- تکنولوژی

کاربرد دستگاه QEEG در تشخیص اختلالات ذهنی و رفتاری

امروزه پزشکان پیش از آنکه بخواهند در رابطه با مشکلات عصب شناختی و اختلالات مراجعان یا ارتقای توانمندی‌ ذهنی آنان تصمیم گیری کنند، از افراد تست QEEG یا نقشه مغزی می‌گیرند. دستگاه QEEG یا الکتروانسفالوگرافی، یکی از به­روزترین و پراستفاده‌ترین ابزارهای تصویربرداری عملکرد مغز به منظور بررسی نابهنجاری‌های مغزی و ارائه پروتکل درمانی است.

به گزارش کاماپرس، متخصصان به وسیله دستگاه QEEG می‌توانند احساسات، الگوهای فکری، استرس و اضطراب، انعطاف‌پذیری شناختی و اختلالات دیگر را شناسایی کنند و در رابطه با سالم بودن فعالیت مغز یا وجود فعالیت کم یا بیش از حد در مغز اطلاعات مورد نظر را ارائه دهند.

 

در این گزارش، مزیت‌ها و کاربردهای دستگاه QEEG بررسی شده است.

مزایای استفاده از دستگاه QEEG

از آن‌جایی که مغز هر کس منحصر به فرد بوده و فعالیت نورونی یک شخص با شخص دیگر متفاوت است، آشنایی با نحوه فعالیت مغز بیمار در پیشبرد روند درمان او ضروری است. پزشکان به کمک دستگاه QEEG می‌توانند به صورت انحصاری ساز و کار مغز بیماران را تجزیه و تحلیل کنند.

متخصصان با دستگاه QEEG به بررسی فعل و انفعالات مغز افراد و تحلیل فعالیت الکتریکی سلول‌های مغزی یا همان نورون‌ها می‌پردازند و از نتایج بررسی‌ها برای شناسایی دقیق نشانه‌های بیماری و طرح‌ریزی اهداف درمانی بهره می‌برند. ارزیابی به وسیله دستگاه QEEG یک گام اساسی در مسیر شناخت مغز بیماران و برنامه‌ریزی درمانی متناسب با شرایط آنان است.

سال‌هاست که متخصصان علوم اعصاب برای درک بهتر مشکلاتی همچون اعتیاد، اضطراب، عارضه‌های عصبی و اختلال‌های خلقی، مغز را بررسی می‌کنند. این روش نوین برای انجام نقشه‌برداری مغز QEEG می‌تواند در رابطه با عملکرد روزانه مغز، اطلاعات جدیدی به پزشکان ارائه دهد.

دستگاه QEEG-کاماپرس

تفاوت تست QEEG با تست EEG

تست QEEG (نقشه مغزی) و تست EEG (نوار مغزی) دو ابزار بسیار کارآمد پزشکی هستند که به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی کمک می‌کنند. اگرچه هر دو دستگاه اطلاعات مفیدی درباره عملکرد مغز ارائه می‌دهند، اما کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تست EEG یا نوار مغزی شبیه به خط‌ها و طول موج‌های مختلف روی کاغذ است که توسط پزشک تفسیر می‌شود و برای تشخیص آسیب‌های مغزی و اختلالات مغزی تهیه می‌شود. در تست EEG یا نوار مغز، امواج مغز به شکل یک نمودار روی کاغذ ثبت شده و اعمال ریاضی روی آن انجام نمی­شود. متخصص با بررسی نمودار و تفسیر شکل آن می‌تواند آسیب‌ها و اختلالات فرد را تشخیص دهد.

تست QEEG یا نقشه مغزی شامل تصاویر رنگی از سر است که هر بخشی از آن را با یک رنگ متفاوت نشان می‌دهد و بیانگر میزان فعالیت مغز در هر قسمت و مقدار سیگنال تولیدشده توسط مغز است. متخصصان براساس برخی پارامترهای مهم مانند دامنه، طول و تعداد فرکانس‌های امواج نقشه مغزی را دسته­بندی می‌کنند و به پردازش و آنالیز آن می‌پردازند. این نقشه در رده‌های سنی مختلف و براساس جنسیت هر فرد دارای ویژگی‌های متفاوتی است و نقشه مغزی براساس استانداردهای تعیین‌شده برای هر سن و جنس ارزیابی می‌شود.

دستگاه QEEG-کاماپرس

چرا باید تست QEEG انجام داد؟

از مزایای تهیه نقشه مغزی با دستگاه QEEG می‌توان به تشخیص سایر اختلالات مغزی اشاره کرد. برای مثال ممکن است فرد برای درمان بیش فعالی یا درمان عدم توجه، به مراکز درمانی مراجعه کرده باشد، اما پس از تست نقشه مغزی متوجه شود که اختلالات دیگری همچون وسواس فکری نیز در او وجود دارد.

تست QEEG برای شناسایی مشکلات موجود در فعالیت االکتریکی مغز، اختلالات مغز و آسیب‌های مغزی به کار می‌رود. نتایج حاصل از نقشه مغزی می‌تواند برای تایید یا رد عارضه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از تست QEEG می‌توان به شناسایی اختلالات و آسیب‌هایی از قبیل افسردگی شدید، ناتوانی در یادگیری، استرس و اضطراب، اختلال ADHD، اختلال دوقطبی، اوتیسم، پنیک، شیزوفرنی، اوتیسم، زوال عقل، آسیب تروماتیک مغزی و جنون پرداخت.

هنگامی که فردی در کما است، از دستگاه QEEG برای تعیین سطح فعالیت مغز او استفاده می‌شود. همچنین تست QEEG می‌تواند برای نظارت بر فعالیت مغزی در طول جراحی مغز نیز به کار رود.

دستگاه QEEG-کاماپرس

دستگاه QEEG میتسار؛ بهترین گزینه برای تست نقشه مغزی

میتسار (Mitsar) یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های روسی در زمینه تولید دستگاه‌های QEEG و EEG است که توانسته در طی سال‌های اخیر با رویکردی کارآمد و عملکردی موفق، به عنوان برند مطرح در دنیا معرفی شود.

ثبت باکیفیت امواج مغزی، اعمال فیلترهای مختلف حتی به صورت آفلاین، رابط کاربری آسان نرم افزار، وجود انواع مونتاژهای رایج  و امکان اضافه کردن مونتاژ دلخواه، نمایش و بررسی لحظه‌ای مقاومت الکترودها قبل و حین ثبت، تنها بخشی از امکانات دستگاه QEEG برند میتسار است. همچنین قابلیت ثبت 21 کانال EEG به همراه هشت کانال برای ضربان قلب ECG، حرکات چشم EOG، تنش عضلات EMG و تنفس با این دستگاه وجود دارد.

 

خرید دستگاه QEEG میتسار از “رساطب”

شرکت رساطب آیریک با هدف ارائه محصولات و تجهیزات پزشکی مطابق با استانداردهای روز دنیا و در جهت پیشرفت فنون پزشکی، از سال 1401 فعالیت رسمی خود را به عنوان نماینده رسمی شرکت میتسار Mitsar روسیه در ایران آغاز کرد. هم‌اکنون شرکت رساطب در زمینه عرضه دستگاه QEEG و EEG میتسار روسیه فعالیت می‌کند.

متقاضیان خرید دستگاه QEEG میتسار برای تکمیل تجهیزات مراکز پزشکی و درمانی خود می‌توانند به وبسایت رساطب به آدرس www.rasa-teb.ir مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از خدمات و امکانات این مجموعه با شماره تلفن 021-88190493 تماس بگیرند.

کاماپرس