- اجتماعی

در قانون اساسنامه کتابخانه ملی «خدمات عمومی» وجود ندارد!

معاون کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه در قانون اساسنامه کتابخانه ملی خدمات عمومی وجود ندارد، گفت: خدمات کتابخانه ملی فقط برای پژوهشگران در نظر گرفته شده است؛ در بسیاری از کتابخانه‌های ملی دنیا هم خدمات پشتیبانی، خدمات فنی و تسهیل‌گری برای پژوهشگران دنیا است.

، عصمت مومنی درباره توقف فعالیت شیفت شب کتابخانه ملی به ایرنا توضیح داد: سیاست‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی فردی نیست و همه جوانب مسائل سنجیده می‌شود. برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی همه مخاطب‌ها قابل احترام هستند. به عنوان فردی که به شکل تخصصی فعالیت می‌کند، اعلام می‌کنم تمام همکارانم در کتابخانه ملی برای بهبود خدمات تلاش می‌کنند تا بتوانند علاوه بر شهروندان تهران، همان‌طور که از اسم این کتابخانه مشخص است، به دیگر شهرها هم خدمات‌رسانی کنند. در نتیجه این اقدامات می‌توانیم منابع را برای افرادی که علاقه‌مند به مطالعه و پژوهش هستند در شرقی‌ترین یا غربی‌ترین مناطق ایران دسترس‌پذیر کنیم.

شیفت شب یکی از خدمات کتابخانه ملی است و اگر با دیگر خدماتی که کتابخانه ملی ارائه می‌دهد مقایسه کنیم، به اهمیت آن پی می‌بریم

معاون کتابخانه ملی در پاسخ به چرایی تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی بیان کرد: بهتر است خروجی خدماتی که در این سازمان ارائه می‌شود، ارزیابی کنیم، در این صورت خودبه خود پاسخ پیدا خواهدشد. شیفت شب یکی از خدمات کتابخانه ملی است و اگر با دیگر خدماتی که کتابخانه ملی ارائه می‌دهد مقایسه کنیم، به اهمیت آن پی می‌بریم. باید توجه داشت در قانون اساسنامه کتابخانه ملی خدمات عمومی وجود ندارد، اگر مطالعه‌ای در این حوزه داشته باشید، متوجه می‌شوید خدمات فقط برای پژوهشگران در نظر گرفته شده است؛ در بسیاری از کتابخانه‌های ملی دنیا هم خدمات پشتیبانی، خدمات فنی و تسهیل‌گری برای پژوهشگران دنیا است.

او ادامه داد: به نظرم بهتر است روی توسعه و بهبود خدمات تمرکز کنیم. یعنی مطالبه‌گری ما به عنوان عضوی از جامعه این باشد که کتابخانه ملی برای امور سازماندهی، فراهم‌آوری، اشاعه و مبادله اطلاعات چه اقداماتی انجام خواهدداد. به نظرم توجه به این بخش می‌تواند مهم‌تر باشد.

سعی کنیم کتابخوانی در افراد نهادینه شود

مومنی با تاکید بر اینکه کتاب‌دوستی در ذات ایرانیان است، ادامه داد: در آئین‌های مذهبی همیشه برای کتاب ارزش قائل بودیم. افرادی که مسئول هستند، افرادی که نقشی در صنعت کتاب دارند، همچنین افرادی که دانش‌آموخته این رشته هستند، باید سعی کنیم کتابخوانی در افراد نهادینه شود و عامل انگیزشی درونی برای هر کسی به وجود بیاید که کتاب را جدای از خود نبیند.

روند مطالعاتی کودک باید از خانواده شروع و در مرحله بعد این روند توسط سیستم‌های آموزشی پیگیری شود

معاون کتابخانه ملی با اعلام اینکه از بخش‌های مختلف سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کرده است، درباره تجربه این دوره‌اش توضیح داد: سه بخش از نمایشگاه کتاب ناشران کتاب کودک، غرفه‌های تخصصی و عمومی را بازدید کردم، خیلی جذاب و خوب بود. باید سیاست‌های ترویج کتاب و کتابخوانی را برای مردم تسهیل کنیم. خانواده به عنوان یکی از نهادهای اصلی باید به کتابخوانی توجه کند.

او با تاکید بر الزام توجه دولت برای زمینه‌سازی شرایط افزایش زمان مطالعه مردم، توضیح داد: دولت باید در این حوزه برنامه‌ریزی کند، همانطور که دولت برای مسائل اقتصادی برنامه‌هایی را برای تسهیل عملکرد گروه‌های مختلف در نظر می‌گیرد، به نظرم در مساله کتابخوانی هم باید پشتیبانی‌هایی را انجام دهد. باید در سنجش‌های مطالعاتی روند کتاب‌خوانی کودکان بررسی شود و این اطلاعات باید به سیستم‌های آموزشی وصل کند. روند مطالعاتی کودک باید از خانواده شروع و در مرحله بعد این روند توسط سیستم‌های آموزشی پیگیری شود.

سینما پرس

دیدگاهتان را بنویسید