- فرهنگی

جشنواره گوهرشاد؛ هم‌افزایی همه فعالان حوزه عفاف و حجاب

به مناسبت هفته عفاف و حجاب نشست خبری دستاوردهای عرصه عفاف و حجاب در باغ کوشک اراضی عباس‌آباد تهران برگزار شد.

در این نشیت که عصر سه شنبه ۲۱ تیرماه برگزار شد محمدحسن جعفرزاده دبیر نخستین جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد گفت: حجاب و عفاف یکی از بخشهای مهم و جدانشدنی فرهنگ ایرانی و اسلامی‌است یعنی علاوه بر اینکه در فرهنگ اسلامی ما به عنوان واجب شرعی می‌دانیم و بزرگان دبنی ما روی ابن موضوع تاکید ویژه دارند در کنار این در کتابهای تاریخی ما ثبت شده که ایرانیان از قدیم نسبت به فرهنگ و اصالت حجاب توجه داشته‌اند و نگاه ما این است که حجاب و عفاف جزو فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ماست.
وی در ادامه افزود: از یک طرف ما هجمه سنگینی را علیه حجاب داریم که دشمنان کشور ما علیه این فرهنگ انجام می‌دهند و به صورت جبهه‌ای کار می‌کنند. در داخل هم ما فعالین حوزه حجاب را داریم که باید بهتر و هم‌افزاتر عمل کنند. الحمدلله کارهای خوبی در حوزه‌های تبلیغی و ترویجی و حوزه‌های اقتصادی انجام می‌شود ولی به ذهن ما آمد که اگر بتوانیم ذیل یک چتری همه این فعالیت ها را قرار بدهیم و سعی بر هم افزایی داشته باشیم می‌توانیم به سمت یک کار جدی در حوزه عفاف و حجاب حرکت کنیم. مجموعه های مختلف پایه کار آمدند از گروههای مردمی در حوزه عفاف و حجاب چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی همچنین دستگاه های مختلف حوزه عفاف و حجاب نیز به ما اضافه شدند. اما نگاه ما این بود که گروههای مردمی پیشران این جشنواره باشند و البته ما از تسهیلگری و تنظیم گری دستگاه ها و نهادهای انقلابی و دولت مانند وزارت ارشاد و وزارت کشور استفاده کنیم.

دبیر جشنواره ملی پوشش اصیل ایرانی اسلامی درباره محتوای جشنواره گفت: این جشنواره مجموعه‌ای از رویدادهاست که از ۱۸ تیرماه تا ۲۹ خواهد بود که در ۷محور و بخش تنظیم شده است که همزمان در شهرستانها هم برقرار خواهد بود. البته
ویژه برنامه‌ای هم در تهران وجود خواهد داشت که برنامه اصلی ماست و ۲۵تیرماه برگزار خواهد شد که نمود اصلی جشنواره ماست. که آن هم در شهرستانها نیز برگزار خواهد شد.

جعفرزاده درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت:بخش اول جشنواره؛ پویش «حجاب من افتخار من» است که در سطح شهر تهران از طریق تابلوها و بیلبوردها قابل ملاحظه است که ما همزمان در ۱۹ شهر دیگر هم این فضاسازی شهری شده‌است و ما قصد این را داریم که در ذیل این پویش تولیدات مجازی هم داشته باشیم.

ما نماهنگ ویژه‌ای به نام گوهرشاد نیز تولید کرده‌ایم که روز اختتامیه ۲۹ تیرماه این سرود رونمایی خواهد شد.
بخش دوم مراسم‌های گوهرشاد است که یادواره‌های ویژه‌ای برای شهدای گوهرشاد داریم که همزمان با آن در تهران بیش از ۲۰ نقطه دیگر نیز این مراسم در مساجد برگزار خواهد شد.

بخش سوم برنامه‌های میدانی و استیجی گوهرشاد است. ما همزمان ما دهه امامت و ولایت که هفته شادی را در بوستانها برگزار می‌کنیم در کنار آن موضوعات عفاف و حجاب را داریم که در قالب نقالی و سرود و تئاتر خیابانی و مراسم‌های آیینی با پوشش اصیل ایرانی نیز داریم.

بخش چهارم نشست‌های تخصصی گوهرشاد است که این نشیت‌ها ناظر بر  مخاطب تخصصی و عمومی است. ما سعی کردیم هم موضوعات تخصصی حوزه عفاف و حجاب و هم حوزه‌های عمومی و مسائل ترویجی و تبلیغی را داشته باشیم.
پخش پنجم نمایشگاه‌های گوهرشاد است که مربوط به دستاوردهای حوزه عفاف و حجاب، تولیدات فرهنگی و هنری حوزه حجاب و عفاف و محصولات برتر تولیدات حجاب و عفاف است که در اراضی عباس آباد  برگزار خواهد شد.
بخش ششم جشنواره های هنری و مسابقات گوهرشاد است که به شکل فراخوان خواهد بود. ذیل ابن بخش
  کارگاه‌های هنری و مسابقات هم وجود دارد که هنرمندان مختلف تولیدات خودشان را انجام می‌دهند. ورکشاپ‌های ویژه فعالان

بخش هفتم بازی‌های حوزه عفاف حجاب را هم داریم که تولیدهای خلاقانه گروههای طراحی بازی است که در حوزه عفاف و حجاب شده‌است که ان‌شالله طراحی و اجرای آن در این هفته در اراضی عباس آباد خواهد بود.

جعفرزاده درباره محور اصلی این جشنواره گفت: محور اصلی ما رویداد تجربه‌های موفق و ایده‌های خلاقانه  که مجموعه‌های مردمی و یا حتی دستگاهها انجام داده‌اند را فراخوان و دعوت کردیم و چندروز است که فیلم آنها ضبط شده‌است. نگاه ما این است که بعد از داوری به تجربه‌های قابل تعمیم پذیر برسیم و مشابه تد آن را در اختتامیه داشته باشیم.

نگاه ما این است برای اینکه جشنواره رقابتی شود جایزه ملی گوهرشاد را در نظر گرفتیم که به برترین‌های هربخش این جشنواره داده می‌شود.
و ان‌شالله بعد از جشنواره روز ۲۰ مهرماه فاز دوم رویداد تجربه‌نگاری و ایده‌پرداری در حوزه عفاف و حجاب گوهرشاد را خواهیم داشت.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید