- تکنولوژی

گوگل SIMA رونمایی شد؛ وقتی هوش مصنوعی گیمر می‌شود!

هوش مصنوعی جدید گوگل مانند یکی از دوستانتان مشغول تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی با شما می‌شود.

گوگل‌ دیپ‌مایند هوش مصنوعی جدید SIMA را معرفی کرد. این هوش مصنوعی بازی‌ها را نه مثل هوش مصنوعی قدرتمند و پیشرفته، بلکه مثل انسان انجام می‌دهد. براساس بیانیه‌ی دیپ‌مایند، SIMA که مخفف Scalable, Instructable, Multiworld Agent است، در‌حال‌حاضر فقط در مرحله‌ی تحقیق به‌سر می‌برد.

سیما تمامی بازی‌های ویدئویی را یاد می‌گیرد؛ حتی آن‌هایی که مسیر خطی ندارند یا جهان‌باز هستند. این سرویس جایگزین هوش مصنوعی پیشرفته‌ی بازی‌ها نمی‌شود و بیشتر مانند گیمری است که به‌خوبی با تیم شما هماهنگ می‌شود و بازی می‌کند. این هوش مصنوعی آموزش زبان طبیعی را با درک جهان‌های سه‌بعدی و تشخیص تصویر ترکیب می‌کند.

هوش مصنوعی SIMA از گوگل دیپ مایند در حال بازی

تیم هارلی، محقق گوگل دیپ‌مایند و یکی از رهبران پروژه‌ی SIMA، در جلسه‌ی توجیهی با خبرنگاران گفت: «سیما برای بردنِ بازی آموزش ندیده است؛ بلکه آموزش‌دیده تا آن را اجرا کند و آنچه گفته شده است، انجام دهد.»

گوگل با هشت شرکت توسعه‌دهنده‌ی بازی، از‌جمله Hello Games ،Embracer ،Tuxedo Labs و Coffee Stain برای آموزش و آزمایش SIMA همکاری کرده است. محققان سیما را به بازی‌هایی مانند No Man’s Sky ،‌Teardown ،‌Valheim و Goat Simulator 3 متصل کردند تا اصول اولیه‌ی اجرای بازی‌ها را به آن آموزش دهند. گوگل می‌گوید SIMA برای اجرای بازی‌ها یا دسترسی به کدهای منبع به API سفارشی نیازی ندارد.

 

طبق گفته‌ی هارلی، گوگل بازی‌هایی را انتخاب کرد که به SIMA برای کمک به یادگیری مهارت‌های کلی بازی یاری برساند. اگر Goat Simulator را تجربه کرده باشید، می‌دانید که انجام کارهای تصادفی و خلاقانه و خودجوش هدف بازی است. هارلی گفت که او و هم‌تیمی‌هایش امیدوارند SIMA خودجو‌ش‌بودن را از این بازی یاد بگیرد.

در تحقیقات به SIMA یاد داده شد که پیش‌بینی کند چه اتفاقی در آینده روی صفحه‌ی بازی قرار است رخ دهد. در‌حال‌حاضر، SIMA حدود ۶۰۰ مهارت اساسی مانند گردش به چپ و بالا‌رفتن از نردبان و بازکردن منو برای استفاده از نقشه را دارد.

SIMA قرار نیست NPC مجهز به هوش مصنوعی باشد؛ بلکه بازیکنی در بازی است که روی نتیجه تأثیر می‌گذارد. SIMA هنوز در‌ حال یادگیری نحوه‌ی بازی‌کردن و سازگاری با بازی‌هایی است که قبلاً تجربه نکرده است.

ممکن است در آینده‌ی دور SIMA مانند NPC‌های هوش مصنوعی یاد بگیرد صحبت کند. گوگل می‌گوید که با مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، SIMA ممکن است درنهایت بتواند کارهای پیچیده‌تری را انجام دهد و بیشتر به پیروزی شما در بازی کمک کند.