- اجتماعی

المپیادی ها با شرایط مطلوب جذب علوم پایه خواهند شد

سپهر سلامت، دارنده مدال طلای المپیاد نجوم و اختر گفت: مسابقات المپیاد امسال که در هند برگزار شدند، نسبت به سال‌های گذشته خصوصا چند سال اخیر در سطح سوالات و موضوعات دیگر بسیار سخت‌تر بود.

او گفت: آزمون نجوم هر سال در ۳ بخش اصلی برگزار می‌شود. یک بخش تئوری است که سوال‌های فیزیکی و اختر فیزیکی روی کاغذ و با فرمول و عدد باید حل شوند که بسیار نسبت به سال‌های گذشته متفاوت و سخت‌تر بود.

او ادامه داد: قسمت دیگر، بخش رصد بود که نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت‌تر بود و برای بچه‌های ما نیز کمی سخت‌تر بود. حالا این سخت بودن آیا چیز خوبی برای ما است یا خیر به کشور‌های دیگر و عملکرد آن‌ها بستگی دارد که می‌توانم بگویم سخت شدن این بخش برای تیم ما نکته‌ای مثبت بود و همین موضوع نیز باعث شد که تعداد مدال‌های ما نیز بیشتر شود.

او ادامه داد: بخش دیگر این المپیاد نیز قسمت تحلیل داده‌ها بود که سوال‌های تئوری را با داده‌های رصدی و فیزیکی ترکیب می‌کنند که آن هم سختی‌های خود را داشت.

او گفت: این المپیاد ۴ آزمون بود که بخش رصد در ۲ عنوان عملی و تئوری برگزار شد و ۲ بخش دیگر هم داشت.

 سلامت درباره دلایل موفقیت خود گفت: خودم در این مسیر تلاش زیادی داشتم و خانواده نیز کمک‌ فراوانی برای من بودند. مدرسه نیز تاثیرگذار بود. البته مربیانمان نیز بسیار در این موفقیت دخیل بودند و به تمامی بچه ها برای این المپیاد کمک کردند.

او ادامه داد: خیلی از بچه‌هایی که در نجوم و سایر المپیاد‌ها هستند؛ چندان به سمت رشته‌های خود و یا علوم پایه نمی‌روند و اکثرا جذب رشته‌های مهندسی می‌شوند.

او گفت: اما شرایط مطلوب می‌شود که اگر امتیازات و شرایطی برای بچه‌های المپیادی فراهم می کردند که این بچه ها راحت‌تر بتوانند وارد رشته‌های علوم پایه بشوند.

سلامت درباره هدف خود گفت: هدفم این است که دانشمند بشوم و در رشته‌های فیزیک و یا ریاضی در مسیر علم حرکت کنم.

 ایران اکونومیست

دیدگاهتان را بنویسید