- فیلم و سینما

دایره مخاطبان سینمای مستند، گسترده‌تر شده است

یاسر فریادرس قائم مقام شبکه مستند معتقد است برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مرتبط با سینمای مستند، دایره مخاطبان آن را گسترش داده است.

یاسر فریادرس (قائم مقام مدیر شبکه مستند) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اهمیت سینمای مستند توضیح داد: سینمای مستند به واسطه ارتباطی که با واژه واقعیت و آگاهی‌بخشی دارد، برای نخبگان و از منظر سندسازی و واقعه‌نگاری برای ثبت در تاریخ مهم است. در این سال‌ها سینمای مستند به مخاطب عام بسیار نزدیک شده است و این به آگاهی بخشی و جریان سازی کمک می‌کند و جامعه را به تعالی می‌رساند. برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها باعث توجه اقشار مختلف به سینمای مستند شده و دایره مخاطبان آن را گسترش داده است.

قائم مقام شبکه مستند در ادامه درباره ارتباط جشنواره «سینماحقیقت» با تلویزیون بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان ویترین سینمای ایران و جایی که برای اولین بار برخی مستندها در آن رونمایی می شوند، آغازگر مسیری است که فیلم‌ها در آن رونمایی می‌شوند و بعد در سینماها و فضاهای دانشگاهی اکران می‌شوند و در مرحله آخر به خانه خودشان که به نظر من تلویزیون است، می‌رسند. مدیران تلویزیون و فعال در حوزه مستند می‌توانند با دیدن مستندها در چنین جشنواره‌هایی آینده تلویزیون را ببینند و متوجه شوند که برای این سیری که آغاز شده است چه اتفاقی قرار است، بیفتد.

این مستندساز افزود: جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند مکمل چرخه‌ای باشد که با «سینماحقیقت» شروع شده. اغلب فیلم‌هایی که در جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شدند، در ایستگاه پایانی اکران خود به جشنواره تلویزیونی مستند می‌رسند و در آنجا با مخاطب میلیونی مواجه می‌شوند.

فریادرس با اشاره به جریان ساز بودن جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» در حوزه سینمای مستند جریان‌سازترین است و این جریان سازی نقطه شروع است. آثار مهمی که در سینمای مستند تولید شده را در «سینماحقیقت» می‌بینیم و بعد در تکامل اکران، این آثار را در تلویزیون خواهیم دید. تقریبا نود درصد آثاری که در «سینماحقیقت» اکران می‌شوند، قابلیت پخش از تلویزیون را دارند و آن درصد اندک هم شاید مناسب پرده سینما باشند و تنها آثار اندکی هستند که ازنظر ملاحظات محتوایی این امکان را ندارند که در تلویزیون به نمایش دربیایند.

یاسر فریادرس در پایان درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت «سینماحقیقت» جریان ساز بودن آن و تاثیری است که روی سینمای مستند دارد. این رویداد سینمایی نقطه شروع برای اکران فیلم‌ها به شمار می‌رود و فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند، سرمشقی برای مستندسازان جوان هستند و جریان سازی تولید را انجام می‌دهد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید