- حیات وحش, طبیعت و گردشگری

کانی برازان بهشت پرندگان ایران

کانی‌برازان با ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و باارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌رود.

 تالاب بین المللی کانی برازان یکی از مشهورترین و زیباترین آبگیرهای کشور که چون نگینی در میان تالاب‌های منطقه شمال‌غرب خودنمایی می‌کند، تابستان امسال شاهد حضور هزاران پرنده بومی و مهاجر است.

این تالاب بین المللی به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی خاص، در برخی فصول سال به‌خصوص تابستان به کانونی برای جذب طبیعت گردان و به مامنی مطمئن برای پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است، اما جای تأمل دارد که این تالاب با ظرفیت‌های کم نظیر تاکنون چندان در بخش گردشگری مورد توجه قرار نگرفته ست.

کانی برازان در زبان کردی به معنی چشمه گرازها است که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده و امروز به عنوان بهشت پرندگان ایران مشهور است.

آب کانی برازان ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت مناسب و پرآبی این تالاب، گفت: امسال به دلیل بارش‌های مناسب بهاره آب این تالاب ۱۵ درصد افزایش یافته و محیطی مناسب برای جوجه آوری پرندگان ایجاد کرده است.

امید یوسفی  با بیان اینکه بارندگی مناسب و وجود آب کافی در نیمه تابستان موجب شده، برخی پرندگان که کمتر در این زمان در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد مشاهده می‌شدند، هم اکنون در این تالاب ماندگار شوند، افزود: با توجه به شرایط مناسب تالاب در حال حاضر حدود ۵۵ گونه از پرندگان اقدام به جوجه آوری و لانه گذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فصل تخم گذاری ۱۸۰ گونه آبزی و کنار آبزی در تالاب کانی برازان با مساحت ۹۲۷ هکتار از اوایل خرداد آغازمی شود و بعد از ۴۵ روز به فصل زیبای جوجه آوری می‌رسد این فصل هم تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در حال حاضر هم ۱۰ هزار بال پرنده در تالاب زندگی می‌کنند که بخش قابل توجه جوجه‌هایی است که در حال حاضر همراه با مادرهایشان در تالاب تغذیه می‌کنند و در حال بال و پر گرفتن هستند، امری که زیبایی خاصی به کانی برازان بخشیده است.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از ۷۰ تالاب دائمی و فصلی یکی از مهم‌ترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید