- فرهنگی

رونمایی مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما»

انتشارات نظام‌الملک با همکاری مجموعه‌ تئاتر شهر، آیین رونمایی از دفاتر اول و دوم مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما» را با حضور اساتید مجرب تئاتر برگزار کرد.

 

 انتشارات نظام‌الملک با همکاری مجموعه‌ی تئاتر شهر، آیین رونمایی از دفاتر اول و دوم مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما»  با حضور اساتید مجرب تئاتر، پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی، پروفسور احمد کامیابی‌مسک، پروفسور سیدمصطفی مختاباد امرئی، دکتر یدالله وفاداری، و استاد داوود فتحعلی‌بیگی در سالن مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار کرد.

در این مراسم که با اجرای دکتر مسلم آئینی از نویسندگان مونودراما، و حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد، ابتدا ویدیوی نکوداشت هنرمندان درگذشته فردوس کاویانی و آتیلا پسیانی پخش شد و به‌یاد ایشان، جلسه با قیام حاضرین و دعوت به یک دقیقه سکوت آغاز شد. خلیل اسماعیلی دبیر و ویراستار مجموعه‌ی مونودراما، گزارشی از دلایل و روند شکل‌گیری این دفاتر و انتخاب گروه نویسندگان را ارائه کرد. سپس رحیم‌رشیدی‌تبار قسمتی از نمایشنامه‌ی خود با نام «هنبوری» که در دفاتر مونودراما منتشر شده را خوانش کرد، و پروفسور کامیابی‌مسک دقایقی در رابطه با ریشه‌های فرهنگی برخی واژگان تئاتر به‌خصوص اصطلاح مونودرام سخنرانی کردند.

در ادامه، قسمتی از نمایشنامه‌ «قبل از غرق شدن باید» توسط پریسا عباس‌زاده نویسنده‌ی آن خوانش شد، و پروفسور ناظرزاده کرمانی نیز در رابطه با گونه‌های مختلف مونودرام صحبت کرده و ضمن اشاره به این نکته که مایه‌ی علم تفکر است و مایه‌ی هنر تخیل، و همچنین با اشاره به اشعار نمایشی (مونودرام) حافظ، حاضرین را تشویق به خواندن اشعار ناب و متون کلاسیک کردند.

دکتر سعید قاسمی نویسنده‌ نمایشنامه‌ «بغض فرو خورده در فرودگاه» نیز قسمتی از نمایشنامه‌‌ خود را خوانش کرد، و سپس پروفسور مختاباد با اشاره به اصل تمامیت «هگل»، با نگاهی آسیب‌شناسانه در رابطه با دلایل و موانع شکل‌گیری جریان‌های فرهنگی و هنری موثر در ایران و جهان صحبت کردند. تارا ارژنگی نیز که خود از نویسندگان مونودراماست، قسمتی از نمایشنامه‌ «نوروفیبروما» به قلم رضوان کرباسی را خوانش کرد. درنهایت مراسم رونمایی با حضور اساتیدِ حاضر و گروه نویسندگان برگزار شد.