بی بی سی نوشت: استینگ، خواننده مطرح انگلیسی که پارسال برنده جایزه گرمی شد، میگوید که موزیسینها با جنگ برای دفاع از کارشان در مقابل ظهور ترانههای نوشته شده توسط هوش مصنوعی رو به رو هستند.
او در مصاحبه با بی بی سی گفت: «بلوکهای سازنده موزیک متعلق به ما، یعنی انسانها، هستند. ما در طول چند سال آینده حسابی درگیر این جنگ خواهیم بود: ما باید از سرمایه انسانیمان در مقابل هوش مصنوعی دفاع کنیم.»
اظهارات او در شرایطی بیان میشوند که چندین ترانه از هوش مصنوعی برای به اصطلاح «کلون کردن» صدای هنرمندان معروف مورد استفاده قرار گرفتهاند.
در فوریه دی جی دیوید گوئتا از این فناوری برای اضافه کردن صدای امینم به یکی از ترانههایش استفاده کرد، همزمان یک دوخوانی تقلبی بین دریک و ویکند در ماه آوریل وایرال شد. مورد دوم بعد از شکایت گروه موزیک یونیورسال از اینترنت حذف شد.
استینگ می گوید: «گوش کردن به ترانههای ساخته شده توسط هوش مصنوعی برای من مثل تماشای فیلمی است که با افکتها و جلوههای کامپیوتری ساخته شده است. چنین فیلمهایی به هیچ وجه هیچ تاثیری روی من نمیگذارند.»
او در ادامه گفت: «شاید این کار برای دنس موزیک الکترونیکی جواب بدهد، اما برای ترانهای واقعی، ترانههایی که قرار است بیانگر احساسات باشند، بعید میدانم که کسی از شنیدن چنین ترانههایی تحت تاثیر قرار بگیرد.»
صنعت موزیک به سرعت در مقابل هوش مصنوعی صف آرایی کرده است و گروهی به نام «پویش هنرمندان انسانی» را راه اندازی کرده است و هشدار داده که شرکتهای هوش مصنوعی در حال نقض قوانین کپی رایت هستند و نرم افزارهای خود را طوری طراحی میکنند که با دور زدن این قوانین محصولات خود را به صورت تجاری در بازار عرضه کنند.
این که آیا میتوان به ترانههای نوشته شده توسط هوش مصنوعی کپی رایت داد یا نه هنوز مشخص نیست. برای مثال طبق قانون کپیرایت انگلستان، کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتوانند کپی رایت بگیرند.
اما اداره کپیرایت امریکا اخیراً طی صدور حکمی گفت که محصولات تولیدشده توسط هوش مصنوعی اعم از موزیک کپی رایت دریافت نمیکنند چون محصول مالکیت انسانی نیستند.
خبرگزاری برنا