- فرهنگی

آغاز شمارش معکوس برای بازگشت مجسمه ساسانی به ایران

 در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۴ یک مجسمه سنگی سرباز ساسانی در فرودگاه استندستد انگلیس کشف و ضبط شد. پس از بیش از ۶ سال پیگیری برای اثبات مالکیت، این اثر باستانی به تعلق ایران اثبات شد.

پس از این اثبات و تعلق این اثر باستانی به ایران، موزه بریتانیا درخواست کرد که این اثر به مدت سه ماه در موزه به نمایش گذاشته شود. با توجه به تلاش موزه بریتانیا در ترمیم این اثر که دچار شکستگی شده بود، با نظر نمایندگی و مقامات ذی‌صلاح در داخل کشور، این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت و این اثر به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شد.

مجسمه سرباز ساسانی تحویل سفارت شد

روز جمعه ۳۱ خردادماه جاری، مجسمه ساسانی در اختیار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن قرار گرفت و قرار است بزودی به کشور بازگردانده شود.

بی رحمی در کندن سنگ نگاره

سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا معتقد است که قاچاق آثار باستانی به حدی پیشرفت کرده که افراد با بی رحمی  از دل صخره یا کوه سنگ نگاره با آثار باستانی را جدا می‌کنند. او به این موضوع اشاره می‌کند که به راحتی می‌توان محل قطعه‌گیری را از جای خط کشیده شده با ماژیک مشاهده کرد و سپس با استفاده از دستگاه‌های فرز، سنگ را به طور اریب بریده و آن را در جعبه‌ای کوچک و با محافظ ناکافی بسته‌بندی کردند که با میخ محکم شده است.

سیمپسون این اثر باستانی را به عنوان یک مجسمه سنگی منحصربه‌فرد توصیف کرده است که مربوط به دوره امپراتوری ساسانی است. او فکر می‌کند که این قطعه ممکن است بخشی از یک سنگ‌نگاره بزرگ‌تر باشد و احتمال وجود قطعات دیگری نیز وجود دارد.

این باستان‌شناس انگلیسی با توجه به حالت ایستادن مرد در سنگ‌نگاره، اظهار داشته که انگشت اشاره‌اش بلند است که ممکن است نشان‌دهنده حضور او در مقابل شاه یا خاندان سلطنتی باشد. او نیز احتمال می‌دهد که این نقش‌برجسته بخشی از یک ترکیب‌بندی بزرگ‌تر باشد که شاه در سمت راست آن به تصویر کشیده شده و افراد دیگری پشت سرش قرار دارند.

وزارت میراث فرهنگی هنوز پاسخی نداده است

کارشناسان میراث فرهنگی در صفحات مجازی خود نوشته‌اند که چرا در این باره هنوز وزارت میراث فرهنگی سکوت کرده و اعلام نمی‌کند که این اثر تاریخی چگونه و از کدام محوطه تاریخی به خارج از کشور ارسال شده است؟ مهمتر اینکه چطور کسی متوجه جای خالی این سنگ نگاره در همه این سال‌ها نشده است و اینکه یا برای کشف و جلوگیری از فروش آن اقدامی هم در سطح بین الملل انجام داده‌اند یا خیر.

به گزارش دانا؛ ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل تاریخ بلند و فرهنگ بی‌نظیرش، دارای آثار باستانی بسیاری است که ارزش تاریخی و هنری بسیار بالایی دارند. این آثار نشانگر تمدن‌ها و فرهنگ‌های گذشته ایران از جمله امپراتوری‌های مختلفی همچون ساسانیان، هخامنشیان، آخمنیدیان و گنبد کاووس هستند. برخی از این آثار می‌توانند شامل بناهای باستانی، ظروف، جواهرات، مجسمه‌ها و نقوش باشند.

هنوز مشخص نیست که مجسمه ساسانی به کدام موزه در ایران ارسال خواهد شد. اما احتمالا این مجسمه به یکی از موزه‌های تاریخی و باستان‌شناسی ایران منتقل خواهد شد تا به عنوان یکی از گواهی‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان نگهداری و نمایش داده شود. به هر حال، این امر نیازمند بررسی‌های فنی و تخصصی برای حفاظت و نگهداری این مجسمه باستانی است تا بتوان آن را به نحو احسن به نمایش گذاشت.

مجسمه ساسانی که به لندن قاچاق شده بود، نمونه‌ای از آثار باستانی ایران با ارزش تاریخی و هنری بسیار بالاست. این مجسمه نمایانگر فرهنگ و هنر ساسانیان بوده که به عنوان یکی از بزرگترین و پرجاذبه‌ترین امپراتوری‌های باستانی ایران شناخته می‌شود، در واقع این آثار باستانی نشانگر ثروت فرهنگی و تاریخی ایران هستند که باید برای حفاظت و نگهداری آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.

راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید