- فیلم و سینما

آذرپندار: جشنواره فیلم کوتاه امسال، در تنوع ژانر بی‌سابقه است

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این رویداد بیان کرد که اتفاقاً فیلم‌های انتقادی سیاسی کم هستند، بلکه موضوعاتی که نمی‌توانم بیان کنم به‌وفور مانند جشنواره‌های خارجی ارسال می‌شوند.

نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه امروز در باغ زیبا محله قلاب تهران برگزار شد. این جشنواره از 27 مهر تا 2 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود. 

آذرپندار دبیر جشنواره در ابتدا بیان کرد: سعی کردیم امسال  جشنواره را با تاکید سازمان سینمایی زودتر از دوره‌های قبل برگزار کنیم. این جشنواره جهانی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، برای همین باید زودتر از قبل برنامه‌ریزی کرد. جلسات ستاد ما از چند ماه قبل شروع شد. قدم اول ما زمان برگزاری جشنواره بود که ثابت باشد.  این بازه زمانی سال قبل هم برگزار شد و از این به بعد در این تاریخ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال فراخوان را هم زودتر اعلام کردیم. در بحث فراخوان، سیاست‌های کلی ما این بود که توجه به بحث تنوع در فیلمسازی و ژانرها اولویت ما است، فیلم‌ها باید استاندارد و در ژانرها ساخته شده باشد. برای همین زودتر فراخوان را اعلام کردیم تا فیلمسازان بتوانند در زمان مناسب فیلم‌های خوبی ساخته شود.  

او با بیان اینکه آثار خوبی در حوزه داخلی داریم گفت: امسال 1996 اثر ثبت شده داریم که از این میان در قالب داستانی 1364 اثر، 261 اثر در حوزه مستند، در بخش تجربی 264 اثر و در پویانمایی 107 اثر داریم. در کل امسال نسبت به سال قبل 221 اثر بیشتر  داریم. 

دبیر جشنواره بیان کرد: در بخش بین المللی، ما 5012 اثر از 131 کشور جهان داریم که فرانسه با 572 اثر کشور اول است. بعد از آن اسپانیا، چین، هند و آمریکا قرار دارند. 

آذرپندار گفت: در بخش داخلی نیز 604 اثر از تهران داریم و 70 درصد برای شهرستان‌ها است. فیلم‌های متفاوتی در ژانرهای گوناگون داریم. قرار نیست برای رنگارنگ بودن ویترین‌مان هر فیلم ضعیفی را در ژانرها داشته باشیم. بلکه باید این خبر را بدهم که در 5 ژانر نماینده‌های خوبی داریم.  

او با اشاره به اینکه در ژانرهای کمدی، وحشت، ملودرام و رازآلود فیلم‌های باکیفیتی داریم گفت که بنابر تجربه سال قبل تصمیم گرفتیم، امسال به‌جای هیأت مشاوران، هیأت انتخاب جشنواره داشته باشیم. نه صرفاً برای حواشی سال قبل بلکه  به‌خاطر اینکه خود انجمن امسال 240 اثر دارد؛ برای همین نمی‌توان همه اختیارات را به خود دبیری داد که مدیر  جشنواره است چون ذینفع هستیم. 

او درباره رویکرد انتخاب فیلم‌ها اشاره به نکات حساسیت برانگیزی چون کودک‌کشی و دگرباشان جنسی کرد و گفت: به داوران سفارش کردیم که نسبت به این رویکرد دقت و سخت‌گیری لازم را داشته باشند. متاسفانه بسیاری از این فیلم‌ها توسط آموزشگاه‌های مطرح فیلمسازی ما ساخته می‌شود. این موضوع را ما نیز به دفاتر فیلمسازی خودمان نیز تذکر دادیم. 

او در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره توجه به موضوع ژانر در بخش بین الملل جواب داد: بله این رویکرد در این بخش نیز مورد توجه ما بوده است. ژانرهایی مانند علمی خیالی که چندان در داخل مورد توجه نبوده، تلاش شده تا در بخش بین الملل جبران شود. 

در ادامه، او درباره پژوهش و توجه به محتوا نیز جواب داد: امسال نیز چند کتاب در عرصه پژوهش چاپ کردیم و همایش مطالعات فیلم کوتاه را نیز خواهیم داشت که چکیده‌های آن دریافت شده و در حال داوری است. صدایمان را به فیلمسازان رسانده‌ایم که مبتنی‌بر پژوهش فیلم‌های خود را تولید کنند. امسال خواهید دید که انجمن سینمای جوانان در زمینه ژانرها سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است.  

او در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص فیلم‌های سیاسی در جشنواره گفت: همانطور که گفتم در خصوص مباحث اخلاقی سخت‌گیری می‌کنم و ابایی از گفتن آن ندارم و نقدها را می‌شنوم. اما مشکل این است که اتفاقاً فیلم‌های انتقادی سیاسی در خصوص مشکلات روز کشور تقریباً به‌طور مطلق نداریم. مواردی مانند عدالت آموزشی یا مشکلات کارگران تقریباً هیچ فیلمی نداریم. بلکه بیشتر موضوعات ترند شده  جشنواره‌های جهانی را شاهدیم که جشنواره فیلم کوتاه قرار نیست بخشی از این موج باشد. برخی از موضوعاتی که در جشنواره آمدند را نمی‌توان بیان کرد. اما امسال در جشنواره شاهد خواهید بود که نسبت به فیلم‌های سیاسی سخت‌گیری کرده‌ایم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید