- فرهنگی, هنر

‌میزبان سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر ‌اصفهان مشخص شد

 علی تمنایی پیش‌از ظهر امروز در  نشست خبری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با اشاره به گذرا بودن شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: از این موارد در کشور ما بسیار دیده شده و امیدواریم این گونه مسائل و شرایط باعث اعتلای فرهنگی و افزایش بصیرت و آگاهی مردم بشود.

وی افزود: حضرت آقا در آخرین سفر خود به اصفهان، از اصفهان به عنوان شهر هنر یاد کردند و همیشه هنر اصفهان زبانزد خاص و عام بوده است و برای ما تکلیفی مضاعف ایجاد می‌کند از آنجایی که اصفهان سابقه طولانی در هنر دارد ما باید سعی کنیم هنر اصفهان را تقویت و ماندگار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان روند برگزاری جشنواره تئاتر، گفت: این جشنواره با همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی ‌و ورزشی شهرداری اصفهان، شرکت آبفا استان اصفهان،  مرکز هنرهای نمایشی استان اصفهان، حوزه هنری استان اصفهان مرکز هنرهای نمایشی کشور برگزار می‌شود و امیدواریم چراغ هنر و تئاتر اصفهان را همواره روشن و پر نور نگه داریم.

وی ادامه داد: سی و چهارمین جشنواره تئاتر اصفهان از چهارم مرداد 1401 کلید خورد و از بین آثار ارسالی 18 اثر به دبیرخانه تئاتر استان اصفهان ارسال شد و این آثار توسط شورای بازبینی، مورد بررسی قرار گرفتند و  8 اثر به جشنواره برای اجرای صحنه‌ای راه یافتند.

تمنایی تصریح کرد: الویت‌های جشنواره که به صورت موضوعی اعلام شد شامل همگرایی ملی و شعار سال، ارتقای نهاد خانواده، آثار نویسندگان ایرانی و بومی و مسایل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و شیوه‌های تئاتر روز دنیا است.

8نمایش به صورت رقابتی روی صحنه خواهند رفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه 8 نمایش به صورت رقابتی روی صحنه خواهند رفت، اظهار داشت: تئاترها از 18 آذر لغایت 21 آذر سال جاری و اختتامیه آن در تالار هنر برگزار می‌شود.

وی افزود:  بل و اختراع دردسرسازش، خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند، میش و سوزوکی، گالیله، چاقوی دم کرده شب، مرگ نا به هنگام یک خیار، قصه ظهر جمعه و پیله‌ام در کرم‌های ابریشم از جمله آثار پذیرفته شده‌ای هستند که توسط هیات داوران و بازبینی انتخاب شدند  که 4 اثر آنها از شهر اصفهان، 3 اثر از نجف‌آباد و یک اثر از شاهین‌شهر هستند.

تمنایی خاطرنشان کرد: در سالن نقش جهان تالار هنر و سالن تماشا تالار هنر و سالن ماه حوزه هنری به مدت 3 روز تئاترها اکران خواهند شد و توسط 3 داور که دو داور اصفهانی و یک داور تهرانی به قضاوت می‌پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شرط ورود نمایش به جشنواره، اکران شدن آنها قبل از جشنواره است، و قاعده این است که کار حتما اجرا شده باشد، گفت: مجالی برای اجرای عمومی در جشنواره نیست و 3 سالن گنجایش خیل عظیم مشتاقان تئاتر را ندارد و هنر ما این است که امکان اکران کارهای پذیرفته شده را بعد جشنواره با کمک ما و دستگاه‌های دیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد:  صحنه تئاتر متاثر از صحنه جامعه است و صحنه نمایش پازلی جدا از جامعه نیست، یک سری برنامه‌های جنبی در کنار نمایش‌ها از جمله تئاتر خیابانی و کارگروه نمایش برگزار خواهد شد و امیدواریم در راستای ایجاد زیرساخت‌های جدید هنری در بخش نمایش گام‌هایی برداریم.

هنر یک شهرستان این است که از تمام ظرفیت استان برای نمایش استفاده کند

تمنایی تصریح کرد: هنر یک شهرستان این است که از تمام ظرفیت استان برای نمایش استفاده کند شهرداری در اجرای نمایش‌ها کمک می‌کند که یک نقطه مثبت محسوب می‌شود و همدلی و همگرایی که بین دستگاه‌ها وجود دارد سعی می‌کند در پیشرفت هنر اصفهان گام بر‌دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه کیفیت آثار مهم‌تر از تعداد آنهاست، اظهار داشت: سال گذشته 19 اثر و امسال 18 اثر به جشنواره راه یافتند که میانگین سنی کارگردان‌های آنها 20 تا 22 سال است و از زمره کارهای خوب و با کیفیت به شمار می‌روند.

وی افزود: تا ده روز قبل مبنای روال برگزاری جشنواره غیرحضوری بود ولی به علت شرایط خوب کرونا در اصفهان مقرر شد تا به صورت حضوری برگزار شود و افراد از نمایش‌ها دیدن کنند.

 در این نشست از پوستر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان نیز رونمایی شد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید