- فرهنگی

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان

 

با توجه به تاخیر ۵ ماهه در برگزاری انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران، اعضای این اتحادیه خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی‌اند.

 انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران حدود پنج ماه به تعویق افتاده است و این مساله موجب برخی گمانه‌زنی‌ها در میان اعضای این صنف و فعالان صنعت چاپ شده است. آخرین انتخابات هیات مدیره و بازرس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران در تابستان ۱۳۹۸ برگزار شد، اما مسائلی موجب شد فرد اول منتخب نتواند، فعالیت خود را آغاز کند و فرد دوم انتخابات در این سال‌ها ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران را بر عهده داشته است.

انتخابات هیات‌ مدیره و بازرس اتحادیه صنف چاپخانه‌‎داران تهران، ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ بعد از وقفه‌ای پنج ماهه برگزار شد و نتیجه آن به شرح زیر است:

بابک عابدین با ۲۲۱ رأی، احمد ابوالحسنی با ۱۹۶ رأی، میر یونس جعفری‌اصل با ۱۹۱ رأی، سید حسن نجفی با ۱۵۲ رأی، سیدعطاالله حسینی با ۱۴۶ رأی، احمدرضا اعتماد مظاهری با ۱۴۴ رأی، سعید حاجیلو با ۱۳۷ رأی عضو هیات مدیره، محمدعلی نوری با ۱۳۱ رأی و امیر هومن محمدی با ۱۲۷ رأی به عنوان اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره، امیر شهلایی مقدم با ۱۶۰ رای به‌عنوان بازرس.

این در حالی است که در نتیجه مناقشات، فعالیت هیات مدیره جدید برای ۱۵ ماه به تعویق افتاد؛ در نهایت با حذف رئیس منتخب، فرد دوم انتخابات همراه هیات مدیره فعالیت دوره جدید را آغاز کردند.

این روزها پنج ماه از پایان مدت زمان چهار ساله فعالیت هیات مدیره گذشته، اما هنوز انتخاباتی برگزار نشده است. ممکن است برخی مدت زمان فعالیت این هیات مدیره را از مهر ۱۳۹۹ در نظر گرفته باشند و به همین دلیل اعتبار آن را تا تیر ۱۴۰۳ فرض کنند، در حالی که ماده ۲۲ قانون نظام صنفی چنین رویکردی را تایید نمی‌کند.

در ادامه گزارش، خلاصه گفت‌وگوی خبرنگار کتاب ایرنا با فعالان صنف چاپخانه‌داران مطرح شده است، لازم به ذکر است متن کامل هر یک از مصاحبه‌ها در روزهای آینده در این خبرگزاری منتشر خواهدشد.

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان

تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با تاکید بر قانون برگزاری انتخابات در فواصل چهارساله گفت: در تمام کشورها، زمان برگزاری انتخابات در قانون مشخص می‌شود و در قانون کشور ما نیز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و همچنین هیات مدیره اتحادیه‌ها، موعد چهار ساله مشخص شده است. در حالی که گروهی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مانع انجام انتخابات به موقع می‌شوند.

نمایشگاه چاپ تهران چندین سال است که به اسم اتحادیه‌ها و به کام افراد برگزار می‌شود. رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تمام اعضا را نادیده گرفته و به نفع خود از این نمایشگاه بهره‌برداری می‌کند

مدیرعامل چاپ تک، درباره انگیزه به تعویق انداختن انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌اند تا انتخابات به تعویق بیفتد، زیرا اگر انتخابات در موعد قانونی آن یعنی تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شد، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، اتاق اصناف و هم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران را از دست می‌دهد؛ در نتیجه تلاش زیادی کردند تا انتخابات عقب بیافتد.

این پیشکسوت حوزه چاپ افزود: اگر انتخابات این اتحادیه به تعویق بیافتد ممکن است بتوانند «دو دوره» ریاست را به «سه دوره» تبدیل کنند. این مساله را در مجلس پیگیری می‌کنند و برای رسیدن به آن به رای بیش از دو سوم اعضا نیاز دارند، برای همین تلاش دارند تا اتحادیه صحافان را با اتحادیه چاپخانه‌دارن ادغام کنند. باید هرچه زودتر مانع وقوع چنین اتفاقی شد.

محمدی با اشاره به برخی اقدامات در سال‌های اخیر توضیح داد: بی‌احترامی، نادیده گرفتن جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه و اتهام‌زنی به برخی از آن‌ها، اتفاقاتی بود که پیش از این باید با آن‌ها برخورد می‌شد. در جلسه‌ای با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین‌باره گفت‌وگو کردم. او گفت که این مسائل توسط دفتر حقوقی این وزارتخانه پیگیری می‌شود. اما ظاهرا رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اسبش را زین کرده و هر کار دلش می‌خواهد، انجام می‌دهد.

مدیرعامل چاپ تک همچنین با اشاره به نمایشگاه چاپ تهران که رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و رئیس اتحادیه صحافان، شراکتا و به شکل خصوصی برگزار می‌کنند، گفت: این نمایشگاه چندین سال است که به اسم اتحادیه‌ها و به کام افراد برگزار می‌شود. رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تمام اعضا را نادیده گرفته و به نفع خود از این نمایشگاه بهره‌برداری می‌کند. این در حالی است که حتی به چاپخانه‌داران اجازه شرکت در دیگر نمایشگاه‌های این حوزه را نمی‌دهند و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر در دیگر نمایشگاه‌ها شرکت کنند، امکان شرکت در نمایشگاه بین‌المللی چاپ تهران را از دست خواهند داد.

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان
 حسین محمدی پیشکسوت حوزه چاپ

اتاق اصناف باید درباره برگزار نشدن انتخابات پاسخگو باشد

مدیرعامل مجتمع چاپ صفا در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب درباره چرایی برگزار نشدن انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران و به تعویق افتادن آن به مدت پنج ماه، توضیح داد: اتاق اصناف تهران و ایران مسئولان این تعویق هستند و در مرحله دوم سازمان صمت تهران در این باره باید پاسخگو باشد. به هر حال اگر نهادهای مسئول، این کار را انجام نمی‌دهند، درواقع از قوانین نظام صنفی عدول کرده‌اند و این موضوع می‌تواند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ و اعضای اتحادیه صنف چاپخانه‌داران پیگیری شود.

برخی از اعضای اتحادیه و همچنین از تعاونی چاپخانه‌داران پیگیری‌هایی صورت گرفته و استعلام‌هایی هم از طریق هیات عالی نظارت صورت گرفته و پاسخ آن‌ها، تاکید بر برگزاری انتخابات در موعد قانونی است

بابک عابدین با اشاره به پیگیری چرایی برگزار نشدن انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران توسط اعضای اتحادیه و صنف، ادامه داد: تا آنجایی که در جریان هستم برخی از اعضای اتحادیه و همچنین از طریق تعاونی صنف چاپخانه‌داران -که اعضای آن عضو اتحادیه نیز هستند- پیگیری‌هایی صورت گرفته و استعلام‌هایی هم از طریق هیات عالی نظارت صورت گرفته که پاسخ آن‌ها، تاکید بر برگزاری انتخابات در موعد قانونی خود بوده است. اما سازمان صمت تهران باید بیشتر روی کارشکنی‌هایی که وجود دارد و مانع از برگزاری می‌شوند، تامل و توجه داشته باشد.

عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران درباره عواقب به تعویق افتادن انتخابات این اتحادیه بیان کرد: تاخیر در برگزاری انتخاب با قوانین کشور و همچنین نظام حکمرانی در تناقض است. انتخابات برای این اتفاق می‌افتد که افراد دیگر شانس داشته باشند با تفکرات جدید خود خون تازه‌ای را در شریان‌های اجتماعی و اقتصادی کشور جریان بدهند تا توسعه اتفاق بیفتد.

