- فرهنگی

تابلویی با ۲ میلیون سنگ‌ریزه ساحلی برای شهید «حسن جنگجو»

شهر تبریز در چهل‌وچهارمین فجر انقلاب اسلامی، شاهد رونمایی از بزرگترین تابلو موزاییک سنگ جهان با تصویر شهید والامقام «حسن جنگجو» بود که به دست هنرمندان تبریزی و با به‌کارگیری ۲ میلیون سنگ‌ریزه ساحلی ساخته شده تا تصویر دلاورمردی این نوجوان غیور را در تاریخ مجاهدت‌های این سرزمین حک کند.

شهر تبریز در چهل‌وچهارمین فجر انقلاب اسلامی، شاهد رونمایی از بزرگترین تابلو موزاییک سنگ جهان با تصویر شهید والامقام «حسن جنگجو» بود که به دست هنرمندان تبریزی و با به‌کارگیری ۲میلیون سنگ‌ریزه ساحلی ساخته شده تا تصویر دلاورمردی این نوجوان غیور را در تاریخ مجاهدت‌های این سرزمین حک کند.

شهید جنگجو را به‌خاطر داریم، همان شهیدی که ماجرای پیدا شدن پیکرش بعد از ۳۴ سال و از تپش ایستادن همزمان قلب مادرش به سرتیتر اخبار جهان رسید و هنرمندان تبریزی در دهه فجر امسال، تصویر این شهید نوجوان را با هنر ارزشمند خود آمیخته و بزرگترین تابلو موزاییک سنگی جهان را در خاستگاه این هنر زیبا، به نمایش درآوردند.

صابر بقال اصغری، هنرمند تبریزی و مبدع هنر «موزاییک سنگ» در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: این هنر تحت عنوان «موزاییک سنگ» در تبریز ابداع شده و تابلوی مربوط به شهید «حسن جنگجو» نیز در ابعاد ۷۰ متر با ۲ میلیون سنگ‌ریزه طبیعی ساحلی تهیه شده که ۲۵ نفر به مدت شش ماه روی آن کار کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه این تابلو در موزه دفاع مقدس استان رونمایی و نصب شد، اظهار کرد: سنگ‌های مورد استفاده در این تابلو تماماً از سنگ‌های ریز ساحلی بوده که بدون هیچ دخالت و تراشی با هنر نقاشی تلفیق شده و تصویری از شهید را به نمایش درآورده است.

بقال اصغری با اشاره به کار تیمی انجام شده در ساخت این تابلوی منحصر به فرد، تصریح کرد: از همکارانم که بدون هیچ چشمداشتی در این مدت کار کردند، قدردانی می‌کنم، چراکه انجام کاری با این ابعاد، به تنهایی غیرممکن بود.

این هنرمند تبریزی با بیان اینکه اکثر تابلوهای موزاییک سنگ در موزه‌های شهرمان نصب شده‌اند، یادآور شد: شمار آثار از دستمان خارج است، اما ۱۱۰ تابلو در پارک مفاخر، تابلوهایی در موزه شهر، موزه مشروطه، مقبره‌الاشعرا و سایر موزه‌ها و مجتمع‌ها نصب شده است که این تابلوها در ابعاد کوچکتر هستند و تابلوهایی در ابعاد بزرگ نیز تهیه کرده‌ایم که یکی از این تابلوها با ابعاد ۶۰ متر در فلکه راهنمایی تبریز نصب شده است.

وی که خود مبدع این هنر زیبا و منحصر به فرد بوده، سنگ‌های آکواریوم را منشأ الهام گرفتن برای ابداع این هنر مطرح کرد و گفت: سنگ‌های آکواریوم توجهم را به خود جلب می‌کرد، چراکه سنگ‌های صیقل خورده‌ و رنگی آن، بی‌هیچ تغییری در آب ساکن بودند که به گفته دوست زمین شناسم، این سنگ‌های دریایی و ساحلی به مدت سالیان سال داخل آب دریاها صیقل خورده و سالم مانده‌اند.

بقال اصغری با بیان اینکه هنر «موزاییک سنگ» تلفیقی از سنگ و هنر نقاشی بوده و ماندگارترین هنر است، چراکه هیچ‌گاه کیفیت خود را از دست نداده و به راحتی قابلیت ترمیم دارد، اظهار کرد: سنگ‌های مورد استفاده در تابلوها را نه خرد کرده و نه تراش و صیقل می‌دهیم، چراکه این سنگ‌ریزه‌ها خود صیقلی بوده و رنگ‌شان نیز طبیعی است که ما صرفاً از سواحل جدا کرده و سنگ‌ریزه‌های مورد نظرمان را انتخاب و جمع‌آوری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخاب و جمع‌آوری و تلفیق سنگ‌ریزه‌ها با هنر نقاشی، فرآیند بسیار سخت و پرزحمتی است، بیان کرد: معتقدم هنر موزاییک سنگ سخت‌تر از سایر رشته‌ها است، چراکه علاوه بر انتخاب و جمع‌آوری، سنگ‌ریزه‌ها را براساس اندازه و رنگ در تابلو به‌کار می‌بریم و در صورت متفاوت بودن، مجبور می‌شویم کل طرح را مجدداً پیاده کنیم.

بقال اصغری که مدرک درجه دو هنری خود را به‌دنبال ابداع هنر موزاییک سنگ دریافت کرده است، افزود: این هنر ۱۶ سال پیش ابداع و در میراث فرهنگی ثبت شده و همچنین نشان ملی تحت عنوان «موزاییک سنگ» را نیز دریافت کرده است.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه متأسفانه مسئولان شهرمان بهای چندانی به هنر نمی‌دهند، یادآور شد: شهرهای بسیاری از این تابلوهای موزاییک سنگ استقبال کرده و خواستار سفارش بودند، اما ترجیح دادیم که در حال حاضر موزه‌های خالی شهرمان را پر کنیم و این درحالی است که دریافتی حاصل از سفارش‌ها نیز کفاف هزینه‌ سنگ‌ها و دستمزد دست‌اندرکاران آن را هم نمی‌دهد.

این هنرمند تصریح کرد: در قراردادهای هنری نیز هشت درصد از مبلغ سفارش برای بیمه و ۱۰ درصد نیز برای مالیات کسر می‌شود و در حقیقت منفعت کارهای هنری صرف بیمه و مالیات شده و این درحالی است که طبق قانون، کارهای هنری معاف از بیمه و مالیات هستند.

وی با گلایه‌مندی از نبود ساختاری برای نگهداری اشیای هنری در سطح شهر، افزود: تابلویی که در فلکه راهنمایی نصب شده، دارای سایه‌بان و نورپردازی نبوده و در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شود که این موضوع بسیار ناخوشایند است.

بقال اصغری در خاتمه از بی‌مهری‌ مسئولان و ارگان‌ها نسبت به آثار هنری ابراز گلایه‌مندی کرده و وظایف کمیسیون فرهنگی شورا را در این رابطه بسیار سنگین مطرح کرد.

ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید