- فرهنگی

نقش میراث‌فرهنگی، هنر و تاریخ در فرهنگ‌سازی برای کودکان بررسی شد

 به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اردشیر پژوهشی مدرس دانشگاه، پژوهشگر و مربی در حوزه هنر کودک ۲۳ آذر ۱۴۰۱، در این نشست به بررسی نقوش آثار تاریخی برای درس هنر و تجسم خلاق برای کودکان پرداخت و هدف از پرداختن به این موضوع را پاسخ گفتن به این پرسش دانست که آیا فعالیت‌های هنری می‌تواند بستر مناسبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث‌فرهنگی باشد و اگر می‌تواند چگونه؟

او تصریح‌کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا باید تعریفی از میراث‌فرهنگی و فرهنگ ارائه دهیم و در ادامه نیم‌نگاهی به مقوله هنر کودک داشته باشیم سپس به ارائه راهکارهایی برای استفاده از نقوش آثار تاریخی در فرآیند فعالیت‌های هنری کودکان بپردازیم.

پوپک عظیم ‌پور استاد رشته نمایش و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز به بیان نقش نمایش‌های آیینی در فرهنگ‌سازی برای کودکان پرداخت و گفت: آیین‌ها همواره در یکدل کردن و به تعادل رساندن برای اهداف مشترک بشری در جوامع جریان و سریان داشته‌اند و از آنجایی که فرهنگ امری پویاست و در حال انتقال، نقش نمایش‌های آیینی و حضور کودکان در مرکز آیین نقش بسزایی در رشد و پرورش زنان، مادران، مردان و پدران آینده همان جوامع خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: دیدن، انجام دادن و تمرین کردن از همان دوران کودکی و ته نشین شدن نحوه تلقی آیینی باعث ظهور افرادی منش‌مند و کنشگر در آینده خواهد شد.

در ادامه لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه به اهمیت میراث‌ناملموس و نقش آن در خودباوری پرداخت و گفت:میراث‌فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد که این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است.

او با اشاره به جایگاه ایران در این حوزه تصریح‌کرد: یونسکو از سال ۲۰۰۳ میلادی شروع به ثبت میراث ناملموس در بین کشور های جهان کرد و ایران نیز از سال ۲۰۰۶ به این کنوانسیون پیوست و تا کنون بیش از ۳۴۰۰ اثر در فهرست ملی و ۲۱ اثر در فهرست یونسکو ثبت شده است.

کفاش زاده در ادامه به برخی از آثار ثبت جهانی و ملی ایران نظیر هنر ساختن و نواختن عود، یلدا، نوروز، بازی کودکان دزفول، ترانه‌های کودکانه کرمانجی، مهارت ساخت گهواره مازندران، اروسک قلعه قاف گلستان اشاره کرد و به توضیح هر یک پرداخت.

میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید