- فرهنگی, فیلم و سینما

خطر بزرگی سینما را تهدید می‌کند/مردم دیگر به سالنها نمی‌روند

پوران درخشنده در پیرامون آخرین وضعیت سینما در سال ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه سینما به هیچ وجه دوران خوبی را سپری نمی‌کند، این هنر در دوران کرونا دستخوش تغییرات ناگواری شده است، خطر بزرگی سینمای امروز ایران و جهان را تهدید می‌کند که این خطر در دوران کرونا دو چندان شد.

به نقل از میزان، وی در همین رابطه ادامه داد: پیشتر هم مخاطبان علاقمند به تماشای آثار سینمایی به صورت آنلاین و در پلتفرمها بودند اما دو سال کرونایی باعث شد که این علاقه چندین برابر شده و میزان رجوع به سالن سینما برای تماشای آثار به شدت کم شود. اتفاقی که می‌تواند در سالهای آینده سینما را تا آستانه نابودی کامل بکشاند.

درخشنده با اشاره به گسترش جهانی استفاده از پلتفرمهای اینترنتی اضافه کرد: در زمانه‌ای هستیم که سینما رفتن کمرنگ تر از تمامی ادوار تاریخ این هنر شده است، مخاطب تمام نیازهایش را در پلتفرمها برآورده کرده و دیگر نیازی به سینما رفتن نمی بیند.

وی با اشاره به لزوم احیای سالنهای سینما در قرن جدید تاکید کرد: در حال حاضر حمایت از سینما بیش از هر زمانی نیاز است، کارگردانان و تهیه کنندگان خودشان سرمایه مستفلی ندارند و به همین دلیل بخش دولتی باید وارد عرصه شده و در سینما سرمایه گذاری کند، این روزها تمامی سرمایه به نمایش خانگی انتقال پیدا کرده و همین سینما را ضعیفتر از همیشه کرده است.

درخشنده ادامه داد: با تحقیقی سطحی می توان فهمید که اکثریت سینماهای قدیمی در حال تغییر کاربری هستند، این مقوله وحشتناک و هولناک است، زیرا این سالنها سابقه و تاریخ این هنر در کشور هستند و با نابودی آنها سینما هم در خطر بزرگی می افتد.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با اشاره به نیاز سینما برای ورود سرمایه تاکید کرد: ما باید سرمایه سالم و درست وارد سینما کنیم، از سویی رسالت بزرگ امروز بخش فرهنگی حمایت از فیلمسازان مستقل است، فیلمسازانی که برای فرهنگ و نه گیشه فیلم می سازند. این فیلمسازان صرفا به پولسازی فکر نمی کنند و همین ها هستند که آینده سینما را رقم خواهند زد.

درخشنده در همین رابطه افزود: فیلمساز مستقل بیشتر به فکر ارتقا سطح فرهنگ در جامعه است، برای کارش تحقیق و پژوهش فراوان و چند ساله کرده و بسیار وسواس دارد تا اثری در شان جامعه تولید کند.

وی با اشاره به روند طولانی ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی کنند» تاکید کرد: شش سال است که در حال تحقیق و بررسی برای ساخت فیلم هستم، به همین دلیل هم شش سال از آخرین فیلمم می گذرد، این برای فیلمسازی در سن و سال من اتفاق خوبی نیست.

وی در همین رابطه تصریح کرد: در حال حاضر نسل سینمارو و تماشاگر عوض شده است، بسیاری از نوجوانان کارگردان خوب و پیشکسوت را نمی شناسند، چرا که آنها امکان ساخت فیلم ندارند، حتی آثار قبلی آنها هم به نمایش در نمی آید تا نسل جوان با ادوار مختلف فیلمسازان آشنا شود. از نظر من آشنایی نسل تازه با پیشکسوتان سینما امری ضرروی بوده که از آن غفلت شده است.

درخشنده با اشاره به نبود سرمایه در سینما افزود: به طور معمول سرمایه به سمت سینمای کمدی و پولساز می رود، در اکثریت مواقع هم سرمایه گذار می خواهد نظر و سلیقه خود را وارد هر کاری کند، پیشنهاداتی که گاها هنری هم نیستند. متاسفانه فضا برای فیلمسازی اصلا فراهم نیست و اوضاع هر روز بدتر هم می شود.

وی در همین رابطه افزود: به نظر من سرمایه گذاری در آثار کمدی کار عجیبی نیست زیرا آنها هر طور شده پولشان تامین می شود، اما سینمای مستقل و تربیتی ما سالهاست به گوشه ای رانده شده است.

کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» درباره مشکلات آخرین فیلم خود اضافه کرد: من با تمام وجودم می خواهم تا فیلم جدیدم را بسازم، برای این شش سال زحمت و مرارت کشیده‌ام، این فیلم درد بزرگی بر شانه ای من است که باید آن را زمین بگذارم، علاوه بر آن افراد زیادی در مراحل تحقیق داستانهایشان را به من گفته اند که منتظرند دردشان بیان شود.

درخشنده درباره سینمای اجتماعی روز کشور اضافه کرد: به نظر من سینمای اجتماعی باید در تربیت و ارتقا فرهنگ جامعه موثر باشد، فیلمهای اجتماعی با بحث تعلیم و تربیت، خانواده، و آگاهی بخشی به جامعه نیاز امروز سینما هستند، نیازی که هنوز برآورده نشده است.

بولتن نیوز

دیدگاهتان را بنویسید