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان
 بابک عابدین مدیرعامل مجتمع چاپ صفا

ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه صحافان بدون اطلاع اعضای صنف

به گفته عابدین نباید نظر برخی از افراد در صنف، آینده این صنعت را به خطر بیاندازد. سوال این است که در چهار سال گذشته اتحادیه چایخانه‌داران تهران، به جز طرح موضوع ادغام این اتحادیه با اتحادیه صحافان چه اقدام مثبتی انجام داده و چه دستاوردهایی برای صنف چاپخانه داران داشته است؟

هیچ اقدام کارشناسی شده‌ای روی مساله ادغام انجام نشده است، حتی بررسی نشده که آیا رسته‌های اتحادیه صحاف با اتحادیه چاپخانه‌داران همگن است یا خیر؟

عابدین درباره موضوع ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه صحافان، با تاکید بر اینکه تخصص‌گرایی ملاک تشکل‌های خصوصی است، گفت: هیچ اقدام کارشناسی شده‌ای روی مساله ادغام انجام نشده است، حتی بررسی نشده که آیا رسته‌های اتحادیه صحاف با اتحادیه چاپخانه‌داران همگن است یا خیر؟ این فرآیند بدون اطلاع اعضای صنف پیش رفته است و هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران به شکل مصوب با این ادغام مخالفت کرده است که صورت جلسه آن در دفتر هیات مدیره موجود است.

عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران با ارائه درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به موضوع تعویق انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران، ادامه داد: من از مسئولان دلسوز کشور؛ حتی سازمان بازرسی خواهش می‌کنم که به این موضوع ورود کنند و جلوی تصمیمات غیرکارشناسانه و مخرب را در یکی از قدیمی‌ترین اصناف کشور یعنی چاپ، بگیرند. این مایه تاسف است که نظرات شخصی، ملاک قرار بگیرد و معیشت جمع گسترده‌ای از فعالان اقتصادی به خطر بیفتد.

عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با تاکید بر اینکه در وهله اول باید همه به قانون احترام بگذارند؛ ادامه داد: قانون می‌گوید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی صنعت چاپ است. اینکه بخشی از مطالبات فعالان چاپ در حیطه فعالیت سایر نهادها و وزارتخانه ها دنبال شود، امری طبیعی است. این روند، بی‌احترامی به هیچ یک از این وزارتخانه‌ها تلقی نمی‌شود. تعامل فعالان صنفی چاپ با متولی قانونی این صنعت یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باعث رشد و پیشرفت است. هنر ما به عنوان فرد صنف این است که بتوانیم مطالبات خود را از طریق مذاکره با متولی خود برآورده کنیم؛ نه اینکه با یکدیگر بجنگیم و جدل کنیم.

او افزود: از این گذشته؛ نباید چشم مان را روی سوابق مدیریتی مثبت و اثرگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ببندیم. مگر طی ۴۵ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، ما شاهد رشد و توسعه در صنعت چاپ نبوده ایم؟ مگر در این سال ها، کارخانه های عظیم چاپ و بسته بندی در کشور تاسیس نشده اند؟ مگر در تمام این سال ها، وزارت ارشاد متولی صنعت چاپ نبوده است؟ مگر تمام این اقدامات توسعه ای و کارآفرینی های صورت گرفته در چاپ، حاصل تعاملات وزارت ارشاد و وزارت صمت نبوده است؟ چه اتفاق جدیدی رخ داده که برخی سعی در برهم زدن این تعامل دارند؟

 

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان

انتخابات باید طبق قانون برگزار شود

عضو شورای راهبری صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اعلام این نکته که انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران عقب افتاده است، گفت: ممکن است تصور شود اعضای هیات مدیره این اتحادیه، موافق تعویق برگزاری انتخابات هستند، اما اینطور نیست و اعضا می‌خواهند قانون اجرا شود. طبق قانون، انتخابات باید خرداد یا تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شد با توجه به ماده ۲۲ قانون نظام صنفی، مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره‌ها از تاریخ انتخاب به مدت چهار سال است.

هر ابلاغیه‌ای پس از تحویل از سوی دبیرخانه، در اولین نشست هیات مدیره به سمع و نظر اعضا می‌رسد، درصورتی که تا کنون هیچ ابلاغیه و نامه‌ای که در آن به برگزاری انتخابات اشاره شده باشد، در هیات مدیره طرح نشده است

هومن محمدی با اشاره به گذشت پنج ماه از اتمام زمان قانونی فعالیت رئیس و هیات مدیره، اعلام کرد: هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مخالفتی با برگزاری انتخابات ندارد، اما زمان برگزاری انتخابات باید از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه ابلاغ شود که چنین ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است.

وی درباره روند دریافت ابلاغیه‌ها و طرح آن‌ها در هیات مدیره اتحادیه افزود: منطقا هر ابلاغیه‌ای پس از تحویل از سوی دبیرخانه، در اولین نشست هیات مدیره به سمع و نظر اعضا می‌رسد، درصورتی که تا کنون هیچ ابلاغیه و نامه‌ای که در آن به برگزاری انتخابات اشاره شده باشد، در هیات مدیره طرح نشده است.

عضو هیات مدیره و خزانه‌دار اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره تاثیر تعویق ۱۶ ماهه شروع فعالیت این هیات مدیره و تاثیر آن بر برگزاری انتخابات دوره جدید، توضیح داد: اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بر اساس قانون نظام صنفی فعالیت می‌کند؛ در ماده ۲۲ قانون نظام صنفی صراحتا توضیح داده شده است که هیات مدیره چهار سال از زمان انتخاب، فرصت فعالیت دارند. شاید این روزها از قانون برداشت اشتباه می‌شود و این ۱۶ ماه را به مدت فعالیت این هیات مدیره اضافه کردند؛ اما قانون نظام صنفی این را نمی‌گوید. مگر اینکه بخواهند قانون نظام صنفی را تغییر دهند.

اعتراض چاپخانه‌داران تهران به معوق ماندن انتخابات اتحادیه صنفی‌شان
 هومن محمدی عضو شورای راهبری صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، چاپخانه فعال ندارد

مدیر چاپخانه پیغام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به اینکه آخرین دوره انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تیر ۱۳۹۸ برگزار شده است، گفت: انتخابات در سال ۱۳۹۸ در فضایی دموکرات برگزار شد و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و اعضای هیات مدیره باید یک ماه بعد فعالیت خود را شروع می‌کردند، اما برخی زیاده‌خواهی‌ها موجب شد این روند ۱۵ ماه عقب بیافتد و نفر اول کنار گذاشته شود.

تلاش می‌شود با تغییر قوانین امکان ابقای رئیس اتحادیه در صورت کسب دو سوم آرا وجود داشته باشد

به گفته سعید کلاری در نتیجه برگزار نشدن انتخابات در زمان مقرر، حق اعضا تضییع می‌شود. زیرا ممکن است افرادی کاندیدا و انتخاب شوند که افکار و ایده‌هایی به سود اعضا برای اجرا داشته باشند. همچنین در نتیجه این اقدامات بی‌قانونی رواج پیدا می‌کند. می‌توان گفت در پنج ماه اخیر، مدیریت اتحادیه به شکل غیرقانونی در جریان است.

او درباره دستاوردهایی که برای عقب افتادن زمان انتخابات متصور است، گفت: ریاست فعلی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برنامه اصلاح قانون نظام صنف را دارد. در قانون قدیم افراد می‌توانستند دو دوره متوالی یا سه دوره متناوب، به عنوان رئیس انتخاب شوند. این در حالی است که تلاش می‌شود با تغییر قوانین امکان ابقای رئیس اتحادیه در صورت کسب دو سوم آرا وجود داشته باشد. برای کسب این آرا هم لازم دارند تا اتحادیه صحافان را با اتحادیه چاپخانه‌داران ادغام کنند.

کلاری با اشاره به اینکه اتحادیه چاپخانه‌داران، پیش از این از ادغام با اتحادیه تابلوسازها متضرر شده است، ادامه داد: فعالیت این اتحادیه ربطی به اتحادیه چاپخانه‌داران ندارد و این مساله به اتحادیه لطمه می‌زند. در این روزها می‌خواهند اتحادیه چاپخانه‌داران را با اتحادیه صحافان ادغام کنند، در حالی که صحافان، ۱۵ رسته دارند که با چاپ غیرمرتبط و این حوزه‌ها از هم مستقل است. اینها مشاغلی مستقل هستند که از چاپ به‌عنوان صنایع تکمیلی کمک می‌گیرند.

ایرنا