- فرهنگی

پوستر جایزه کتاب سال فارس رونمایی شد

آیین رونمایی از پوستر جایزه کتاب سال فارس همزمان با روز قلم برگزار شد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری چهارمین دوره کتاب سال فارس با همراهی نویسندگان و اهالی قلم بیان کرد: این جشنواره به عنوان موتور متحرکه برای جامعه بزرگ استان فارس به عنوان استانی که در حوزه کتاب و کتاب شانسی، تالیف و نویسندگی جز شاخص ترین استان ها است، برگزار می شود.

غلامرضا خوش اقبال در نشست خبری رونمایی از پوستر چهارمین دوره جایزه کتاب سال فارس افزود: جایزه کتاب سال فارس همراه و همسو با عقبه تاریخی استان در حوزه نویسندگی و تالیف کتاب پیش می رود و جای مسرت است که امسال قدم ویژه ای مانند سال‌های گذشته برداریم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته جایزه کتاب سال در ۱۲ حوزه کار را پیش برد که در دو حوزه ادبیات کودک و نوجوان،  ایثار و دفاع مقدس آثار خوبی داشتیم. 

خوش اقبال گفت: در دوره گذشته بحث گویش ها و شعر با گویش محلی شیراز مورد توجه داوران کتاب سال قرار گرفت و این برای ما حائز اهمیت بود.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۴ اثر به عنوان کتاب برگزیده به مرحله دوم جایزه کتاب سال راه یافت، عنوان کرد: ۹ عنوان کتاب برگزیده و ۱۷ عنوان شایسته تقدیر بود.

خوش اقبال با اشاره به چهارمین دوره کتاب سال گفت: امسال زمان بیشتری به جمع آوری آثار اختصاص داده شد و همزمان با روز قلم از پوستر و فراخوان جایزه کتاب سال  رونمایی می شود تا آثار بیشتری در این حوزه جمع شود.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ارسال شد و همه جوانب در نظر گرفته شد که در بهترین شرایط داوری و اعلام آثار باشد.

به گفته خوش اقبال در چهارمین دوره جایزه کتاب استان فارس آثار نویسندگان از ۱۸ تیر دریافت  و تا ۳۰ شهریورماه ادامه دارد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به موضوعات چهارمین دوره جایزه کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال در موضوعات روانشناسی، علوم محض، هنر، سرگرمی، ادبیات، تاریخ جغرافیا، ادبیات انقلاب اسلامی، کودک و… است  و امسال نگاه ویژه ای به خانواده و تاثیر کتاب و کتابخوانی در خانواده به عنوان شاخص ویژه است و به موضوعات جایزه کتاب سال اضافه شده است.

خوش اقبال گفت: خانواده و تمام حوزه هایی که حول محور خانواده است این ارزش را برای نویسندگان استان قائل شده ایم که در این حوزه فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: شرایط شرکت در جایزه کتاب سال این است که اثار از فروردین ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۱ چاپ شده است.

خوش اقبال افزود: در جایزه کتاب سال کتاب های درسی و کمک آموزشی شامل نمی شود و کتاب هایی داوری می شود که کارت سبز ان توسط دبیرخانه تهیه شده باشد. 

خوش اقبال بیان کرد: جایزه کتاب سال استان جریان خوبی در پویش کتاب و کتابخوانی به همراه دارد.

وی در خصوص داواران جایزه کتاب سال گفت: داوران نیز تا زمانی که جایزه کتاب سال مشخص نشود معرفی نمی شوند.

خوش اقبال معیارهای داوری جایزه کتاب سال را تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب،رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی،بهرهمندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب،استحکام و زیبایی زبان و التزام به ارزشهای فرهنگی، دینی و انسانی بیان کرد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود:  برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب، رعایت استانداردهای تألیف، تصحیح و ترجمه، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروفچینی، صفحهآرایی، چاپ، صحافی و طراحی جلد نیز از دیگر معیارهای داوری جایزه کتاب سال است.

اهالی قلم پیشران عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است

همچنین مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی فارس ضمن تبریک روز قلم  گفت: جایگاه قلم در جامعه امروزی آنطور که باید نیست و باید روزی بیاید که در همه جنبه مادی و معنوی بیش از آنچه هست به اهالی قلم ارج نهاده شود.

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه اهالی قلم پیشران عرصه های اجتماع،  فرهنگی، اقتصادی و… خواهند شد، یادآور شد: این درحالی محقق می شود که جایگاه صاحبان قلم را آنطور که باید ارج نهیم.

ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید