- اجتماعی

لیلا بابایی: خلق شخصیت مؤثر در انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدئویی نیاز به قصۀ قوی دارد

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با برنا تأکید کرد که ساخت یک شخصیت مؤثر در دنیای بازی‌ها و کارتون‌ها نیاز پرداخت ادبی و قصۀ قوی دارد.

شخصیت‌های برجسته در سینما، تلویزیون، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای حلقۀ میانی انتقال مفاهیم از رسانه به مخاطب هستند، در این میان مخاطب کودک و نوجوان با توجه به اینکه دارای گارد سیاسی و اعتقادی خاصی نیست، برابر محتوای رسانه‌ای تأثیر بیشتری می‌پذیرد.

همین مسئله ضرورت توجه به موضوع شخصیت‌پردازی در عرصۀ تولید محصولات رسانه‌ای ویژۀ کودک و نوجوان را دو چندان می‌کند؛ چرا که بچه‌ها شخصیت‌های دوران کودکی خود را زندگی می‌کنند و کارکترهای اطراف آن‌ها نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت انسان در دورۀ بزرگسالی دارد.

ضرورت توجه به موضوع شخصیت‌پردازی و تأثیر آن در زندگی آیندۀ کودکان سبب شد تا گفت‌وگویی با خانم «لیلا بابایی»، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای انجام دهیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

کانون برنامۀ جدیدی در حوزۀ شخصیت‌پردازی انیمیشن‌ها دارد؟

کانون در حوزۀ شخصیت‌پردازی انیمیشن، یک اثر جدید در حال تولید دارد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

کانون در حوزۀ شخصیت‌ پردازی بازی‌های رایانه‌ای چه فعالیت‌هایی دارد؟

پیوست فرهنگی در موضوعات مختلف مورد تأکید مقام معظم رهبری است. کانون در امر شخصیت‌پردازی که موضوعی کیفی محسوب می‌شود از سوابق خوبی برخوردار است.

کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته محصولاتی با هدف شخصیت‌پردازی تولید کرده است، البته مسیر شخصیت‌پردازی نیاز به آزمون و خطا، پژوهش، تحقیق و نیازسنجی مخاطب دارد.

جهت برجسته‌ ساختن یک شخصیت باید به دنبال پاسخ گفتن به نیازهای روحی کودک و نوجوان بود، معتقدم برای خلق یک شخصیت قوی برای کودکان بهتر است که ظرفیت ادبیات فارسی را مورد استفاده قرار دهیم.

زمانی که شخصیت‌ها در ابتدا در قالب داستان و کتاب خلق شوند، در آینده این امکان به وجود خواهد آمد که برمبنای آن انیمیشن، اسباب بازی، بازی‌رایانه‌ای و سایر سرگرمی‌های ویژۀ کودک و نوجوان تولید گردد، موضوعی که سبب ایجاد جریان پیوستۀ فرهنگی خواهد شد.

چطور باید ادبیات را وارد حیطۀ شخصی‌پردازی کرد؟

حوزه شخصیت‌پردازی در دنیا نیازمند سرمایه گذاری کیفی و جذب مشارکت نخبگان است، در دنیا محصولات فرهنگی از طریق این شخصیت‌ها جریان پیدا می‌کنند.

دربارۀ تجربۀ دارا و سارا صحبت کنید، آن را موفق می‌دانید؟

ما در کشور برای تقویت موضوع شخصیت‌پردازی نیاز به پرداخت ادبی داریم،  یعنی یک سناریو قوی در بستر ادبیات باید خلق شود تا جریان خودش را پیدا کند.

پیرامون شخصیت دارا و سارا که تقریباً نمونۀ موفقی از شخصیت‌پردازی محسوب می‌شود، معتقدم که عروسک‌های آن جایگاه مناسب خود در دنیای کودک و نوجوان را پیدا کردند اما اگر دارا و سارا وارد کتاب‌های داستان می‌شدند، پرداخت ادبی دربارۀ آن‌ها صورت ‌می‌پذیرفت و بعدها محصولات دیگری مانند انیمیشن دارا و سارا با تکیه بر این شخصیت‌های داستانی تولید می‌شد به طور قطع شاهد موفقیت بیشتری می‌بودیم.

با توجه به تجربۀ دارا و سارا فکر می‌کنند که موفقیت یک شخصیت برای خانه کردن در قلوب کودکان و نوجوانان وابسته به چه مولفه‌های است؟

اینکه محصولات مختلفی برای یک شخصیت تولید و طراحی شود به نوعی آماده کردن پیشنیازها است، یعنی ما شرایط اولیه را آماده می‌کنیم اما باید اذعان کرد که برای موفقیت یک پروژۀ شخصیت‌پردازی عوامل مختلفی از جمله رسانه‌ها نقش موثری دارند.

به زعم بنده امکان شخصیت‌سازی بدون نقش‌آفرینی رسانه میسر نیست اما در عین حال شخصیتی با حمایت رسانه برجسته می‌شود که پشتوانۀ قوی داشته باشد و صرف حمایت رسانه‌ای برای موفق بودن یک شخصیت در انیمیشن‌ها یا بازی‌‌های ویدئویی کافی نیست.

شخصیت باید ریشۀ داستانی قوی داشته باشد تا کودک و نوجوان ما امکان برقراری ارتباط و همزاد‌پنداری با آن را داشته باشد.

برای مثال شخصیت «بچه‌زرنگ» یک کارکتر با پشتوانۀ فکری قوی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد؛ چرا که براساس یک رویکرد قصۀ قوی طراحی شده است.

فکر نمی‌کنید، خیالی بودن شخصیت در موفقیت آن تأثیر مثبت زیادی دارد؛ چرا که زندگی یک شخصیت واقعی ابعاد مشخصی دارد و کودک امکان تغییر بنیادین در آن به وسیلۀ تخیل خود را ندارد اما شخصیت خیالی بر مبنای قوۀ تخیل کودک، تغییر شکل پیدا می‌کند و همان‌چیزی می‌شود که او انتظار دارد؟

باید پذیرفت که در حوزه شخصیت پردازی کشور ما در حال طی کردن گام‌های ابتدایی خود است بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که خیالی یا واقعی بودن شخصیت چقدر در موفقیت آن تأثیر دارد. 

به زعم بنده، ما در حوزۀ شخصیت‌پردازی نباید خود را محدود کنیم، برجسته‌سازی شخصیت‌های برآمده از ادبیات کهن و کارکترهای مبتنی با مؤلفه‌های دنیای امروز هر دو باید در دستور کار ما باشد، البته در خصوص شخصیت‌های ادبیات کهن باید خط سیر قهرمان داستان را براساس نگاه امروزی مخاطب طراحی کنیم تا موفق شویم.

همکاری‌های شما با بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای در چه سطحی است، بنا بر توسعه وجود دارد؟

همکاری‌هایی میان بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان وجود دارد که در آیندۀ نزدیک با انعقاد تفاهم‌نامۀ مشترک تقویت خواهد شد. 

افزایش سواد رسانه‌ای و بازی برای اولیاء  تربیتی و مخاطب یکی از مهم‌ترین رویکردهای این تفاهم‌نامه خواهد بود، فراگیر بودن بازی‌های ویدئویی در میان کودکان و نوجوانان و آگاهی کم والدین نسبت به ابعاد مختلف این بازی‌ها، اجرای چنین برنامه‌هایی را بیش از پیش ضروری می‌کند.

کمک به توسعه و ترویج فضای طراحی بازی‌های ایرانی از موارد دیگری است که برای تقویت همکاری‌ها مدنظر داریم، در همین راستا بنیاد و کانون در حال طراحی و ساخت یک بازی مشترک هستند که جزئیاتش در آینده اعلام خواهد شد.

 اگر کسی بخواهد در فرآیند طراحی شخصیت با کانون همکاری کند، چنین امکانی دارد؟

بله، افرادی که مایل به این کار هستند با مراجعه به اداره کل سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای امکان طرح موضوع خود را دارند، طرح‌های دریافتی در شورای تخصصی طراحی بازی‌های یارانه‌ای را مطرح می‌شود اگر شرایط لازم را داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد. 

چه حمایت‌هایی از طرح‌های برگزیده انجام می‌دهید؟

حمایت‌های مختلفی از طرح‌های مورد تأیید شورا انجام می‌شود از جملۀ آن‌ها می‌توان به استقرار در مرکز شتابدهی ما و طراحی و تولید محصول مشترک با کانون در حوزۀ شخصیت‌پردازی اشاره کرد.

برنا: دربارۀ شخصیت بچه‌زرنگ که اشاره کردید، آیا محصولات تکمیلی زنجیرۀ ارزش آن هم طراحی و اجرا خواهد شد؟

بله، سریال بچه‌زرنگ و سایر محصولات مرتبط با آن نیز برای امتداد جریان مؤثر فرهنگی شخصیت مذکور ساخته خواهد شد.

خبرگزاری برنا

دیدگاهتان را بنویسید