- غذا و دسر

اصولی ترین روش های تفت دادن خلال بادام و پسته

اگر دوست دارید غذاها و دسرهایتان را با انواع خلال ها تزیین کنید ما در این مقاله به نکات تفت دادن خلال بادام و پسته خواهبم پرداخت.

آیا می‌دانید نحوه درست تفت دادن خلال بادام و پسته چگونه است؟ در بسیاری از غذا‌های شناخته شده و اصیل ایرانی مثل زرشک پلو، قیمه نثار، مرصع پلو، فرنی و شعله زرد از خلال پسته و بادام برشته شده استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام برشته کردن خلال ها باید بدانید این است که خلال پسته سریع‌تر از خلال بادام می‌سوزد و به همین دلیل باید با حرارت پایین و به مدت زمان کوتاه‌تری تفت داده شود.

نحوه تفت دادن خلال بادام و پسته

در آشپزی ایرانی استفاده از انواع خلال بسیار رایج و پرطرفدار است. غذا‌ها و دسر‌های ایرانی متنوعی هستند که باید برای تهیه آن‌ها از خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید. از خلال‌ها هم برای تزیین غذا‌ها و دسر‌های مختلف و هم خوشمزه‌تر شدن آن‌ها استفاده می‌شود. اما طرز برشته کردن خلال بادام و پسته چگونه است؟

۱- خلال پسته و بادام باکیفیت تهیه کنید

اگر قصد دارید از پسته و بادام در تهیه غذا و دسر استفاده کنید، باید محصولات باکیفیت خریداری کنید. رنگ یکنواخت برش ها و تازگی آنها در طعم و مزه برش ها بسیار مهم است. برای تهیه خلال پسته بهتر است از خلال هایی استفاده کنید که به رنگ سبز روشن هستند. توجه داشته باشید که بسیاری از افراد سودجو به جای پسته، لوبیا خشک را بسته بندی و می فروشند. سعی کنید خلال پسته و خلال بادام را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

 

نحوه تفت دادن خلال بادام و پسته

۲- خلال‌ها را در آب یا گلاب بخیسانید

بعد از تهیه خلال پسته و بادام عالی، بهتر است آنها را آبکشی کرده و چند دقیقه تا چند ساعت در یک قابلمه آب قرار دهید. این کار باعث باز شدن و نرم شدن برش ها می شود. خلال بادام و پسته را می توان مدتی در گلاب خیس کرد و سپس سرخ کرد تا خوش عطر و خوش طعم شود. توصیه می شود.

 

۳- خلال‌ها را تفت دهید

نحوه تفت دادن خلال بادام و پسته تفت دادن خلال پسته و بادام بسیار آسان است. برای این کار مقداری کره یا روغن به تابه اضافه کنید. سپس بادام های خرد شده را اضافه کنید. خلال بادام را چند دقیقه در کره تفت دهید و سپس خلال پسته را اضافه کنید.

می توانید مقداری زعفران آسیاب شده نیز اضافه کنید تا برش ها رنگ دلپذیری پیدا کنند. مواد را سریع هم بزنید و مراقب باشید شعله گاز زیاد نشود. زیرا شعله زیاد برش ها را تیره و می سوزاند. بعد از چند دقیقه تفت دادن برش ها، می توانید شعله را خاموش کنید. برای تزیین برنج با خلال پسته و زرشک می توانید زرشک را به خلال ها اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید.

آیا می‌توان از خلال پسته بدون تفت دادن در غذا استفاده کرد؟

نحوه نحوه تفت دادن خلال بادام و پسته

خیلی ها فقط خلال پسته و بادام را در برشک پیلو نرم می کنند و سرخ نمی کنند. اما چگونه می توان تکه های بادام را نرم کرد؟ روش های مختلفی برای نرم کردن خلال پسته و بادام وجود دارد. اگر زمان کافی برای خیس کردن خلال ها دارید، می توانید خلال بادام و خلال پسته را در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد. این کار برش ها را نرم می کند و برای خوردن آن ها خوشمزه تر می شود. به یاد داشته باشید که هرچه خلال بادام و پسته در وعده غذایی نرم تر باشد، خوشمزه تر خواهد بود.

در صورتی که زمان کافی برای خیساندن خلال را ندارید، می‌توانید در زمان پخت برنج خلال‌ها را نیز به آن اضافه کنید تا با بخار برنج نرم شوند. برای تهیه شله زرد نیز می‌توانید خلال خشک را با آن ترکیب کنید تا نرم شوند.

برای تهیه خلال پسته و بادام تفت داده شده، بهتر است از پسته قزوین استفاده کنید. رنگ پسته قزوین نسبت به سایر پسته‌ها سبزتر است و ظاهر زیباتری به غذا و دسر شما می‌بخشد.

برای تهیه و تفت دادن خلال بادام و پسته می‌توانید هم از پسته تازه و هم پسته خشک استفاده کنید.

در صورتی که به پسته خشک یا خلال پسته دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان در خانه خلال درست کنید. در طرز تهیه خلال پسته باید پوست سخت پسته را جدا کنید و سپس پسته‌ها را در آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از این که پسته نرم شدند، آن‌ها را آبکش و پوست پسته‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در آب یخ بریزید تا مغز پسته‌ها باز و خوشرنگ شوند. در نهایت می‌توانید پسته‌ها را با یک چاقوی تیز برش دهید و خلال کنید.

چگونه خلال را تفت بدیم ؟

برش‌های پسته معمولاً سریع‌تر از خلال‌های بادام نرم می‌شوند و زمان سرخ شدن کمتری می‌برند. پس خلال بادام و خلال پسته را در قابلمه های جداگانه خیس کنید و خلال بادام را اضافه کنید تا برشته شود و بعد از چند دقیقه خلال پسته را تفت دهید. اگر خلال پسته و بادام را به برنج اضافه می کنید تا نرم شود، پیشنهاد می شود خلال بادام را در ابتدای پخت و خلال پسته را در ۱۰ دقیقه آخر دم کشیدن برنج اضافه کنید.

خلال پسته و بادام را حتما در ظروف در بسته و در یخچال نگهداری کنید. این کار از عوض شدن طعم خلال‌ها و بدمزه شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تفت دادن خلال بادام و پسته بسیار ساده است، تنها باید شعله گاز را کم کنید و خلال بادام را قبل از خلال پسته تفت دهید تا رنگ خلال‌ها تیره نشود.

تفت دادن این خلال ها تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. فراموش نکنید که سرخ کردن بیش از حد خلال‌ها روی طعم و مزه و رنگ آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

پارت نیوز