- فیلم و سینما

مدرسه تربیت منتقد سینما افتتاح شد(اخبار ادبی و هنری)

طی مراسمی با حضور معاون رئیس‌جمهور و برخی از مدیران و فعالان عرصه رسانه، «مدرسه نقد» در موسسه جام جم افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه مدرسه نقد جام جم که روز گذشته –شنبه 20 خرداد- برگزار شد، انیسه خزعلی معاون امور بانوان ریاست جمهوری، مراد عنادی مدیرعامل موسسه جام جم، مهدی گیوه‌کی مدیر مسئول روزنامه جام جم، سعید مقیسه مدیر سازمان ساترا، دکتر مجید شاه حسینی مدرس سینما، حسین قرایی مدیرکل سازمان صداوسیما، محمدرضا رضاپور مدیر شبکه نمایش، غفاری رئیس ‌دانشکده هنر و رسانه دانشگاه امام حسین(ع) و… در این مراسم حضور داشتند.
خزعلی معاون رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: نقد یکی از راهکارهای آگاهی بخشی به مخاطب در مقابل جنگ روانی و شناختی و ترکیبی است که در دنیا راه ‌انداخته‌اند. امروز به شدت به افزایش بینش نیاز داریم و یکی از ابزارهایش نقد است.
عنادی مدیر عامل موسسه جام جم نیز در این مراسم گفت: طبق نظر دکتر جبلی رئیس‌رسانه ملی، یکی از تکالیف ما در موسسه جام جم این بود که یک دوره تربیت منتقد سینمایی راه بیندازیم. این اتفاق امروز کلید می‌خورد و از سه‌شنبه هنرجویان در این مدرسه حضور خواهد یافت. وی درباره اهداف راه‌اندازی مدرسه نقد بیان کرد: یکی از مشکلات صداوسیما چرخه کارشناسی است و بعضاً یک فرد در برنامه‌های مختلف به عنوان کارشناس ازجمله به عنوان منتقد سینما در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کند، هدف از راه‌اندازی مدرسه نقد این بود که نیروهایی در این عرصه تربیت شود که هم دانش و تکنیک نقد و هم جرات داشته باشند. مقیسه، رئیس‌ساترا نیز گفت: سالم‌‌سازی رسانه باید همه ابعاد را در بر بگیرد و یکی از الزاماتش تربیت نیروی نقد در همه ابعاد است. مجید شاه حسینی، یکی از مدرسان مدرسه نقد هم در مراسم افتتاحیه این مدرسه گفت: یکی از رسالت‌های منتقدان که در ایران مغفول واقع شده، حمایت از حقوق معنوی مخاطب است. تعجب می‌کنم که در کشور ما، هنرمندان و سینماگران سند نقد را به نام خودشان ثبت کرده‌اند. وی یادآور شد: هنوز در سینمای کشورمان نظام جامع امتیازدهی نداریم و همه چیز ذوقی و سلیقه‌ای است. غفاری رئیس‌دانشکده هنر و رسانه دانشگاه امام حسین(ع) هم در این مراسم اظهار داشت: مدیریت در رسانه موفق نمی‌شود مگر اینکه نقد جدی گرفته شود. مدیران خوب منتقدان خوب هم داشته‌اند. البته باید بر اخلاق در نقد هم تاکید کنیم. نقد خوب، مبتنی بر صفات اخلاقی است. احسان رستگار مدیر مدرسه نقد جام جم نیز درباره محورهای تدریس در این مدرسه گفت: هر سال حداقل چهار ترم فشرده در مدرسه نقد برگزار می‌شود. در ترم اول، واحدهای «سینمای ایران 1»، «سینمای جهان 1» و «روزنامه‌نگاری سینمایی» تدریس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید