- اجتماعی

برخی دخالت‌ها باعث نادیده گرفتن بعضی از علوم‌ می‌شود

معاون پژوهشی پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در تمام گزاره‌ها امکان بروز اختلاف وجود دارد و این اختلاف مختص علوم نظری نیست، گفت: ورود غلط سیاست‌گذاران به عرصه علم سبب نزاع می‌شود. دخالت سیاستگذاران سبب می‌شود که برخی از دانش‌ها دیده شود و برخی از علوم دیده نشود.

 دکتر سید احمد غفاری قره‌باغ در نشست تخصصی «شب موزه ملی علوم و فناوری ایران» که عصر یکشنبه، ۵ شهریور ماه همزمان با بزرگداشت زکریای رازی برگزارشد، اظهار کرد: ۲ هدف باید در ترویج علم در کانون توجه قرار گیرد و برای این مسائل برنامه‌ریزی شود. نخستین مساله، درست تبیین کردن فرایندانگاری مسیر علم است و هیچ علمی از مسیر فرایند خارج نیست. تاریخ علم باید تبیین شود. 

وی با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد علوم نظری و علوم تجربی در مسیر تحول و توسعه خود شاهد اختلاف نظرهای بسیاری بوده‌اند، خاطرنشان کرد: عوامل متعدی سبب تحول علوم تجربی شده است؛ همانطور که عوامل متعددی در تحول حکمت و فلسفه نقش دارند. 

معاون پژوهشی پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران با اشاره به سخنان پروفسور ثبوتی در این نشست درباره کتاب «شفا» به قلم ابن‌سینا، گفت: کتاب شفای ابن‌سینا یک کتاب فلسفی محض نیست، بلکه به مباحث ریاضی نیز اشاره کرده است. پیوند میان حوزه نظر و تجربه نیازمند گویش فلسفی است و نباید برای آن مرز تعریف کرد. 

وی با بیان اینکه در این جلسه تفاوت علم نظری و تجربی را با دو مؤلفه «دقت» و «عدم دقت» تفکیک کردند، اظهار کرد: میان دانش تجربی و غیرتجربی مرز تعیین کردند، اما گزاره دقیق در علوم تجربی هم وجود ندارد؛ اگر چنین نبود هیچ تحولی شکل نمی‌گرفت. کتابی با عنوان «فیزیک و فلسفه» به رشته تحریر درآمده است که در آن اساتید حوزه فیزیک و فلسفه با یکدیگر مناظره می‌کنند. من در فصل دوازدهم این کتاب با شهید فخری‌زاده مناظره کردم و این پرسش که «آیا می‌توانیم از ذره به سمت موج حرکت کنیم؟ آیا میان ذره و موج تفاوت وجود دارد؟» مطرح شد. پاسخ به این پرسش‌ها به معنی خط‌کشی نیست.

وی با بیان اینکه ورود غلط برخی از سیاست‌گذاران به عرصه علم سبب نزاع می‌شود، گفت: در تمام گزاره‌ها امکان بروز اختلاف وجود دارد و این اختلاف مختص علوم نظری نیست. ورود غلط سیاست‌گذاران به عرصه علم سبب نزاع می‌شود. دخالت سیاستگذاران سبب می‌شود که برخی از دانش‌ها دیده شود و برخی از علوم دیده نشود.

ایران اکونومیست،

دیدگاهتان را بنویسید