- اجتماعی

آنچه در حرم شاهچراغ (ع) گذشت

 

غروب یکشنبه ۲۲ مرداد خبر حمله تروریستی به شاهچراغ‌(ع) فارس و ایران اسلامی را در بهت و اندوه فرو برد؛ یک پیر حرم شهید شد و جانفشانی خادمان و نیروهای یگان حفاظت نگذاشت این سوگ سنگین‌تر شود.

 این تروریست تکفیری که در بازجویی‌های اولیه خود را رحمت الله نوروزف معرفی کرده از باب‌المهدی وارد حرم شد و بی رحمانه شروع به خالی کردن خشاب خشم خود بر روی خادمان و مردم بی‌گناه کرد.

اما اینبار به رغم عملیات تروریستی ۲۴ آبان گذشته، این تروریست تکفیری تبعه تاجیک در همان بدو ورود به صحن با جانفشانی یکی از خدام و سرعت عمل یگان حفاظت زمین‌گیر شد.

یکی از نیروهای یگان حفاظت که به دلایل امنیتی نام او فاش نمی‌شود در روایتی از آنچه غروب گذشته در صحن حرم گذشت، گفت:

بچه‌های یگان امنیت خود را سپر مردم کردند تا به مردم صدمه‌ای نرسد.

آنطور که از آمارها بر می‌آید پنج نفر از ۹ مجروح و مصدوم این حادثه تروریستی را نیروهای حفاظت تشکیل می‌دهند.

 

در این میان از نقش موثر خادمان حرم شاهچراغ (ع) نیز نمی‌توان گذشت؛ تصاویر بازداشت این تروریست در صحن نشان می‌دهد که که فردی جان‌باخته به سمت او می‌رود و با ضربه‌ای محکم نقش بر زمینش می‌کند؛ به گفته یکی از منابع آگاه آستان احمد بن موسی این غیور مرد شیرازی از نیروهای خدماتی حرم است که کار تنظیف این صحن و سرای مقدس را به عهده دارد.

آنچه تا کنون قطعی شد علاوه بر یک شهید که از خادمان رسمی حرم بوده، یکی دیگر از مجروحان نیز از کادر خادمی این آستان مقدس است.

نام او علی‌کاظم کرمعلی است، این خادم سفیدموی آستان شاهچراغ (ع) از ناحیه پا مورد اصابت گلوله این حمله تروریستی کور قرار گرفت و اکنون در بیمارستان نمازی شیراز بستری است.

کرمعلی که از ناحیه پا تیر خورده و اکنون در بیمارستان نمازی شیراز بستری است، در روایتی از هنگام این حمله کوردلانه به سومین حرم اهل بیت(ع)، گفت: در هنگام این حادثه می‌خواستم برای انتقال یکی از زائران به درمانگاه حرم، ویلچر ببرم که با این تروریست رو برو شدم، مدام در حال تیر اندازی بود، آمدم جلو او را بگیرم که دیدم ۲ نفر بر زمین افتادند و سپس من را مورد هدف قرار داد.

آنچه در حرم شاهچراغ (ع) گذشت؛ از عشق و جان‌بازی خادمان تا مامورانی که سپر بلا شدند

این حادثه تروریستی تا این لحظه تنها یک شهید داشته؛ غلام‌عباس عباسی خادم ۷۹ ساله آستان مطهر احمد بن موسی که می‌گویند شهادت اجابت دعای قنوت نمازهایش است.

یکی از بستگان این شهید حرم گفت: او عشق به شهادت داشت و دلش می‌خواست به شهادت برسد؛ همیشه در قنوت نمازهایش دعای “الهم ارزقنا توفیق الشهاده” می‌خواند و می‌گفت: “خوشا به حال شهیدان”.

او که به گفته دخترش هر روز با شوق بسیار لباس‌های خادمی آستان شاهچراغ (ع) را اتو می‌کرد، به خود عطر می‌زد و با اشتیاق می‌گفت: “می‌روم شاهراغ”.

جان‌افشانی نیروهای حرم و اقدام به موقع یگان حفاظت نگذاشت داغ این حمله تروریستی بر جان مردمان ایران زمین سنگین‌تر شود و خشم کوردلانه تروریسم تکفریری اینبار ۹ نفر را مصدوم و جروح کرد، در میان مجروحان نام چهار تن از زائران نیز دیده می‌شود، یک زن و سه مرد که همگی در بیمارستان نمازی بستری‌اند.

آنچه در حرم شاهچراغ (ع) گذشت؛ از عشق و جان‌بازی خادمان تا مامورانی که سپر بلا شدند

آنطور که مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز ظهر امروز اعلام کرد: حال یکی از مجروحان خوب نیست و در بخش ویژه بستری است و بقیه مصدومند و امید است بقیه مصدومان در ۲۴ ساعت آینده بهبودی یابند.

او گفت: خوشبختانه به دلیل آمادگی بیمارستان‌ها و حضور اساتید، مجروحان بلافاصله به اتاق عمل رفتند و همه کارهای درمانی بازم برای انها انجام شد.

از حرم مطهر شاهچراغ نیز خبر می‌رسد این صحن و سرای مقدس و خیابان‌های پیرامون آن در امنیت کامل است؛ امروز نمازهای صبح، ظهر و عصر نیز به جماعت در شاهچراغ (ع) برگزار شد.

آنچه در حرم شاهچراغ (ع) گذشت؛ از عشق و جان‌بازی خادمان تا مامورانی که سپر بلا شدند

به گفته حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) اکنون با تلاش نیروهای متخصص، حرم و پیرامون آن از نظر حفاظت درونی و بیرونی امن است و برنامه‌های این آستان مقدس بر اساس روال انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک عامل تکفیری عصر روز یکشنبه با سلاح گرم وارد حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شد و از ورودی اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد.

در این حادثه تا کنون یک نفر شهید و ۹ نفر مجروح یا مصدوم شده اند که همه آنها به مراکز درمانی منتقل و تحت مداوا قرار دارند.

یک نفر عامل این حادثه تروریستی با ورود به موقع ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد.

حرم شاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال ۱۴۰۱ نیز مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۳ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عاملان این اقدام تروریستی یک ماه گذشته اعدام شدند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید