- تکنولوژی

کاهش جریان نشتی با یک پردازشگر ایران ساخت

محققان دانشگاه تهران موفق به کاهش جریان نشتی در سامانه‌های تبدیل انرژی با یک پردازشگر داخلی شدند.

شهاب‌الدینی پاریزی، دانش‌آموخته دکتری دانشگاه تهران گفت: انتقال انرژی با بازدهی بالا، مهم‌ترین مسئله در طراحی سامانه‌های های فتوولتائیک محسوب می‌شود و یکی از دلایل آن هم بازدهی کم دستگاه‌های خورشیدی است؛ بنابراین حداقل کردن مراحل تبدیل توان در سامانه می‌تواند یک راه حل کاملاً منطقی باشد. (فُتوولتائیک، فناوری تبدل انرژی نور به الکتریسیته از راه استفاده از نیم‌رساناهاست)

این پژوهشگر ادامه داد: در این رابطه اولین اقدامی که به ذهن می‌رسد حذف ترانسفورماتور فرکانس پایین سمت شبکه است. وجود این ترانسفورماتور اگرچه کار مجزاسازی و تطبیق ولتاژ را برای ما مهیا می‌کند، ولی در مقابل هزینه و وزن زیادی را به سامانه اعمال می‌کند. به همین دلیل، در این طرح، استفاده از یک مبدل چندسطحی پل متوالی پیشنهاد شد که در نمونه‌های آزمایشگاهی ساخته شد.

اقای پاریزی در ادامه تصریح کرد: از ویژگی‌های این پردازشگر توان، می‌توان به مواردی نظیر بازده بالا، حجم و وزن پایین، هزینه کمتر و برداشت انرژی بیشتر نسبت به سایر آرایش‌های معمول اشاره کرد که عملاً مشکلات را رفع و به مدیریت هزینه‌ها نیز کمک می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای انجام این طرح با حمایت بنیاد ملی علم ایران، امکانات، تجهیزات و حتی قطعات مورد نیاز را طوری انتخاب کردم که در ایران موجود باشد و کمبود تجهیزات آسیبی به فعالیت تحقیقاتی نزند.

صداوسیما