- اجتماعی

نمایندگان مجلس باید دیدگاه ملی نسبت به محیط زیست داشته باشند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم که دیدگاه ملی نسبت به محیط زیست داشته باشند و انتظار استقرار تمامی اشکال توسعه را در شهرستان های خود نداشته باشند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حقاظت محیط زیست، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «صف اول» شبکه خبر در تشریح اقدامات انجام یافته در سال گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان داشت: ما ۴۱۱ ابرپروژه بلاتکلیف در کشور داشتیم که مسکوت ماندن آنها از تمامی جوانب برای کشور زیانبار بود و با دستور ریاست محترم جمهور کارگروهی برای رسیدگی به این پروژه ها شکل گرفت و این پروژه ها در حال تعیین و تکلیف هستند.

وی افزود: همچنین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در آشوراده و خلیج گرگان که با دستور مستقیم ریاست محترم جمهور انجام شد مورد تایید معتبرترین مجلات علمی دنیا از جمله “ساینس” و “نیچر” قرار گرفت که این اقدامات در سالجاری نیز دنبال می شود.

او با اشاره به پیشبرد اهداف حفاظت مشارکتی در سال گذشته، ادامه داد: ما سعی کردیم در سال اخیر از طریق صندوق ملی محیط زیست و قراردادی که با بیمه کشاورزی داشتیم خسارت های بومیان را پرداخت کنیم که این امر اعتماد عمومی را نسبت به سازمان افزایش داد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بعد محیط زیست نسبت به پدیده های نوظهور ابتکار عمل به خرج داد و نشست منطقه ای و نشست بین المللی مقابله با پدیده گرد و غبار را پیش برد که در نهایت منجر به تصویب قطع نامه ایران در نشست بین المللی محیط زیست ملل متحد شد و این دستاورد بزرگی برای کشور بود.

سلاجقه با تاکید بر اینکه وزارت نیرو قبلا به بحث حق آبه زیست محیطی تالاب ها توجه نمی کرد، تصریح کرد: اکنون وزارت نیرو خود به تکالیف خود در این زمینه عمل می کند و خوشبختانه از این جنبه وضعیت مناسبی را برای تالاب های کشور به ویژه دریاچه ارومیه متصور هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز به کار مجلس دوازدهم در ماه های آینده بیان کرد: انتظار ما از نمایندگان محترم مجلس این است که انتظار تجمیع تمامی امکانات و ابعاد مختلف توسعه را در شهرستان خود نداشته باشند و یک دیدگاه ملی به مساله محیط زیست داشته باشند. اینکه همه ما انتظار داریم حتما در استان ما باید پالایشگاه، نیروگاه، معدن، کارخانه و … باشد، نادرست به نظر می رسد و ما باید از این امر پرهیز کنیم و انتظار ما از محیط زیست هر منطقه بر اساس داشته های آن منطقه باشد.

وی عنوان داشت: مطالعات نهادهای معتبر بین المللی نشان می دهد که در طی ۱۰ سال آینده از بین ۱۰ مخاطره اصلی در سطح جهان ۶ مورد آن به صورت مستقیم محیط زیستی است و دو مورد بعدی به صورت غیرمستقیم به محیط زیست ربط دارد و این تکلیف همه ما را نسبت به این امر بیشتر خواهد کرد.