- فرهنگی

احمد مهدوی دامغانی، پژوهشگر ایرانی درگذشت

استاد احمد مهدوی دامغانی، محقق و پژوهشگر ایرانی در 96 سالگی دارفانی را وداع گفت.

احمد مهدوی دامغانی، در ۱۳ شهریور سال ۱۳۰۵ خورشیدی در محله نوغان مشهد متولد شد. پدرش، آیت‌الله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی از بزرگان خراسان و از مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود.او علوم متداول قدیم و جدید را در مشهد فراگرفت و در سال ۱۳۲۷ از دانشکده معقول و منقول (بعداً الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت.در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران هم درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت.پس از گذراندن دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی به عنوان استاد دانشگاه تهران در دانشکده‌های ادبیات و الهیات تدریس کرد.
احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی اشتغال داشت. او از سال ۱۳۵۴ رئیس کانون سردفتران اسناد رسمی بود.
وی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پست دکتری بوده‌ است. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.
مقاله‌های متعددی از او در مجله‌های یغما، کِلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان چاپ شده بود که مشهورترین مقاله‌های او مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و مآخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه است.
کتاب‌های «کشف‌الحقایق» نسفی، تصحیح «نسمهالسحر بذکر من تشیع و شعر» و تألیف «شاهدخت والاتبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد علیهما السلام» از جمله آثار پژوهشی این محقق و پژوهشگر ایرانی است.
استاد احمد مهدوی دامغانی که ۳۵ سال به ایران نیامده بود در برنامه زنده تلویزیونی شوکران با بغض و اشک گفت: جسمم در آمریکاست اما ۳۵ سال است که هر شب در خواب به ایران می‌آیم امیدوارم پیش از مرگم امام رضا(ع) را زیارت کنم و در مشهد دفن شوم.

صداوسیما

 

دیدگاهتان را بنویسید