- اجتماعی, فیلم و سینما

جواد نوروزبیگی: «می‌تو» را قبول ندارم

تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» جنبش «می‌تو» در ایران را یک موج دانست که حتی در دادگاه غیرقابل اثبات بوده و تاکید کرد این مسئله حریم خصوصی افراد است.

جواد نوروزبیگی در مصاحبه با برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو درباره حواشی حضور فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با بیان این که عده‌ای شرایطی را برای یک تهیه‌کننده‌ با سابقه ارزشی ایجاد کردند که فیلم او هم تحت تاثیر قرار گیرد، افزود: این مسائل بر من تاثیری نداشت ولی در داخل فضایی ایجاد کردند که حرف و حدیث‌ها در خارج کشور بر آن دامن زد. این دوستان، از میانِ خبرنگارانِ داخلی هستند و به آن‌ها تذکر هم دادیم ولی دیگر دیر شده بود. وقتی یک افتخار برای سینمای ایران ایجاد می‌شود، چرا باید به حواشی بپردازیم؟ ما دو فیلم روانه «کن» کردیم که افتخاری برای سینمای ایران است و تا کنون چنین چیزی سابقه نداشته؛ پس چرا باید این افتخار را خراب کنیم.

نوروز بیگی با اشاره به سخنانی که اثر را تا حدی درگیر حواشی کرد، گفت: ابتدا گفتند یک افسر ارشد سپاه تهیه کننده این فیلم هاست و در ادامه اعلام شد چرا بدون پروانه نمایش، اثر را به «کن» فرستاده‌اند؛ یعنی شکلِ فضای خبری که حین جشنواره ایجاد شد، بعدتر تاثیر خود را در داخل گذاشت. همین فضای رسانه‌ای موجب شد شخص وزیر در مصاحبه‌ای آن اظهارات را مطرح کند؛ چون افکار عمومی تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی همچنین در رابطه با حواشی که پیرامون اظهارات یکی از عوامل فیلم مطرح شده بود، گفت: هر یک از ما [در صفحات مجازی] دارای تریبون [شخصی] هستیم و این نباید منجر شود روی فیلم اثر منفی بگذارد. ممکن است یکی از عوامل رفتار بدی کند یا دیگری سخنی ناشایست بگوید یا پوششی نامناسب داشته باشد؛ هرچند در جای مناسب باید به آن‌ها تذکر داده و رعایت شود؛ ولی باید دید اصل کار چیست!

حواشی فرش قرمز در ایران مسبوق به سابقه است

نوروز بیگی با طرحِ این پرسش که کدام رسانه و خبرگزاری در حوزه سینما، در رابطه با موفقیت «برادران لیلا» سخن به میان آورد، تصریح کرد: فضا یکباره به سمتی رفت که خبرنگاران، رفتارِ برخی بازیگران را بزرگنمایی کردند. بنده هم آن را قبول نکرده و تایید نمی‌کنم.

وی با اشاره تلویحی به حرکت یکی از بازیگران به همراه همسرش روی فرش قرمز در مقابل چشم هزاران دوربین، گفت: این اتفاقات در جشنواره فجر خودمان هم پیش می‌آید ولی دلیل نمی‌شود که فیلم دچار مشکل شود. در جشنواره فجر ۱۴۰۰ هم دیدیم یکی از نویسندگان سخنانی مطرح کرد که فضای خبری پر حاشیه‌ای پیرامون او ایجاد شد. اتفاقا اخبار فجر ما، بدتر از اخبار کن بود و با نظری گذرا می‌بینیم بارِ حاشیه‌ای مسائلی که در فجر به آن پرداختند، خیلی بیشتر از «کن» بود.

رادیو گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید