- سبک زندگی, سلامت

تشخیص روغن نارگیل اصل

روغن نارگیل یا روغن کوپرا یکی از محصولاتی است که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف از جمله محصولات مراقبت شخصی دارد.

 در واقع فواید گسترده آن باعث افزایش محبوبیت آن شده است. یکی از رایج ترین کاربردهای این ماده بهبود ظاهر موها و پوست است. با افزایش تقاضا، بسیاری از خرده فروشان به دنبال راه هایی برای کاهش قیمت این محصول هستند تا بتوانند مقدار بیشتری از آن را بفروشند. از این رو یافتن این روغن با کیفیت بالا، به یک معضل تبدیل شده است.

اما چگونه می توان فهمید کدام محصول موجود در بازار اصل است و کدام تقلبی. در ادامه‌ی این متن به بررسی راه های تشخیص روغن نارگیل اصل و معرفی بهترین مارک روغن نارگیل موجود در بازار می پردازیم.

 

انواع روغن نارگیل:

عموما دو شکل از این روغن برای خرید وجود دارد که شامل تصفیه شده و بکر است.

بکر (تصفیه نشده): در این نوع، روغن به شیوه‌ی طبیعی پردازش می شود و طعم و بوی اصلی نارگیل حفظ می شود.

تصفیه شده: در این مدل، از نارگیل های خشک شده استفاده می کنند. در این روش برای حذف ناخالصی های آن، لازم است از نظر شیمیایی پردازش شود؛ از این رو طعم و بوی طبیعی نارگیل را ندارد.

شکل تقلبی این ماده اغلب دارای مواد مغذی بسیار کمی است؛ همچنین  روغن تقلبی کیفیت پایینی دارد و دارای فلزات سنگین مانند آهن، مس و سرب است.

 

بهترین مارک روغن نارگیل

برندهای مختلفی این روغن را به بازار عرضه می کنند، از مهمترین برندها می توان به cbc و کمکس (Chemex) اشاره کرد. روغن  نارگیل برند کمکس تصفیه شده است و از قیمت و کیفیت بالایی برخوردار است. در فروشگاه آنلاین شیمی استور، این محصول را به شکل تصفیه شده در بسته بندی های 100 گرمی، یک کیلوگرمی و گالن 20 لیتری می توانید تهیه نمایید.

 

تشخیص روغن نارگیل اصل از تقلبی:

راه های بسیاری برای تشخیص اصالت این محصول وجود دارد که لازم است پیش از خرید به آن توجه نمایید. این راه ها شامل:

توجه به رنگ

طعم و بو

نقطه ذوب پایین

و ته ­نشینی است، در ادامه به بررسی این راه های می پردازیم.

 

رنگ:

یکی از راه های تشخیص اصالت روغن نارگیل، توجه به رنگ آن است. رنگ روغن اصلی زرد روشن یا کمی مایل به زرد و گاهی اوقات سفید عاجی است. رنگ این محصول بیشتر به روش تولید آن وابسته است؛ اما عموما از این طیف رنگی فراتر نمی رود.

 

تشخیص روغن نارگیل اصل با استفاده از رنگ

بدین ترتیب در مرحله ی اول تنها با یک نگاه می توانید اصالت این روغن را شناسایی کنید.

 

چرا بعضی از روغن های نارگیل زرد رنگ هستند؟

همانطور که پیشتر گفته شد، رنگ این محصول بیشتر به شیوه‌ی تولید آن وابسته است؛ از این رو برخی از آنها به رنگ زرد روشن هستند.

 

بوی عجیب یا نامطبوع:

برخی از فروشندگان این محصول را با مواد نگهدارنده یا طعم دهنده مخلوط می کنند تا ماندگاری آن را افزایش دهند. به همین دلیل این مواد باعث تغییر رنگ این محصول می شوند. اغلب خریداران تصور می کنند که محصول اصلی باید بوی شدید و تندی از نارگیل داشته باشد؛ اما جالب است بدانید که این موضوع چندان صادق نیست و متاسفانه برخی از فروشندگان با افزودن اسانس اقدام به ایجاد بو شدید در این محصولات می کنند.

 

لازم است بدانید که این روغن پس از طی فرایندهای مختلف برای تولید، تنها مقدار کمی بوی نارگیل می دهد. روغن اصل تنها رایحه ای ملایم دارد و چندان شدید نیست. البته در برخی موارد در صورتی که محصول از نوع تصفیه شده باشد، هیچ بویی نمی دهد. لذا نمی توان به این موضوع چندان استناد نمود.

 

نقطه ذوب پایین:

معمولا محصول اصل نقطه ذوب بسیار پایینی در محدوده 24 تا 26 درجه سانتی گراد دارد. پس برای پاسخ به سوال روغن نارگیل اصل جامد است یا مایع، می توان از این ویژگی استفاده نمود.

 

تشخیص روغن نارگیل اصل با نقطه ذوب

تشخیص با این روش بسیار ساده است و تنها کافی است محصول را در یخچال یا هر محیط خنک دیگر، به دور از  یخ زدگی، برای 30 دقیقه تا 1 ساعت قرار دهید. در این صورت این محصول به صورت جامد در می آید. در ادامه در صورتی که در دمای محیط قرار گیرد، به سرعت به شکل مایع در می آید.

 

ته نشینی:

آیا روغن نارگیل اصل ته نشین می شود؟ پاسخ این سوال یکی از راه های تشخیص اصل یا تقلبی بودن این روغن است. روغن اصل دارای نقطه ذوب بسیار پایینی است؛ از این رو در دمای اتاق از حالت مایع به جامد تغییر حالت می دهد و در صورتی که برای مدت طولانی به آن دست نزنید، ممکن است ته نشین شود.

 

روش نگهداری:

در صورتی که برای مصرف این ماده به حالت جامد تغییر حالت داد و برای مصرف مناسب نبود می توانید با حرارت ملایم مانند بخاری یا حتی گرمای دست آن را ذوب کنید.