- فرهنگی

محتوای دیجیتال تمام روزنامه‌های کشور از دوران قاجار در سامانه سنا به نمایش در می آید

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در سامانه نشریات ایران محتوای دیجیتال تمام روزنامه‌های کشور به شکل جستجوپذیر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نشست خبری رونمایی از دو سامانه «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»  پیش از ظهر امروز دوشنبه سوم شهریور با حضور اشرف بروجردی ، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سمیه توحیدلو، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد .

 در این نشست «سمیه توحیدلو»، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره راه اندازی سامانه «سنا» در این  سازمان گفت: در سامانه نشریات ایران محتوای دیجیتال تمام روزنامه‌های کشور به شکل جستجوپذیر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه سامانه سنا اولین و جامع‌ترین پایگاهی است که قرار است نشریات قاجار تا امروز را به شکل دیجیتال عرضه کند، اظهار کرد:  در سامانه سنا متن کامل و جزییات روزنامه ها  در قالب روز و ماه و سال قابل جست و جوست، نکته مهم دیگر در این سامانه جستجوی منابع نزدیک به موضوع و جستجو در متن است که از  ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می آید.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی   با اشاره به این نکته که بخش زیادی از فعالیت دورکاری کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای این به سرانجام رسیدن این سامانه‌ها استفاده شد، گفت:  این سامانه با حجم زیادی از اطلاعات آغاز به کار کرده است اما در ادامه تکمیل می شود.

سمیه توحیدلو با بیان اینکه  یکی از وظایف ذاتی کتابخانه ملی ارائه فهرست و اطلاعات از آنچه دارد برای مخاطبان است، اظهار کرد:  این پایگاه عناوین را به شکل اصلاح پذیر در اختیار قرار می دهند، با شکل گیری این سامانه ها ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب و سند پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم‌ نواقص را رفع و رجوع کنیم.

 

به گفته معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی   سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارای ۳۴ هزار عنوان نشریه در بیش از ۶ میلیون شماره است؛ اما می‌دانیم که این اعداد نه تعداد کل عنوان و نه تعداد دقیق اسناد است.

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید