قلبی و عروقی مبتنی بر هوش مصنوعی

یک دانش‌پژوه هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از طراحی سامانه‌ای خبر داد که زمینه پیش‌بینی بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت چندوجهی مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

مریم امیر مزلقانی دانش‌پژوه هوش مصنوعی دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: امروزه با توجه به اینکه مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در دنیا بیماری‌های قلبی و عروقی هستند طرحی که پیشنهاد دادیم در زمینه پیش‌بینی بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت چندوجهی مبتنی بر هوش مصنوعی است.

وی افزود: این طرح در راستای گسترش عدالت سلامت است و هدف این است سامانه‌ای طراحی شود که افراد بتوانند در سطوح مختلف اطلاعاتشان را وارد کنند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را دریافت کنند.

امیر مزلقانی اضافه کرد: این سامانه به صورت چند سطحی از پایین‌ترین سطح اطلاعات تا تصاویر پزشکی و قابلیت دریافت و تحلیل را خواهد داشت. نوآوری اصلی آن هم در چندوجهی بودن سامانه است که می‌تواند داده‌های جدولی، سیگنال‌های الکتروکاردیوگرام و تصاویر پزشکی را دریافت کند و با تلفیق آن‌ها به نتایج دقت بالاتری دست یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که ورود هوش مصنوعی کجای این طرح قرار دارد، گفت: مدل‌هایی که برای این طرح پیش‌بینی کردیم چه با استفاده از داده‌های جدولی، چه با سیگنالی یا تصاویر، همه مبتنی بر هوش مصنوعی است.

این دانش‌پژوه هوش مصنوعی افزود: مغز متفکر هوش مصنوعی باید تصمیم بگیرد با توجه به داده‌هایی که در اختیار داریم ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در فرد مورد نظر چقدر است و در هر مورد داده جدولی با هوش مصنوعی مناسب‌تر برای داده‌های جدول سری زمانی ملاحظات لازم در نظر گرفته خواهد شد و همین‌طور برای داده‌های تصویری.

امیر مزلقانی در پاسخ به اینکه این طرح نمونه دیگری در کشور دارد یا نه گفت: در کشور ما خیر، اما در سطح جهانی به صورت وجهی نبوده و صرفاً با یکسری اطلاعات در سطح یک یا دو وجود داشته است.

 

این دانش‌پژوه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه مشتری این طرح هر نهادی که دغدغه سلامت جامعه را دارد است، افزود: ما می‌توانستیم طرح را به صورت اپلیکیشنی در بیاوریم تا افراد استفاده کنند، اما هدف در راستای گسترش عدالت در سلامت بوده، بنابراین هر جایی که دغدغه سلامت را داشته باشد از جمله وزارت بهداشت، کادر درمان و … به صورت دستیار هوشمند برای پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: این برنامه می‌تواند در کنار پرونده سلامت افراد مورد استفاده قرار گیرد، اما هدف کلی برای آحاد جامعه است که از طریق سامانه آنلاین می‌توانند اطلاعاتشان را وارد کنند.

این دانش‌پژوه هوش مصنوعی با بیان اینکه این برنامه سطح‌بندی دارد، گفت: اگر بودجه لازم را داشته باشیم سطح دوم تا ۶ ماه آینده می‌تواند راه‌اندازی شود، اما سطح‌های بعدی تا یک سال الی یک سال و نیم آینده راه‌اندازی خواهد شد.
وی درباره سطح دوم گفت: سطح دوم تا جایی بود که اطلاعاتی که از فرد دریافت کردیم مثل قد، وزن، سن، مصرف دخانیات، آزمایش‌های پزشکی و یکسری ویژگی‌هایی که از سیگنال‌های الکتروکاردیوگرافی‌شان استخراج می‌شود.  افراد همچنین می‌توانند سطح کلسترول خون، یا فیچر‌هایی که در نوار قلب نشان می‌دهد را می‌تواند وارد کند و به نتیجه برسد.

امیر مزلقانی در پایان گفت: مشخصاً برای جلو بردن طرح نیاز به حمایت داریم و امیدواریم مسئولان حمایت لازم را از ما انجام دهند.

خبرگزاری آنا