- فرهنگی

پیام وزیر فرهنگ به نوزدهمین جشنواره بین‌ المللی نمایش ‌های عروسکی تهران – مبارک

وزیر فرهنگ در پیامی به نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های عروسکی «تهران- مبارک» گفت: هنر نمایش عروسکی، یقیناً نتیجۀ سازندۀ تفکرِ آفرینشگرانی است که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق ترین آموزه های معنوی و شایسته ترین و فراگیرترین پیام های انسانی را در ساده‌ ترین و در عین حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می رسانند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی به نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های عروسکی تهران- مبارک آمده است:

«هنر نمایش، واسطه ­ای روشن و جذاب برای به تماشا گذاشتن توان فرهنگی و پیام هنریِ مردمان ِ هر سرزمینی به شمار می ‌رود، بنابراین می ­توان عینی ­ترین مؤلّفه­ های فرهنگی ایرانِ کهن و پیام ­های آیینیِ این خطۀ هنرپرور را در این گونۀ هنری، مشاهده کرد و چه فرصتی فراهم­ تر از جهانِ گسترده و اصیلِ نمایش­ های عروسکی، آن هم در زمانه ­ای که ساکنان این کرۀ خاکی در پس تهاجم روزافزون فردگرایی و سودپرستی، بیش از هر دوره ­ای به آرامش و بهجت درونی، ایمان و امید نیازمندند.

هنر نمایش عروسکی، یقیناً نتیجۀ سازندۀ تفکرِ آفرینشگرانی ا­ست که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق­ ترین آموزه­ های معنوی و شایسته ­ترین و فراگیرترین پیام ­های انسانی را در ساده‌ ترین و در عین حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می ­رسانند.

 در این میان، پیکره­ ها و عروسک­ ها از جهان کوچک و باصفا ولی کهنسال و پاکیزه و زیبای خود بیرون می ­آیند و با جانی تازه، بار سنگین باورها، آیین ‌ها و سنت‌ ها را بر دوشِ ظریف اما پرتوان خود، به بهترین وجه و صمیمی­ ترین امکان، به نسل­ های امروز و فردای این سرزمینِ فرهنگ ‌دوست انتقال می ­دهند.

مفاهیمی که سرشار از میراثی گران‌ بها و سرمایه­ ای وزین بر گسترۀ شعرها و قصه ­ها و مَتَل­ ها و مثل­ های انباشته در تاریخ این اقلیم است. همین نمایش ­های عروسکی هستند که به دلیل تنوع فرهنگی و سابقۀ مردمی خود می ­توانند فرصتی مغتنم و تأثیرگذار برای عرضۀ استعدادهای فردی و توانمندی­ های قومیِ هنرمندان این سرزمین، از نزدیک ‌ترین شهرها تا دورترین و مرزی ترین نقاط کشور، در تهران باشند.

همچنین از پنجرۀ تبادلات فرهنگی، محملی جذاب و مؤثر برای ارائۀ محتواهایی ارزشمند به میهمانان و سفرای فرهنگی سایر ملل فراهم سازند که در صحنِ «نوزدهمین جشنوارۀ بین­ المللی نمایش­ های عروسکی تهران ـ مبارک» حضور دارند.

با امید به شکوفایی استعدادهای هنری خلاق و جذاب در این عرصه و صحنه، توفیق دست­اندرکاران و حاضران این رخداد ظریف و عمیق فرهنگی و هنری را از درگاه ایزد متعال خواستارم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید