- فرهنگی

رئیس جمهور سخنران ویژه یادروز حافظ در شیراز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تشریح برنامه‌های هفته فرهنگی هنری یادروز حافظ از سخنرانی رئیس جمهور در یادروز خواجه اهل راز در شیراز خبر داد.

حمیدرضا قانعی امروز، ۱۲ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران برنامه‌های هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ در شیراز را تشریح کرد و گفت: مقدمات لازم فراهم شده است که سخنران ویژه روز حافظ، رئیس جمهور باشند اما ممکن است که در لحظات آخر تغییراتی در این زمینه رخ دهد. هم چنین از تمبر و نشان بین ‌المللی حافظ نیز توسط ایشان رونمایی خواهد شد.

وی به بیان ویژگی‌های خاص بیست و هفتمین دوره این بزرگداشت پرداخت و افزود: خط اصلی هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ، کلید واژه «حافظ؛ شاعر زندگی» خواهد بود.

مدیرکل ارشاد فارس از همکاری نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن‌های کشورهای مختلف در بزرگداشت این هفته خبر داد و افزود: ۲۰ کشور در گرامیداشت هفته حافظ با ما همراه خواهند بود و در مراسم اختتامیه که روز ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود نیز، میهمانانی از کشور هند حضور خواهند داشت. هند از کشورهایی است که در ترجمه حافظ اقدامات خوبی را در سال‌های اخیر انجام داده است.

قانعی تصریح کرد: افتتاحیه هفته حافظ ساعت ۱۵ روز شنبه، ۱۵ مهرماه با حضور سفیران کشورهای مختلف و چندتن از معاونین وزرا در تهران برگزار خواهد شد و البته همزمان در شیراز نیز برنامه‌هایی به همین مناسبت انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اینکه تقویت بُعد ترویجی حافظ بیش از سال‌های گذشته مد نظر قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با ارتباطاتی که در سطح ملی انجام داده‌ایم، شاهد اجرای برنامه‌هایی در شهرهای مختلف کشور برایگرامیداشت روز حافظ باشیم.

مدیر مرکز حافظ شناسی نیز در این نشست پس از تقدیر و تشکر از کاووس حسنلی، مسئول سابق این مرکز، در خصوص برنامه‌های هفته آینده اظهار کرد: طبق روال سال‌های گذشته، ۶ سخنران در یادروز حافظ سخنرانی خواهند که این سخنرانی‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ روز ۲۰ مهرماه در سینما فرهنگ شیراز انجام خواهد شد.

سعید حسام‌پور افزود: چند سخنرانی بین‌المللی نیز توسط اساتید ایرانی و خارجی و در کشورهای استرالیا، ترکیه، ایتالیا، بنگلادش و هندوستان انجام خواهد شد و در تلاش هستیم که استاد جاهدزاده از دانشگاه اوزاکا ژاپن نیز از طریق فضای مجازی در یادروز حافظ به ما پیوسته و درباره حافظ شناسی با مخاطبان خود در شیراز صحبت کنند.

این استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به اینکه آیا امسال نشان علمی حافظ به شخصی اهدا خواهد شد یا خیر، گفت: الزامی برای اهدای این نشان در تمامی سال‌ها وجود نداشته و ندارد. روال به این شکل است که شورای علمی با بررسی آثار، باید تشخیص دهند که اثری شایسته تقدیر است و در آن صورت نشان علمی حافظ به آن فرد اختصاص می‌یابد اما امسال متاسفانه پژوهشی که شورای علمی ما آن را شایسته تقدیر بداند، مشاهده نشده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ارشاد فارس نیز با اشاره به اینکه پوستر اصلی یادروز حافظ تهیه شده و در افتتاحیه رونمایی خواهد شد، گفت: امسال در طراحی پوستر فقط به نام حافظ اکتفا نشده و با تحقیق و پژوهش زیادی این کار انجام شده که امیدواریم مورد توجه و اقبال خوبی قرار بگیرد.

حمیدرضا خوش‌اقبال افزود: گلباران آرامگاه حافظ در یادروز حافظ با حضور مردم انجام خواهد شد و کارت پستال‌هایی هم به همین مناسبت تهیه شده که به مخاطبان ارائه می‌شود. همچنین زنگ حافظ صبح چهارشنبه، ۱۹ مهرماه در مدارس سراسر کشور به صدا در خواهد آمد.

وی درباره اجرای ارکستر سمفونیک بزرگ فارس نیز گفت: ابراهیم بذرافکن به عنوان رئیس انجمن موسیقی فارس و رهبر ارکستر، با مطالعه نزدیک به ۴۰ جلد کتاب در خصوص زندگی و آثار حافظ، اطلاعاتی را کسب کرده و اپرای حافظ را با آن نگاه نوشته‌اند که سیر تکاملی اشعار حافظ را در برهه‌های مختلف زندگی وی نشان می‌دهد.

خوش‌اقبال همچنین با اشاره به اینکه خوشنویسان شیراز از صبح روز ۱۶ مهرماه برای بداهه‌نویسی اشعار حافظ در آرامگاه این شاعر شیرین سخن حاضر خواهند بود، افزود: یک نمایشگاه خوشنویسی توسط انجمن خوشنویسان فارس طراحی شده که روز ۱۶ مهرماه افتتاح خواهد شد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید