- فیلم و سینما

پروژه تازه صنعت سینمای عربستان / «ام کلثوم» در راه سینما

صنعت سینمای عربستان خود را آماده تولید فیلمی درباره ام کلثوم مشهورترین خواننده جهان عرب می‌کند که آن را مروان حامد می‌سازد.

این درام موزیکال زندگی‌نامه‌ای با نام «ام کلثوم» وارد مرحله تولید می شود.

شرکت تازه تاسیس سینمایی جنرال اینترتینمنت آتوریتی این کشور عرب زبان حاشیه خلیج فارش، تهیه کننده ام کلثوم است.

اطلاعی از رقم هزینه‌های تولید فیلم در دست نیست اما گفته می شود یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات سینمای عربستان خواهد بود.

کارگردانی ام کلثوم را مروان حامد فیلمساز پیشرو و مطرح مصری به عهده می گیرد که این روزها فیلم «کایرا و ال گن» او با موفقیت فراوان روی پرده سینماهای کشورهای عربی منطقه است. نقش اصلی ام کلثوم را هم مونا زکی بازیگر سرشناس مصری بازی خواهد کرد.

امکلثوم اواخر دهه بیست میلادی تبدیل به اولین خواننده جهان عرب شد که کارهایش را میلیونها شنونده عرب زبان از طریق وسیله های ارتباط جمعی جدید هم چون رادیو، گرامافون، تلویزیون و حتی سینما شنیدند.

فعلا اطلاعی از داستان ام کلثوم در دست نیست و کسی نمی داند کدام بخش های زندگی این خواننده قرار است به صورت فیلم سینمایی درآید.

مروان حامد هم در این رابطه توضیحی نداده و مشخص نیست داستان فیلم تمام زندگی خواننده را به تصویر می کشد یا تنها بخش های مهم و تعیین کننده زندگی او را به نمایش خواهد گذاشت.

هنرمندان عربستانی در شرایطی این روزها به فعالیتهایشان شدت بخشیده اند که کشور عربستان تا همین چند سال قبل اصلا چیزی به نام صنعت سینما و سالن نمایش فیلم نداشت!

بن سلمان ولیعهد عربستان که کارنامه حقوق بشری پرسش برانگیزی دارد، در چند سال اخیر دست به اصلاحات از بالا زده و تلاش دارد کشور عربستان را به عنوان کشوری امروزی و پیشرفته معرفی کند.

یکی از اقدامات او اجازه فعالیتهای فیلمسازی و سینمایی در داخل کشور بوده که با ساخت مولتی پلکس های متعدد و تولید محصولات سینمایی همراه بوده است.

اهل فن با توجه به خوش نام نبودن کشور عربستان در سطح بین المللی به عنوان ناقض حقوق بشر و نقض کننده حقوق فردی و اجتماعی مردم کشور، عقیده دارند این گونه اقدامات بن سلمان تلاش و کوششی برای تبرئه خود از اتهامات مختلف است.

فعالیتهای سینمایی چند سال اخیر عربستان باعث شده تا این کشور در زمینه تولید فیلم سینمایی و اقدامات مشابه، از رقیب خود امارات متحده عربی پیش گرفته و نام خود را به عنوان اولین کشور عرب زبان منطقه مطرح کند.

 پایگاه خبری صبا خبر