- اجتماعی

یک هفته توقیف در انتظار موتورسواران حامل بار نامتعارف

 

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت که حمل بار نامتعارف توسط موتورسواران، منجر به توقیف یک هفته ای وسیله‌ی نقلیه آنها می شود و در ‌صورت تکرار، مدت توقیف یک ماه خواهد بود.

 سرهنگ حمید طریقت روز دوشنبه در این باره توضیح داد: تخلف حمل بار با موتورسیکلت یکی از دغدغه های اصلی پلیس است چرا که این اقدام موتورسواران باعث بروز خطرات جبران ناپذیری هم برای راکب و هم برای دیگر خودرو ها و شهروندان می شود.

وی افزود: این تخلف بسیار شایع بوده و بیشتر در مناطق مرکزی شهر و محدوده بازار تهران انجام می شود؛ البته یکی از علت های عمده تصادفات در شهر تهران توسط موتورسواران همین حمل بار نامتعارف است.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: کاربری موتورسیکلت برای حمل انسان و نه بارهای حجیم است و اگر باری توسط موتور هم حمل می شود نباید تعادل موتورسیکلت را برهم بزند و حادثه به وجود آورد.

سرهنگ طریقت افزود: پلیس در اجرای طرح متوریار با تخلف حمل بار نامتعارف برخورد می کند و براین اساس بار وسیله نقلیه، تخلیه می شود و خود موتورسوار موظف است که بار را با وسیله مناسب دیگری منتقل کند و خود وی در محل حداقل یک ساعت باید حضور داشته باشد و با تجهیزاتی که به او تحویل می شود، آموزشهای ترافیکی به وی داده خواهد شد.

وی گفت: برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات، موتورسیکلت های متخلف با کفی و یا بدون کفی در داخل پارکینگ توقیف خواهند شد که برای بار اول یک هفته و برای مرتبه دوم درصورت تکرار یکماه توقیف را در پی خواهد داشت.

سرهنگ طریقت ادامه داد: وقتی در قبض پارکینگ کلمه بارنامتعارف قید شود حتما این پروسه یک هفته اعمال خواهد شد و کوتاه نمی شود؛ تصادف یک اتفاق نبوده و یک انتخاب است بنابراین موتورسواران به این نکته دقت کنند که با رعایت قوانین و مقرارات تخلف را انتخاب نکنند و استفاده از کلاه ایمنی نیز می تواند جان آنها را در تصادفات نجات دهد.

آغاز طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلت های شهر تهران

سرهنگ احسان مومنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از فردا (سه شنبه) طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلت های شهر تهران در خیابان های جمهوری ، مولوی ، خیام و خیابان مصطفی خمینی اجرا خواهد شد .
سرهنگ مومنی با اشاره به اینکه از فردا در سطح شهر تهران طرح جدیدی به نام طرح برخورد با تخلف پوشش موتورسیکلت سواران با رویکرد رفع اثر در محل آغاز خواهد شد، افزود : این طرح در چندین مرحله اجرا خواهد شد که مرحله اول آن فقط در منطقه 12 شهر تهران انجام و از فردا در خیابان های جمهوری ، مولوی ، خیام و خیابان مصطفی خمینی اجرا خواهد شد .
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح با تشکیل گروهایی متشکل از تیم های پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ، عوامل انتظامی شامل یگان امداد و پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی و شهرداری تهران انجام می گردد، گفت: این گروهها با حرکت در خیابان های منطقه 12، اگر با موتورسیکلت هایی که در حاشیه خیابان ها و معابر پارک شده اند و پلاک های خود را به هر طریقی ( مانند زدن برچسب ، زدن ماسک ، استفاده از هر وسیله دیگر ) پوشش پلاک و یا در پلاک موتورسیکلت دستکاری کرده اند مواجه شوند می بایست و باید در همان محل رفع اثر از پلاک صورت بگیرد .
سرهنگ مومنی افزود: پس از رفع اثر می بایست پلاک قابل خواندن و رویت کامل باشد و اعداد آن به صورت واضح در معرض دید قرار بگیرد .
وی با اشاره به اینکه مرحله اول طرح بیشتر تذکر دادن و آموزشی است، جریمه و توقف نخواهیم داشت و در هفته آتی در سراسر شهر تهران اجرا خواهد شد، افزود: برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی هر فردی که پلاک خود را دستکاری نماید 6 ماه تا یکسال حبس برای وی در نظر گرفته شده است .
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: یکی از موارد پوشش پلاک تخلافت راهنمایی و رانندگی است شاید برخی افراد سود جو برای دیگر مقاصد و حتی سرقت از این پوشش پلاک استفاده نمایند .
سرهنگ مومنی اذعان داشت : به راکبین موتورسیکلت توصیه می شود هنگام خروج از منزل اگر به هر دلیلی پلاک خود را پوشش داده اند ابتدا رفع اثر کرده و بعد در معابر شهر تهران تردد نمایند .

ایرنا