- تکنولوژی, فیلم و سینما

نمایش فیلم‌های کلاسیک هالیوود در جشنواره فیلم هوش مصنوعی

دانشگاه اوبورن با طراحی برنامه‌ای به نام «Al@AU» سعی می‌کند تا دامنه تحقیق آموزش درباره هوش مصنوعی را گسترش دهد و در همین راستا اقدام به برگزاری جشنواره فیلم هوش مصنوعی ۲۰۲۳ نموده است.

در این جشنواره تعدادی از فیلم‌های پرفروش تابستانی و برخی از کلاسیک‌های هالیوودی به نمایش گذاشته می‌شوند. نمایش تمام این فیلم‌ها برای عموم مردم رایگان است.

آدام جاتنر، دبیر و رئیس کمیته اتاق فکر این برنامه و استاد ادیان در دانشکده تاریخ این دانشگاه گفت: «هوش مصنوعی در حال تغییر دادن شکل جهان ما است، ژانر علمی تخیلی ایده‌های ما درباره هوش مصنوی را شکل داده است. خیلی از ما وقتی با مشکلات ناشی از هوش مصنوعی رو به رو می‌شویم به یاد فیلم‌هایی که درباره هوش مصنوعی دیده ایم می‌افتیم. اگر این مقایسه‌ها درست باشند، این می‌تواند بسیار مفید باشد، اما اگر نباشند نتایجش می‌تواند فاجعه بار باشد.»

در این جشنواره بیننده‌ها این فرصت‌ها را به دست می‌آورند تا فیلم‌های مختلفی که درباره هوش مصنوعی ساخته شده اند را تماشا کنند، بعد اساتید دانشگاه اوبورن درباره این فیلم‌ها و نحوه تاثیرگذاری شان در امروز و فردا بحث و تحلیل می‌کنند.

از جمله فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند می‌توان به «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» با مضمون (هوش مصنوعی و حقیقت)، «من ربات هستم» با مضمون (آیا هوش مصنوعی می‌تواند به انسان تبدیل شود؟)، «اکس ماشینا» یا مضمون (نوکر و ارباب)، «ماه» با مضمون (هوش مصنوعی و زبان) و TRON با مضمون (هوش مصنوعی و خدا) اشاره کرد.

 

آدام جاتنر در ادامه گفت: «ما اولین نسلی نیستیم که درباره هوش مصنوعی و معنای یک ماشین متفکر برای جامعه، اقتصاد، انسانیت و ماهیت خداوند فکر می‌کند. اما ما اولین نسلی هستیم که درباره این چیز‌ها با وجود ماشین‌های متفکر واقعی در کنارش فکر می‌کند. اکنون ما باید به گذشته برگردیم و ببینیم که دیگران درباره هوش مصنوعی چه گفته اند و نباید بگذاریم که فناوری مسیر ما را مشخص کند.»

خبرگزاری آنا

دیدگاهتان را بنویسید