- اجتماعی

مجتمع شوق زندگی در قم آغاز به کار کرد

 

در آستانه عید سعید مبعث و همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، مجتمع شوق زندگی، روز چهارشنبه طی آیینی با حضور مقام‌های قضایی و مدیران اجرایی قم در مرکز مداخله در بحران اداره‌کل بهزیستی این استان راه‌اندازی شد.

مدیرکل بهزیستی قم در این آیین با اشاره به ماهیت تشکیل مجتمع شوق زندگی اظهار داشت: در این مجتمع، پیرامون معضل‌ها و آسیب‌های‌ مختلف اجتماعی مانند کودکان خیابانی و بحث‌هایی نظیر فرزند خواندگی و افرادی که به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند، با حضور مقام‌های قضایی و مسئولان دستگاه‌های مرتبط در کمترین زمان، تصمیم‌گیری می‌شود.

سید صادق میرئی با بیان اینکه مجتمع مذکور تاکنون فقط در چهار استان کشور راه‌اندازی شده، آن را یک اقدام جدید برای کاهش آسیب‌ها توصیف کرد و گفت: این مجتمع از ساختارهای مشخصی تشکیل شده، قاضی دادگاه خانواده، نماینده پزشکی قانونی همچنین خیران و موسسه‌ها و مراکز غیردولتی که ماهیت‌شان انجام کارهای مراقبتی است، از اعضای آن به شمار می‌آیند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ایجاد این مجتمع در استان، از امکانات دولتی و قضایی همچنین ظرفیت‌های مردمی به نحو مطلوب استفاده شده‌است.

مجتمع شوق زندگی در قم آغاز به کار کرد

مدیرکل بهزیستی استان با ذکر این نکته که در مجتمع شوق زندگی، کارشناسان و متخصصان مجربی در حوزه‌های روان‌شناسی و مددکاری اجتماعی فعالیت می‌کنند بیان داشت: دفاتر موسسه‌های فرزندپذیر نیز در قسمت فرزندخواندگی این واحد فعال خواهند شد.

وی در ادامه افزود: فرآیند ارائه خدمت در این مجتمع با دستور مقام قضایی و پیگیری‌های کارشناسان مددکاری و روان‌شناسی صورت می‌گیرد.

این مسئول با بیان این مطلب که برخی از دستگاه‌ها مانند شهرداری، به‌واسطه مسئولیت‌های اجتماعی خود، فعالیت‌های زیادی را در طرح شوق زندگی انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که این مجتمع آغاز به کار کرده، فضای لازم از طرف شهرداری فراهم شده، خیران نیز کمک‌های موثری داشته‌اند.

وی همچنین با یادآوری اینکه کودکان هم به فضای این مجتمع وارد خواهند شد تصریح کرد: مادری که به خانه اَمن این مجتمع مراجعه می‌کند، غالبا کودک خود را نیز به همراه دارد.

میرئی یادآور شد: این مجموعه نیازمند یک مکان مناسبی برای کودکان است، در رابطه با شناسنامه همچنین مباحث آموزشی و دریافت کمک از کمیته‌ امداد امام(ره) اقدام‌هایی را خواهیم داشت، و محوریت کار نیز با دادستانی خواهد بود.

مجتمع شوق زندگی در قم آغاز به کار کرد

شوق زندگی حامی زنان و کودکان است

معاون قضایی و حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قم نیز گفت: اصلی‌ترین هدف ایجاد، مجتمع شوق زندگی دفاع از کوکان و زنانی است که در خانواده‌های خود مورد کودک‌آزاری و همسرآزاری قرار گرفته‌اند.

علی‌ اصغر سلطانی در تبیین اهمیت مجتمع شوق زندگی اظهار کرد: نمایندگان دستگاه‌های مختلف به‌ویژه ثبت احوال، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش‌وپرورش، پزشکی قانونی و استانداری با حضور در این مجتمع، مشکل کسانی که به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند را پیگیری می‌نمایند.

این مقام قضایی با بیان اینکه استقرار مجتمع شوق زندگی، خدمت شایانی را به افراد آسیب‌دیده می‌کند گفت: با توجه به اینکه دستور ایجاد این مجتمع، از سوی معاونت راهبردی قوه قضاییه به استان‌ها ابلاغ شده، به لحاظ قانونی به صورت یک واحد درآمده و تحت حمایت قاطع دستگاه قضایی است.

وی اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی با دایره سرپرستی این مجتمع، همراه باشند تا بیش از پیش شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب‌پذیر باشیم‌.

معاون دادستان قم در بخشی سخنان خود همچنین خاطرنشان کرد: برای برخورد با مجرمانی که در این آسیب‌ها نقش داشته‌اند، یک شعبه تخصصی را زیر نظر مستقیم دادستان تعیین خواهیم کرد.

افراد جامعه را باید با حقوق کودکان آشنا کنیم

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری قم نیز آشنایی افراد جامعه با حقوق کودکان را ضروری عنوان کرد و گفت: کودکان زبان شکایت ندارند، و هیچ‌کس به جز دستگاه‌های متولی حقوق کودک، به داد آنها نخواهد رسید.

حسین غریب توجه ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی به موضوع حقوق کودک را مورد تاکید قرار داد و گفت: مدیران نماینده تام‌الاختیار خود را به متجمع شوق زندگی معرفی کنند، استانداری نیز برای برگزاری جلسه‌های آموزشی و توجیهی اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.

مجتمع شوق زندگی نیازمند یک فضای زیبا و جذاب است

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز با اشاره به اینکه واحد شوق زندگی به یک فضای زیبا و جذاب احتیاج دارد گفت: برای زیباسازی این مجموعه و تبدیل آن به یک فضای مناسب، به بودجه نیاز داریم، که این موضوع باید در سفر رئیس جمهوری به استان، مطرح شود.

علیرضا رحیمی همچنین طرح کشوری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان موسوم به نماد را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: تقریبا تمام دستگاه‌هایی که در طرح شوق زندگی عضو هستند در طرح نماد نیز عضویت دارند، طبق تجربه‌های موجود در کارهای مشارکتی، دستگاه‌های مسئول، وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

وی با یادآوری این مطلب که بیشتر افراد حاضر در طرح شوق زندگی، کودکان و نوجوانان هستند بیان کرد: از الگوی طرح نماد در طرح شوق زندگی نیز استفاده شود البته نباید نوعی تداخل و موازی‌کاری را داشته باشیم.

ایرنا