- فرهنگی

برگزاری «شب بخارا» در اصفهان با محوریت جلال‌الدین همایی

بنیان‌گذار برنامه شب‌های بخارا گفت: در راستای بررسی جنبه‌های زندگی زنده‌یاد استاد جلال‌الدین همایی، ششصدوهفتادودومین نشست بخارا در موزه تزنینی هنرهای ایران برگزار می‌شود.

علی دهباشی اظهار کرد: شب‌های بخارا با هدف معرفی بزرگان و مفاخر ایران و جهان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد که رویکرد اصلی آن معرفی مفاخر فرهنگی و ادبی ایران به جهان بوده است.

وی افزود: تاکنون ۶۷۱ برنامه شب بخارا در استان‌های کشور برگزار شده است که ششصدوهفتادودومین نشست آن به «استاد جلال‌الدین همایی»، یکی از بزرگان فرهنگ و ادب ایران و شهر اصفهان اختصاص پیدا کرده است.

بنیان‌گذار برنامه شب‌های بخارا تصریح کرد: نشست «شب جلال‌الدین همایی» پنجمین نشست شب بخارا در اصفهان است و پیش‌تر نشست‌هایی همچون «شب جمال‌زاده» و «شب کبوترخانه‌های اصفهان» نیز در این شهر برگزار شده بود.

وی با اشاره به انتخاب شخصیت‌های افراد برای برگزاری برنامه شب بخارا گفت: ملاک انتخاب افراد برای برگزاری شبی به نام آن‌ها، به شاخص‌های مختلفی برمی‌گردد که مهم‌ترین آن میزان تأثیری است که فرد بر فرهنگ، هنر و ادبیات کشور و جهان گذاشته است.

برگزاری «شب بخارا» در اصفهان با محوریت جلال‌الدین همایی

دهباشی اضافه کرد: دلیل اینکه از میان شخصیت‌ها و مفاخر بزرگ اصفهان شبی را به نام استاد جلال‌الدین همایی انتخاب کرده‌ایم، این است که استاد همایی، از بزرگانی بوده است که در حوزه‌های مختلف ادبی و فرهنگی همچون مولوی‌پژوهی، سرودن شعر و سایر موارد تخصص داشته است و نیاز بود که این شخصیت بهنسل جوان بیشتر معرفی شود.

وی اظهار کرد: این نشست جمعه، پنجم خردادماه ساعت ۱۷ در موزه هنرهای تزئینی ایران، واقع در اصفهان، خیابان استانداری، روبه‌روی دانشگاه هنر برگزار خواهد شد. ورود برای عموم علاقه‌مندان به حوزه ادبیات آزاد است.

مدیر مجله بخارا اظهار کرد: در این مراسم افرادی همچون مهدی نوریان، ادب‌پژوه ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان، نغمه دادور، دکترای زبان و ادب فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیرعلی قدسی به بررسی زوایای زندگی و جنبه‌های مختلف زنده‌یاد جلال‌الدین همایی خواهند پرداخت.

در نشست «شب جلال‌الدین همایی» فیلم مستند «همای ادب» به کارگردانی بیژن شکرریز و تهیه‌کنندگی علیرضا حسینی به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم، مستندی درباره استاد جلال‌الدین همایی، حکیم، شاعر و استاد فقید ادب پارسی است که طی آن، فیلم‌ساز به گفت‌وگو با خانواده، دوستان و شاگردان او می‌پردازد. فیلم مستند ۵۰ دقیقه‌ای «همای ادب» در سال ۱۳۹۰ با فرمت HD تهیه شده است. بیژن شکرریز، کارگردان این فیلم از فیلم‌سازان قدیمی سینما و تلویزیون ایران است که مجموعه‌های آواز زندگان ، خاک‌های نرم کوشک و مردان خدا، از جمله آثار او در حوزه سینمای مستند به‌شمار می‌رود.

ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید