- اجتماعی

جنین انسان از ۲۰ هفتگی توانایی شنیدن موسیقی را دارد

یک نوازنده سنتور معتقد است که جنین انسان از ۲۰ هفتگی توانایی شنیدن دارد و از ۳ ماهگی به موسیقی واکنش نشان می‌دهد و تقلید صدا، واکنشی است که از ۶ماهگی میسر می‌شود.

پرستو قنبری با حضور در برنامه «ارغنون» ضمن تعریفی ساده از آموزش موسیقی گفت: آموزش یکسری اطلاعات و دانسته‌ها از معلم و استاد است که به شاگرد منتقل می‌شود ولی این آموزش جنبه‌های مختلفی دارد.

وی با اشاره به نقش روانشناسی تحول در موسیقی کودکان گفت: ژان پیاژه ضمن مطالعه نظریات فروید معتقد بود برای تدریس به کودکان و ارتباط گرفتن آنها با موسیقی، باید مراحل تحول ذهنی او را بدانیم. در این بین کودک با دیدنِ عملکردها موسیقی را می‌آموزد و ضمن این که از آموزگار تقلید می‌کند، خودش دست به تفسیر می‌زند.

این مربی موسیقی درباره مراحل رشد کودک گفت: بازی بخش اعظم آموزش موسیقی را به کودکان دربر می‌گیرد و هر شکلی از بازی، منافع خاص خود را دارد و برخی بازی‌ها بر مهارت‌های حرکتی کودک تاثیر گذار هستند. مادر بارداری بود که در زمان تمرین، متوجهِ تغییرات جنین خود می‌شد و پس از تولد کودک، براساس ملودی که مادر در زمان بارداری تمرین می‌کرد، موجب آرامش در نوزاد شده و حتی او را به خواب می‌برد.

قنبری ادامه داد: مربیان هم باید مراحل رشد کودک را بشناسند تا در روند آموزش از آن بهره ببرند. یک جنین از 20 هفتگی توانایی شنیدن پیدا دارد و از 3 ماهگی به موسیقی واکنش نشان می‌دهد و تقلید صدا، واکنشی است که از 6 ماهگی میسر می‌شود.

این نوازنده سنتور گفت: کودکانِ یک ساله ضرب موسیقی را به خوبی درک می‌کنند. موسیقی از ابتدا بر کودک تاثیر می‌گذارد و از 18 ماهگی تا سه سالگیِ کودک، پیشرفت زیادی در حواس 5 گانه و ادراک موسیقی در او پدیدار می‌شود. در این بین کودک تفاوت میان صدا و سکوت، ریتم تند و کند و نیز واژه‌های آوازی ساده و ضرب موسیقی را می‌آموزد.

به گفته قنبری دوره آموزش بَعدی سه تا 5 سالگی کودک بوده که به سطح قابل قبولی از درک موسیقی رسیده است و لذا توانایی آواز خواندن و پاسخ دهی به صداها را کسب می‌کند و از طرفی با ضرب آهنگ حرکت کرده و شخصیتِ خود را به وسیله موسیقی بیان می‌کند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید