- فرهنگی

تصویب سندیت آیین ها در تئاتر مقاومت

 
سه شنبه ۸ شهریور ماه نشست خبریِ هجدهمین جشنواره بین‌المللیِ تئاتر مقاومت با حضور سیدمحمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح، سیدوحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و محراب محمدزاده دبیر اجراییِ هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت؛ در تالار مشاهیر مجموعه‌ی تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدوحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با ارائه  توضیحاتی  درباره جشنواره گفت:  در اسفند ماه سال گذشته دبیری این جشنواره به بنده محول شد در ابتدای کار با نشست‌ها وجلساتی که با مدیران بنیاد داشتیم، فکر اولیه جشنواره  درباره چگونگی فراخوان بود، این جشنواره در اوایل با نام تئاتر مقاومت برگزار می شد سپس دو سالانه، در دوره هفدهم هم با دبیری حمید نیلی و امروز هم با هجدهمین دوره در خدمتتان هستیم.

وی افزود : امسال بخش بین الملل اضافه شده وهمچنین گستره جشنواره در ایران اسلامی، امسال در یک بازه زمانی چند روزه برگزار نمی شود از شهریور با برنامه ریزی از پیاده  روی اربعین شروع تا آذر ماه هم  ادامه دارد.

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت خاطر نشان کرد : با بخش اربعین بازبینی کارها آغاز شده وکارها انتخاب شده اما بخش های مختلف جشنواره شامل خیابانی، رادیو تئاتر وصحنه ای در استان ها است که برگزار می شود البته با مذاکره این اتفاق افتاد که خدارو شکر استان ها موافقت کردند. بازده زمانی  تئاتر در مهرماه، رادیو تئاتر در آبان ماه وصحنه ای هم  از تاریخ 24 تا پایان آبان برگزار می شود.

امیر اشرفی مدیر بخش اربعین جشنواره در ادامه گفت : ما بر اساس تاکید دبیر جشنواره با هم افزایی سعی کردیم از تجربه سال‌های گذشته استفاده و آسیب شناسی کنیم. امسال  به این سمت رفتیم که آیین های سوگواری را در الویت قرار دهیم وبه زنده ماندن این آیین ها کمک کنیم .

وی افزود : با توجه به این مسئله نزدیک به صد کار متقاصی بودند که 14 اثر نهایی  شد و دو اثر از خوزستان وعراق بود که ما سعی کردیم آیین های مختلفی  را در مسیر پیاده روی داشته باشیم وجه ممیز این رویداد بحث کارهای آیینی است، تلاش ما این است که به بهترین شکل در پیاده روی جای بگیریم  .

مهران محمد زاده دبیر اجرایی با بیان اینکه در سه استان مختلف ودر کشورهای مختلف اجراهایی را خواهیم داشت گفت : این جشنواره دو هدف اصلی دارد و گسترگی ایران و حضور در میان مردم را نشان می دهد؛ دیروز بخش خیابانی در یزد قطعی شد، نکته بعدی  این است که ما می خواهیم به شکل تولیدی در جشنواره ورود کنیم تا بتوانیم آثاری را جهت پخش از شبکه های استانی با نظارت سازمان پخش کنیم.

وی افزود : بعد بعدی بخش رادیو تئاتر است که می خواهیم  اجرا در صدای ملی داشته باشیم، تلاش ما بر این است در  کشورهای اسلامی بوسنی ، سوریه وچند کشور دیگر  برای اجرا به این کشورها برنامه داشته باشیم .

سیدوحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بودجه جشنواره توضیح داد:
امسال 50 درصد از افزایش بودجه را از روایت فتح داشتیم 60 درصد هم به سمت مشارکت رفتیم .

در ادامه امیر اشرفی مدیر بخش اربعین جشنواره با اشاره به آثار گفت : تئاترخیابانی 380 اثر، صحنه ای 480 اثر، 130 اثر تله تئاتر و 65 اثر هم در رادیو تئاتر داشتیم.

 دبیر جشنواره  سیدوحید فخر موسوی عنوان کرد: ما کارهایی را انتخاب کردیم که مبتنی بر دیالوگ نباشد البته که تصویر دارد سعی کردیم سندیت آیین ها تصویب  شود.مهران محمد زاده دبیر اجرایی در خاتمه  گفت :امسال اولین بار است که بخش بین الملل را به جشنواره اضافه کردیم برای گمرگ آستارا دو اثر ترکی را برای زائران ترک زبان آماده کردیم، حتی یک اثر هم پیشنهاد شد به آلمان برود اما محدودیت بودجه ای ما اجازه نمی دهد.

شبکه جانی پرس

دیدگاهتان را بنویسید