- اجتماعی

روستائیان و کشاورزان بانیان اصلی تعزیه

مراسم تجلیل از گروه تعزیه اعزامی به کشور تونس که توانست در فستیوال بین‌المللی تئاتر صحرایی در حضور ۲۲ کشور آسیایی و اروپایی با اجرای تعزیه «شبیه واقعه» رتبه نخست این فستیوال را به دست آورد، در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدا به شرح توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه این مراسم به‌پاس سال‌ها همکاری با حوزه هنری و اجرای خوب و موفقیتی که کسب شده است، برگزار شده است، اظهار داشت: حوزه هنری تعزیه را یکی از مهم‌ترین گونه‌های نمایشی اصیل می‌داند که باید احیا شود.

در ادامه، جواد فلاحتی سرپرست گروه، با بیان اینکه تعزیه در طول سال‌های گذشته در محافل بین‌المللی حضور درخشانی داشته است، گفت: در سال ۱۳۶۸ تعزیه با حضور استاد هاشم فیاض بین‌المللی شد و این حضور بی‌بدیل تعزیه، موجب درخشش شد.

روستائیان و کشاورزان بانیان اصلی تعزیه/ هنرمندان تعزیه اعتقاد و باور قلبی دارند

وی درباره اجرای این گروه در کشور تونس تصریح کرد: جدای از بخشی که در هنرنمایش تعزیه به مسائل اهل بیت علیهم‌السلام می‌پردازد که مربوط به مضمون است؛ از حیث فرم این اجرا برای کل فستیوال جالب و جذاب بود.

فلاحتی به اهمیت و جایگاه تعزیه پرداخت و گفت: در تعزیه شعر، موسیقی، ادبیات، میزانس، رنگ، نور، سوارکاری و هنر‌های دیگری وجود دارد که آن را جذاب کرده است.

وی به حمایت حوزه هنری درخصوص تعزیه اشاره و گفت: فکر می‌کنم جای امیدواری دارد تا بتوانیم تعزیه را به حد خودش که یک نمایش تمام‌عیار است، برسانیم.

سرپرست این نمایش درخصوص کیفیت اجرای این تعزیه در فستیوال تونس عنوان کرد: تعزیه برای اولین‌بار بود که در بخش مسابقه بین‌المللی یک جشنواره حضور داده شده بود درحالی که گروه‌های نمایشی از اسپانیا، سوئد، الجزایر، المان، سوریه و دیگر کشور‌ها با بهترین گروه‌ها شرکت کرده بودند و هیئت داوران فستیوال اذعان کردند بعد از این اجرا این دغدغه را داشتیم که چگونه می‌توانیم از این کار تجلیل کنیم.

روستائیان و کشاورزان بانیان اصلی تعزیه/ هنرمندان تعزیه اعتقاد و باور قلبی دارند

در ادامه، محسن هاشمی تعزیه‌خوان کشورمان به ذکر نکاتی از حضور در این فستیوال پرداخت و گفت: یک نکته در این فستیوال وجود داشت که نقطه اشتراک همگی بود و آن اتکا و تکیه همه گروهک‌ها به‌موسیقی بود که همه گروهک‌ها اتکای شدیدی به موسیقی داشتند و از همه آن‌ها این اتکا بیشتر مربوط به گروه ما بود که به موسیقی توجه داشت چراکه موسیقی زنده روی صحنه داشتیم.

وی از عدم وجود تکیه‌های تخصصی در شهر‌ها و به‌خصوص پایتخت انتقاد کردو افزود: در پایتخت کشورمان یک تکیه برای تعزیه نیست درحالی که اگر تعزیه برای اروپا بود مثل فوتبال در دنیا فراگیرش می‌کردند.

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه اگر از هر بعدی به تعزیه نگاه کنیم، شاخص و برتر است، با طرح این پرسش که فرق هنرمندان تعزیه با سایر هنرمندان چیست، گفت: ما به نقشی که بازی می‌کنیم اعتقاد داریم و با تمام وجود بازی می‌کنیم و عمل می‌کنیم.

روستائیان و کشاورزان بانیان اصلی تعزیه/ هنرمندان تعزیه اعتقاد و باور قلبی دارند

هاشمی خاطرنشان کرد: بیشتر بانی‌های تعزیه کارگران و کشاورزان هستند؛ این قشر یک سال کارگری و کشاورزی می‌کند تا چراغ آن را روشن کنند.

دفاع پرس

دیدگاهتان را بنویسید